Abystoma Mexicanum overleden :(

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jemull

Vandaag is mijn Ambystoma Mexicanum overleden.
Hij deed al een paar dagen heel raar, opeens begon die horizontaal om zijn as heen te draaien,
Als een soort twister.
En vandaag keek ik in de bak, en zag ik dat zijn uitwendige kieuwen wit waren, en dat was helaas het einde van deze leuke en mooie salamander  :'(
Ik weet niet of dit een soort ziekte was, of dat het een evenwichtstoornis was ?

Groetjes een bedroevde Jeffrey :-\

Coen Deurloo

Gecondoleerd Jeffrey!

Een salamander verliezen is nooit leuk. Onder wat voor omstandigheden hield je hem?

jemull

Beste Coen,

Ik heb hem in een onverwarmd aquarium gehouden, meestal lag de temperatuur rond de 18 á 19 graden.
Mischien ligt het aan de beplanting ofzo ? Ik had in ieder gevlal Hoornblad, vallisneria en javamos erin.
En de bodem van mijn Aquarium was fijn Aquariumgrind, wat ik bij de dierenspeciaalzaak heb gekocht, en van tevoren eerst heb uitgekookt.

Salasander


Coen Deurloo

Citaat van: Jeffrey Muller op januari 19, 2007, 03:18:36 PM
Beste Coen,

Ik heb hem in een onverwarmd aquarium gehouden, meestal lag de temperatuur rond de 18 á 19 graden.
Mischien ligt het aan de beplanting ofzo ? Ik had in ieder gevlal Hoornblad, vallisneria en javamos erin.
En de bodem van mijn Aquarium was fijn Aquariumgrind, wat ik bij de dierenspeciaalzaak heb gekocht, en van tevoren eerst heb uitgekookt.

Dat klinkt allemaal goed Jeffrey. Wat gaf je hem te eten? Waren er schuilplaatsen? Was er licht? Hoe vaak verschoonde je de bak?

Ook zijn de dieren vaak al ziek als je ze koopt.

jemull

Ik gaf hem afwisselend pieren, tubifex, rode muggelarven enz.
Er was wel schuilmogelijkheid voor hem, dat was namelijk tussen de opelkaargestapelde stenen, en daarbovenop lag dan weer vlagstones.
En boven het  aquarium hong een tl-balk vanuit een oud aquarium.

De bak verschoonde ik ongeveer 2 keer in de maand, en soms wat dooie blaadjes enz eruit halen, en overgebleven voer.

kevin

Heb je de grind destijds ook nog weleens omgespoelt.
Hiermee bedoel ik dat wanneer je het afhevelt je het grind gewoon meezuigt.
Het grind wat je eruit gezogen heb kan je weer helemaal uitgaan spoelen zodat er heel wat nitrieten etc. uit het water zijn.
En als je klaar bent met afhevelen en omspoelen van het grind doe je eerst het grind terug in het aquarium.
En daarna ga je het water weer voorzichtig bijvullen.
Als je dit namelijk doet is de onzichtbare vervuiling ook grotendeels weggespoeld.

Dit is mij geleerd tijdens een stage bij een aquariumspeciaalzaak ;)

Coen Deurloo

Met een biologisch filter en plantjes in de bak zou dit niet nodig moeten zijn. Totale wisselingen van water kan schadelijk voor je dieren zijn.

Wat voor filter had je?

jemull

Ik had er een pomp in zitten die al bij mijn aquarium zat, die kan precies het volume goed rondpompen van het aquarium. En deze werd om de 2 weken verschoont door een nieuw filter erin te doen, maar de onderste filter, dat was een filter waar de goede bacterien in zaten, die moest ik laten zitten.

Die bacterien kwamen uit mijn tropische vissen aquarium, uit die pomp daar in.
Dat zijn namelijk bacterien die noodzakelijk zijn in een goed draaiend aqaurium.

Coen Deurloo

Was er een sterke stroming? Ik ben gewoon wat dingen aan het wegcijferen, sorry als ik te vanzelfsprekende dingen vraag!

kevin

Citaat van: Coen Deurloo op januari 19, 2007, 06:44:25 PM
Met een biologisch filter en plantjes in de bak zou dit niet nodig moeten zijn. Totale wisselingen van water kan schadelijk voor je dieren zijn.

Mij is hierbij ook vertelt om de ene keer op die manier af te hevelen en de andere keer het filter te verschonen zodat je heel weinig verandering in 1 keer krijgt van het water. (Maar dit is dan zoiezo bij vissen zo en sommige soorten zijn echt gevoelig vandaar dar ik dat aan de woord brangt ;))

Salasander

Dat is ook zo maar axolotls zijn veel sterker naar mijn ondervindingen tegenover vissen hoor. Mijn axolotls kunnen gerust in kraantjeswater zonder er iets aan te doen. Zelfs de zeer kleine dieren en ze hebben er geen last van. Misschien was het water eerder te vuil dan te proper?

Coen Deurloo

Citaat van: Sander Bauwens op januari 20, 2007, 08:28:25 PM
Dat is ook zo maar axolotls zijn veel sterker naar mijn ondervindingen tegenover vissen hoor. Mijn axolotls kunnen gerust in kraantjeswater zonder er iets aan te doen. Zelfs de zeer kleine dieren en ze hebben er geen last van. Misschien was het water eerder te vuil dan te proper?

Totale waterwisselingen kunnen, zeker bij larven en jongere dieren, zelfs fataal zijn en is dus af te raden.

Salasander

Ik heb er nog nooit iets mee voorgehad. Het ligt misschien ook aan het water he.

jemull

@ Coen ''Was er een sterke stroming? Ik ben gewoon wat dingen aan het wegcijferen, sorry als ik te vanzelfsprekende dingen vraag!''

Nee ik had geen sterke stroming in, gewoon een lichte stroming met een bubbeltjes eruit.