verschil mavoritium en tigrinum

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jennifer distelbrink

hoi hoi,

ik heb een vraagje.
ik heb gisteren op de beurs een drietal tijgersalamanders gekocht, ze lijken exact op de mavortiums die ik vorig jaar had. alleen stond er op het doosje tigrinum.. wie kan mij vertellen wat het grote verschil is?

gr jennifer

Roy van Grunsven

Op andere sites zie je soms fotos van beide soorten maar ik moet zeggen dat ik alleen enorme overlap zie. Er zijn vast wel kenmerken maar ik zou het niet weten. Misschiend at je caudata.org kunt proberen, daar zijn veel amerikanen actief.

jennifer distelbrink

oke das een goede, die ga ik proberen.

ik dacht iets gelezen te hebben over verschillen in patroon en kleur?? iets met meer variatie?

Coen Deurloo

De mavortium wordt ook well "Barred" tiger salamander genoemd...dus zou deze vaker gestreept moeten zijn. Maar, zoals Roy al zei, is er vaak overlap in patronen.

jennifer distelbrink

ja dat is wel irritant.
hmm hoe houd je die twee dan uit elkaar?  ???

driessens rudi

Nu het toch over Ambystoma soorten gaat even een vraagje? Buiten de bekende axolotls zie ik weinig nakweek aangeboden, hoe komt dit? Is het zo moeilijk? Of is er een andere reden?

kevin

Heey,

Met Ambystoma is voor zover ik weet moeilijk te kweken op de axolotl na.
Nu terug bij Jennifer de laatste Import was A. tigrinum. Of het is heel misschien nakweek van Henk dat het A. mavortium is. Maar aangezien je zei dat het bij een Duitser vandaan komt ga ik er dus grotendeels uit dat ze van hetzelfde import of het is de Tropenparadies geweest en die verkoopt A. tigrinum.
Anders moet je een foto maken en kunnen we je verder helpen.

Coen Deurloo

Ik heb van een duitse vriend juist vernomen dat de tigrinum zeldzamer wordt in de handel en je nu meer mavortium ziet.

kevin

Aha oke maar ik ga hiermee uit van de tropenparadies zelf kijk hun lijst met dieren na en dat is al duidelijk tigrinum op de foto. ;)

jennifer distelbrink

nou ik twijfel gewoon heel erg.  (ik heb geen camera)
ik kan bij de dieren wel een soort horizontale vlekken zien, maar net zo goed kleinere ronde vlekjes. er is geen kleurverschil te zien bij de vlekken.

kevin

Zo zonder foto is het gewoon moeilijk te vertellen en vaak hebben beide soorten dezelfde kleur. Maargoed ik heb ook een A. tigrinum gehad die ver neigde naar A. mavortium maar door de herkomst van waar ze ongeveer vandaan kwamen kon het geen A. mavortium zijn.

Henk Wallays

Mijn nakweek A. mavortium heb ik zefl achter de hand gehouden (heb me beperkt tot 4 larven) dus die kunnen het niet zijn hoor. Ambystoma's worden inderdaad niet teveel nagekweekt, maar er zijn ook niet zoveel mensen die daar mee bezig zijn . Als je wil kweken hebben ze ook een goede vorstperiode nodig en in het voorjaar overdadige water (regenval). Dat lukt meestal met A. macrodactylum & nu dus ook met A. mavortium. Het is ook kwestie van voldoende dieren te hebben om kweekgroepen op te zetten. Heb ook moeten vaststellen dat als er met ambystoma nagekweekt wordt je de nakweek van vooral de courante soorten moeilijk kwijt raakt (vb. mavortium werd in grote getallen gekweekt in Frankrijk en hij raakte ze bijna niet kwijt en ook de A. maculatum uit Nederlandse kweek kende bijna eenzelfde lot).
Zelf ben ik constant op de uitkijk of ik ergens extra dieren op de kop kan tikken van een aantal soorten net om een kweekpoging te kunnen doen...

Coen Deurloo

Vreemd, je zou toch denken dat er een flinke animo is voor de wat minder voorkomende Ambystoma soorten, zeker de nakweek...

kevin

Hoeveel vroegen ze dan voor deze nakweek misschien ligt het te dicht tegen wildvang aan en mensen alsnog kiezen voor wildvang.

Henk Wallays

De prijs voor wildvang was toch flink 3 tot 4 keer meer. Ik heb denk ik 5 EUR per dier betaald... denk dat wildvang stukken meer moet zijn enne ze doen het (zeer) goed ....