SPOED!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

angie

ok vandaag keek ik naar de axo's, opeens zat er een felrode maar dan ook echt een FELrode streep op zijn rug! ik heb het al op axolotlgroep nederland gepost, maar het niet meer om berichten te sturen!

http://axolotlgroepnederland.nl/index.php/forum/11-hulp-gevraagd-bij-ziekten/4449-kieuwen-hebben-geen-draadjes-meer-en-de-axo-s-zelf-zien-erg-wit#7526

help PLEAASEE!! Wat moet ik nu doen??

joost.v.wijk

Ziet er zeker niet goed uit. Lees dit topic ook eens, hoewel ik niet durf te zeggen of het hetzelfde is:

http://www.salamanders.nl/forum/hulp-bij-zieke-salamanders/axolotls-gtagressieve-schimmel/


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

angie

nee het is het idd niet! het lijkt wel op een krijtstreep! een deel van de onderkant is nu ook al aangetast... we doen haar nu in zoutbadjes enz. en ik ben echt met stomheid geslagen! mijn moeder deed haar in een zoutbakje en hupsa! sprong zo uit haar handen op de grond! mijn moeder helemaal gillen, schreeuwen en dat beestje proberen te pakken...

hmm.... kunnen we misschien anti-visrot spul erin doen, of esha2000 of ....? we hebben geen idee wat we moeten doen...  :'(

oja, bunyip heeft rare witte vlekjes zoals je zag op de tweede foto (de wildkleur dus)

Jeroen.S

Het is hoogst waarscheinlijk een huidaandoening, Ik denk eerder door aan een bacterie dan schimmel als ik de leucist bekijk. Maak nog eens wat fotos van je wildkleur misschien is het daar beter op te zien. Als je het niet meer vertrouwd Angie, kun je beter contact op nemen met een dierenarts: http://axolotlgroepnederland.nl/index.php/dierenartsen-lijst

MartinS

#4
De symptomen (vooral de rode huid) lijken mij op het oog ook een bacteriële infectie. Het zou heel goed door de kwalitiet van het water veroorzaakt kunnen worden. Ik zie dat je de dieren relatief klein huisvest waardoor de kwaliteit van het water snel achteruit kan gaan bij zulke grote dieren. Wat ik zou willen weten is hoe de waardes van het water eruit ziet. Test eens op NO3 (nitraat), NO2 (nitriet) en NH3/ NH4 (ammonium/ ammoniak). Ik zou voor de dieren die niet ziek ogen en nog in dezelfde bak zitten zeker 30% water onmiddelijk vervangen.

Voor nu zou ik het dier apart houden en vooral goed observeren. Je zou esha2000 of een zoutbadje kunnen proberen. Mochten wij ernaast zitten heb je dit in elk geval wel geprobeerd. Wel moet je er rekening mee houden dat bij bacteriële infecties dierenwinkel middeltjes niet gaan helpen omdat de dosering of het middel niet sterk genoeg is bij grote dieren als een axolotl. Als je kunt (en het er voor over hebt) zou je een dierenarts (kennis van axolotls!) kunnen bezoeken, zodat deze een poging kan doen te achterhalen welke infectie het hier betreft en daarbij eventueel antibiotica kan toedienen.

Let erop dat bij bacteriële infectie de kans groot is dat de andere dieren ook besmet zijn, ook al vertonen ze nog geen tekenen van ziek zijn. Monitor deze dieren dan ook goed. Wanneer je alles langere tijd onder controle hebt zou ik zeker de bak in zijn geheel goed schoonmaken voordat je ooit nieuwe dieren huisvest!

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana