T. marmoratus x T. cristatus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimL

Hallo allemaal,

tijdens een kleine vakantie met 2 vrienden zijn we naar Midden-Frankrijk gereden. Focus van de week was veel van de natuur te zien en met name de voorkomende herpetofauna.
Tijdens een van onze dagen zijn we een poel tegengekomen waar we een natuurlijke kruising vonden van Marmersalamander (T. marmoratus) met Kamsalamander (T. cristatus). Beide soorten kwamen ook samen in de poel voor.

Het diertje vertoonde uiterlijke kenmerken van beide soorten en was nog een slag groter dan zijn ouders.

Hier wat foto's die we gemaakt hebben.





Literatuur heeft dit fenomeen wel al eerder beschreven en vond het interessant om te delen.
In de poel zat naast deze soort en zijn ouders ook nog alpenwatersalamander (M. alpestris) en vinpootsalamander (L. helveticus)







Hoop dat jullie een beetje van de foto's kunnen genieten.

Met een vriendelijke groet,

Tim

Niels D

Haha. Mooi die hybride. Vroeger dacht men dat het een aparte soort was, namelijk T.blasii. Als het geen hybride was, zou ik ze best willen houden.

edit: mooie foto's
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Wow, gaaf zeg! Nu wil ik zelf ook weer naar Frankrijk :D.

Groeten Steven

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

MartinS

Daar genieten wij wel van Tim, top dat je ze gedeeld hebt  :)
Persoonlijk ben ik niet z'n fan van hybride's, blijven toch kleine foutjes van moeder natuur.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Sergé Bogaerts


Gerrit Krips

#6
In die poel op Tigouleix zitten altijd prachtige exemplaren van deze zg. blasius. Ooit heb ik eieren van een hybride koppel gekregen, maar de eieren stierven al snel af, of de geschlüpfte larven gingen dood voordat het tot een metamorfose kwam.

TimL

@Serge: Dit was inderdaad tijdens een week in Tigouleix. Schitterende tijd waar we alle voorkomende herpetofauna soorten hebben kunnen vinden.

@Gerrit: Mooi dat jij er ook van hebt kunnen genieten. Ik geloof dat een kruising van hybride soorten x hybride soorten zelden levensvatbare jongen geven. Alleen bij het groene kikker complex hier in Nederland weet ik dat de bastaardkikker (hybridisatie van poelkikker x meerkikker) op zichzelf kan voortplanten. Denk je dat het zou lukken bij deze hybride.

Dank voor alle complimenten! Ik zal vaker wat proberen te delen van de foto's die ik in het veld maak.

Met een vriendelijke groet,

Tim

Niels D

Google "Jerrerson complex" eens. Dat is ook een leuke vorm van hybridisatie. Echt bizar.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

TimL

Inderdaad heel bizar! Wel altijd leuk om te lezen, dat soort rare spelingen in de natuur.

Voor andere geïnteresseerden, dit legde het goed uit:
http://www.ontarionature.org/protect/species/reptiles_and_amphibians/jefferson_salamander.php

vriendelijke groet,

Tim

Kenny

Haaa Tigouleix bij Rob  ;D
Heb ik ook leuke dagen gehad..overdag op zoek naar slangen in de buurt, s'nachts in de poel boomkikkers fotograferen.

Dit voorjaar nog even langsgaan.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.