Kleurpatronen N. kaiseri

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Het is mij opgevallen dat er een flink patroonverschil kan zijn bij de juvenielen. Waar bij mij de dieren wit gestipt zijn, zag ik bij de juvenielen van iemand anders een bijna solide witte zigzaglijn over de rug lopen. Niet bij een enkele, maar bij alle juvenielen ongeveer hetzelfde. De ouderdieren van mijn 'gestipte' juvenielen hebben wel meer solide wit.

rob


Coen Deurloo

Citaat van: Rob Keulers op november 05, 2007, 12:16:16 PM
Wat zegt je kweker daarover?

"It will be interesting to see how this develops as they age, but I'm sceptical that this is anything beyond normal variation."

Sergé Bogaerts

Er kan veel variatie zijn, naarmate de dieren ouder worden krijgen ze ook meer wit (vooral aan de zijkanten). Ik vermoed zelfs dat er sexe gerelateerde kleurverschillen zijn, maar kan het niet echt hardmaken. Maar er zijn nu eenmaal wittere en minder witte dieren...tja.


Coen Deurloo

Ik begrijp dat er variatie kan zijn, maar opmerkelijk is dat al Marks dieren ongeveer hetzelfde streepachtig gemarkeerd zijn, met meer wit, en dat al mijn dieren meer gestipt zijn. Daardoor lijkt het er meer op dat het van een bepaalde factor af kan hangen dan dat het een toevallige variatie is, aangezien de ouderdieren van mijn gestipte dieren wel meer wit hebben. Als het van de leeftijd afhangt, waarom zijn Marks dieren dan nu al op jongere leeftijd al witter?

Het zal nog wel even speculeren blijven...

Henk Wallays

Kweken maar zou ik dus zeggen .... ;-))

Coen Deurloo

Even een update; bij 1 van de juvenielen is het kleurpatroon op de rug duidelijk aan het veranderen, waarschijnlijk meer richting het 'zig-zag' patroon. De witte stippen lijken samen te smelten met de dorsale lijn.

Henk Wallays

Heb zelf vroeger ook N. kaiserii gehad alleen hadden deze dieren door de gele-witte tekening een broze rode streep lopen en dat heb ik nog niet gezien bij de recente importen en NK dieren f kan me iemand verbeteren ?

Coen Deurloo

Hierbij een fotootje van het veranderende patroon...helaas een beetje onduidelijk (ik had hem niet af moeten spoelen), maar je ziet wel dat de stippen zich versmelten met de dorsale lijn.