Tips voor het kweken van voedseldieren

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Daar ik nu diverse voedseldieren kweek en al heel wat tips op diverse fora bij elkaar gesprokkeld heb ben ik benieuwd naar die van jullie. Hier een paar van mij:

Als je bonenkevers kweekt in krekelbakjes, kun je deze niet alleen op een warm terrarium zetten, maar ook op je radiator. Uiteraard heb je deze in de zomer niet aanstaan, maar dan is het warm genoeg om de kweek te laten lopen.

Mocht je wasmotten in een glazen pot kweken, dan kun je deze ook op een radiator zetten, toch zeker bij het starten van de kweek. In de zomer wordt het net niet warm genoeg om een kweek te starten. Mocht je een close-in boiler in één van de keukenkastjes hebben, dan kun je de pot daarop zetten, daar je dan niets aan je radiator hebt.

Ik heb een trapkast, waar een wijnkoeler en een vrieskast in staan. Deze apparaten lozen hun warmte in deze ruimte, waardoor het hier ook in de winter boven de 20 graden blijft. Dit is een ideale ruimte voor kweken die wat warmer moeten zitten.

In een oude koelkast, vriezer of zelfs een vrieskist kun je warmte-elementen plaatsen om warme ruimtes te creëren.

Mocht je een krekel- of kakkerlakkenkweek in een plastic curver hebben zitten, dan kun hier van tempex platen een bekisting voor maken. Zorg dat de curver er net in kan met een warmtemat eronder.

Een tip van een kakkerlakkenkweker van www.invertebrate-focus.be : Ipv die gel of waterkristallen als vochtbron kun je een potje met deksel vullen met water en een veter. De veter laat je een centimeter of 2 uit een klein gat het deksel steken. Door de capillaire werking blijft de veter vochtig en kunnen de krekels of kakkerlakken zich hydrateren. Zorg uiteraard dat ze bij de veter kunnen komen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Coen Deurloo

Goeie tips, let wel op dat er genoeg ventilatie is uiteraard!

Gerrit Krips

Prima tips! Toch, mijn ervaring is (geweest :-[) dat ontsnapte voedseldieren het buiten de kweekbak/-pot op de een of andere manier ook uitstekend doen.

Niels D

Huiskrekels en redrunners zijn vooral potentiële plaagdieren. De dubia's leven een tijdje na ontsnapt te zijn, maar planten zich niet meer voort.

Ik heb mijn dubia kweek nu rond de 36 graden ipv 30 graden en de kweek gaat nu een stuk harder, terwijl hij het al redelijk goed deed.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Mijn dubia kweek gaat erg goed, onderandere door de tip van de tempex bak en van de veter.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Sergé Bogaerts

Dank voor de tips. Ik wil in huis geen stank hebben, dus ik kweek al jaren steppenkrekels in een oude vriezer in de schuur. Als ze ontsnappen in huis sterven ze snel en ze zijn niet zo springerig als huiskrekels. Bovendien eten ze zowel plantaardig als gemalen droog honden- en katten- en konijnen of kippenkorrels. Het is mijn basisvoedsel voor alle salamanders en kost mij nog geen half uur in de week om te onderhouden. Het enige wat je nodig hebt is ruimte en electriciteit...

Coen Deurloo

Klinkt interessant Serge, het moet vast goed te doen zijn om aan een oude, (kapotte) vriezer te komen en deze in te richten als krekel kweekbak. Ik ben altijd geintresseerd in dingen die tijd schelen...heb je misschien iets meer info over hoe deze vriezer in elkaar steekt?

Sergé Bogaerts

ik zal een stukje voor het blad schrijven :-) Dus iedereen die geen lid is, snel lid worden :-)

013

Niet zozeer een kweektip, maar toch...Ik voer krekels altijd met stukjes rauwe aardappel. Die voorzien krekels van vocht en voedingsstoffen. Ik vind het het beste krekelvoedsel omdat krekels bij bijvoorbeeld fruit vaak overlijden aan te veel vocht of en bij pellets aan een tekort aan water.

joost.v.wijk

Krekels gaan snel dood door het schimmelen van fruit, niet door de hoeveelheid vocht die erin zit. Als het binnen een dag opgegeten wordt, en er blijft niets achter, blijven de krekels gewoon in leven. Zelf kweek ik geen krekels, ik koop ze, en ik voer ze meestal wat groente afval. In de dierenspeciaalzaak waar ik enige jaren geleden werkte, werden de (verkoop)krekels gevoerd met appel. Er ging per bakje ook maar ongeveer een partje van 0,5 kubieke cm. in (per dag). Verder zat er de standaard korrels in, die ze mee krijgen van de krekel-kweker.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik blaas nu nog een oud topic nieuw leven in. Voor degenen met een eigen kweek springstaarjtes:

Het verzamelen van die diertjes is lastig. Ik kreeg de tip om een leeg fotoroldoosje (ja, ze bestaan nog) in de grond te stoppen, zo dat de opening naar boven staat. Zeker als je een wit exemplaar hebt zouden ze zich onderin het doosje verzamelen. Daar ik geen wit doosje kon vinden heb ik een oud wit potje, waar visvoer in had gezeten, begraven en binnen een dag haalde ik een mooie hoeveelheid eruit. Gewoon het potje eruit pakken en in de bak waar je ze in wilt hebben leegschudden. Er zijn veel producten, waaronder calcium preparaat, vitaminepillen en kauwgom (mentos), die in kleine witte potjes verpakt zijn.

Ik heb mijn kweek overigens jaren niet aangeraakt, maar ik had hem niet weggegooid. Ik had namelijk gehoord dat de kweek hardnekkig is en jaren zonder zorg nog dieren kan bevatten. Onlangs pakte ik hem van de kast af en er zaten waarempel nog springstaarten in. Ik ben hem nu opnieuw aan het starten, daar ik waarschijnlijk een aantal dieren op het land ga krijgen, zoals L. boscai, N. viridescens en P. deloustali. Ik kweek ze in cocosaarde met hierdoor wat kleikorrels. Het geheel zit in een plastic container met sluitend deksel. Eens in de week doe ik er wat bambix o.i.d. in wat ik vervolgens licht vochtig maak. De schimmel die hier opkomt is het voedsel van de springstaarten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl