Spaghnum - jullie meningen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Zoals een aantal van jullie misschien wel weten is Spaghnum mos vrij zuur van samenstelling, en wordt daarom door sommige mensen afgeraden om te gebruiken in terraria.

De zurigheid van bijvoorbeeld turf zou weer goed zijn omdat dat een hoop schadelijke schimmels en bacterieen tegenhoud.

Persoonlijk gebruik ik momenteel wel het spaghnum in een aantal bakken en heb daar nog geen nadeel van ondervonden. Wat zijn jullie meningen hierover? Weet iemand misschien iets meer over Spaghnum?

kevin

Ik gebruik het ook in een aantal bakken. Heb ook een paar bufo`s die ik er op heb zitten.
En heb tot nu toe ook nog geen slechte ervaringen mee gehad.

Daarbij las ik het pas ook bij een care-sheet over tijgersalamanders en vond het al raar.
En heb het hierbij aan de leraar van school gevraagt die tevens ook bij Serpo werkt.
En hem leek het sterk dat dit zou kunnen.
Dat is wat ik er voor dusverre vanaf weet.

Roy van Grunsven

Sphagnum is erg zuur en lijkt mij niet goed zeker niet als het flink nat is.

Bovendien wordt sphagnum gewonnen door in Ierland en de Baltische staten hoogvenen af te graven. Dit betekend vernietiging van grote natuurgebieden. Alleen om die reden gebruik ik het al niet.

Coen Deurloo

Citaat van: Roy van Grunsven op januari 19, 2007, 09:27:01 AM
Sphagnum is erg zuur en lijkt mij niet goed zeker niet als het flink nat is.

Bovendien wordt sphagnum gewonnen door in Ierland en de Baltische staten hoogvenen af te graven. Dit betekend vernietiging van grote natuurgebieden. Alleen om die reden gebruik ik het al niet.

Heb je informatie om dit te ondersteunen? Ik heb geprobeerd om iets te vinden over de schadelijkheid hiervan, maar heb niks 'officieels' kunnen vinden. Wanneer is het echt schadelijk?

Er zijn inderdaad wel discussies gaande over het grootschalig oogsten van Sphagnum.

Roy van Grunsven

Je bedoelt wat de pH is van sphagnum? dat wisselt afhankelijk van welke soort, hoe oud en waar hij vandaan komt. Van sphagnum zoals je dat normaal kunt kopen is de pH 3 tot 4.5. (ongeveer azijn tot zure appel). (Ik werk op een onderzoeksgroep waar ook mensen ondezoek doen naar hoogvenen)

Maar ik zou het risico gewoon niet nemen zeker omdat salamanders een semipermeabele huid hebben.


Coen Deurloo

Weet je toevallig ook de pH waarde van turf?

Joey Immers

zoverre ik het in mijn bakken heb zitten heb ik er geen prblemen mee dus het kan volgens mij geen kwaad :-\
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Roy van Grunsven

Wat voor Sphagnum heb je, waar komt het vandaan, hoe is het behandeld?
Dat maakt allmaal nogal wat uit war de pH betreft. Er zijn 150-350 soorten Sphagnum (ligt er aan wie je het vraagt) en ook in het spul wat je in Nederland kunt kopen zit nogal wat variatie.

Bovendien zoals ik al eerder zei wordt Sphagnum gewonnen door natuurgebieden in Ierland en Oost Europa af te graven, niet echt duurzaam.