Update - verrucosus (+ Geslachtspebaling?)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeroen.H

Even een update. De foto's staan niet noodzakelijk chronologisch, wel behoorlijk wat foto's  :-\
Ik heb ze vandaag wel nog even gemeten en ff de cloaca op de foto laten zetten.
Ik meen toch wel een verschil te zien tussen de 3 dieren.

1 en 3 zien er kwa lichaamsverhoudingen net hetzelfde uit. Ze hebben ook een even grote cloaca.
nr 2 heeft een smaller postuur en ook de grootte van de cloaca verschilt. Ik hoop dat er aan de hand van de foto's bevestiging kan komen of ik 1.2 heb zitten.  :)














Dier 1



Dier 2 & 3

dier 2

dier 3



























naeff002

mooie fotoreeks, diertjes zien er goed uit.

Heb je nog een deksel bovenop de bak. Lijkt mij dat dit randje onvoldoende is om ze tegen te houden voor ontsnappen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Jeroen.H

 :D
Ja er zit een deksel op hoor ;)

Enig idee hoe het zit met de geslachten?

Harry

Voor zover ik kan zien zeker weten 2 mannen en een ?

100% kan ik geven als je 3 foto's zie van elk dier zn cloaca.  Dus 3 foto's. Hierboven staan er teveel.

De mannen herken ik trouwens gelijk aan de puntige inkeping bij de overgang van staart naar romp.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jeroen.H

#4
De cloaca van dier 2 lijkt in het echt toch wel beduidend groter dan die van 1 en 3.
En dier 2 is toch een pak smaller, minder robuust.

Dier1


Dier2


Dier 3



Niels D

Lekker gevoede dieren heb je. Zo op het eerste oog zou ik zeggen dat de eerste 2 dieren mannen zijn. De cloaca van het derde dier lijkt wat vulkaanvormig te zijn, waardoor ik geneigd ben te denken dat het een vrouw is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Zo is het haast niet te zien. Als de dieren groot genoeg zijn, is bij een foto vanaf de zijkant het geslacht beter te bepalen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jeroen.H

Citaat van: Niels D op december 07, 2012, 01:29:52 PM
Lekker gevoede dieren heb je. Zo op het eerste oog zou ik zeggen dat de eerste 2 dieren mannen zijn. De cloaca van het derde dier lijkt wat vulkaanvormig te zijn, waardoor ik geneigd ben te denken dat het een vrouw is.

Ja eten doen ze hier goed  ;D

Citaat van: joost.v.wijk op december 07, 2012, 03:08:52 PM
Zo is het haast niet te zien. Als de dieren groot genoeg zijn, is bij een foto vanaf de zijkant het geslacht beter te bepalen.

Aha oke  :) dan zal ik binnen geruime tijd nog eens proberen met wat foto's van de zijkant.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.H

#9
Als ik aan de hand hiervan zou moeten oordelen is nr 2 overduidelijk een man. (edit: hij is overigens de enige die ik al een paar x heb zien wapperen, telkens heel eventjes tijdens het voederen ofzo of gewoon tegen zen spiegelbeeld)

1 & 3 lijken niet echt op foto's van man of vrouw. (Wat mij weer het idee geeft dat het vrouwtjes zouden kunnen zijn aangezien die ook later geslachtsrijp zijn naar het schijnt)

edit: De cloaca's van 1 & 3 zitten vrij 'dicht' daar die van 2 wat opener is. Bij nr 2 is de cloaca ook veel dikker.

Maar goed ze zijn nog jong.

Maxim M.


naeff002

Geld eigenlijk wel voor alle Tylo soorten.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Jeroen.H

Ik heb even een schets gemaakt van de verschillen in staart en cloaca tussen de sexe bij T. verucossus
(Dit is hoe ik het zie en heb ik gemaakt op basis van mijn 3 diertjes.




Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Als er vragen op opmerkingen zijn laat maar horen.