Hoe Springstaarten en vliegjes wegvangen uit Enchytreeen kweek?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Malle Sander

In een oudere topic hier parasiteerden Springstaarten Enchytreeenkweken. Bij mij is dat ook het geval. Enhytreeen spoelen en in schone grond zetten was het advies. Dat is echter niet wenselijk als kweken nog jong zijn, want ik denk dat de Springstaarten terugkomen.

Nu vraag ik me af of er geen methode is om de Springstaarten weg te oogsten? Dat wil zeggen; ik weet niet hoe je ze überhaupt oogst. Hoe doet men dat normaal gesproken als men ze juist gericht kweekt?
Of is er nog een goede methode om ze (volledig) te verwijderen?

Een zelfde probleem heb ik met fruitvliegjes en een nog kleiner soort zwarte vliegjes. Die parasiteren ook mijn Enchytreeen en Grindaalwormen. Wie weet raad?

joost.v.wijk

Porties uit m'n springstaartkweken halen doe ik met water. Licht sproeien over de kweek, die je schuin houdt, en je hebt zo een hele partij in een hoek van je kweekbak. Die kun je er zo uitschenken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Malle Sander

Bedankt voor je reactie. Sproei je licht met een nevel/plantenspuit? Dan loopt er toch geen water af? Bij sproeien met de kraan o.i.d. verdrinken mijn Enchytreeen waarschijnlijk?

joost.v.wijk

Lichtjes sproeien inderdaad, en de turfbodem heb ik altijd al erg vochtig, dus dan heb je al gauw wat water in een hoekje.
Hoe je dit kan realiseren in een enchytreeënkweek weet ik niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat springstaartjes de kweek vernietigen. Ik verwacht dit eerder van mijt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Malle Sander

Inmiddels een ervaring opgedaan die niet werkt:
De kweken 2,5 week niet voeren (tijdens de vakantie in mijn geval). Nadien helaas nog evenveel fruitvliegen en springstaarten. Ook de enchytreeen kunnen zolang zonder voedsel, maar dat wist ik al.

Ik las elders op het web dat springtaarten weldegelijk nadelige invloed hebben op een enchytreeenkweek. Ze zitten trouwens door het hele medium versprijd (turfaarde in mijn kweken).

Kenny

Ik zie niet in waarom springstaarten nadelige gevolgen zouden hebben voor een enchytreeënkweek, springstaarten leven van dood organisch materiaal en schimmels. Wat bij mij wel eens gebeurt is dat er mijt in komt(gelukkig in beperkte mate) en kleine zwarte compostvliegjes.

Hoe de fruitvliegen erin komen is me wel de vraag, op wat kweek je de enchytreeën als ik vragen mag?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Tassili

Ik weet niet hoe sommige mensen enchytreeen kweken, sommige problemen herken ik, andere zijn volgens mij schijnproblemen. Een springstaartje is geen probleem, op het web zeggen ze wel meer dingen, vergeet het.
Mijn werkwijze is de volgende: ik neem turfaarde, doe dat in een afgesloten zak of doos en stop dit gedurende een aantal dagen in de vriezer, alle larfjes, eitjes en vliegjes zijn dan echt dood.
Vervolgens laat ik de aarde ontdooien in kleinere ijsdozen die ik volledig afsluit met een panty / nylonkous.
Nadat dit volledig op kamertemperatuur is gekomen open ik de zaak en voeg een entportie enchytreeen toe. De zaak goed vochtig houden, flink voeren (ik met Cavia korrels van Aveve), koel en donker wegzetten, dit zijn de ideale omstandigheden. Het ontnemen van enchytreeen is een apart verhaal, de een verwarmt de hap, de andere maakt de zaak nat. Ikzelf neem er gewoon even de tijd voor. Zet het voor mij op een tafel, sterke lamp erboven en peuter ze met een scherpe pincet uit de aarde en mik ze in een glas water. Dit water is belangrijk omdat je anders het risico loopt dat je inmiddels in de kweek binnengeslopen mijten mee aan je dieren voert en die kunnen op je salamanders gaan zitten. Dat is niet de bedoeling. Fruitvliegen hebben de neiging om op alles wat gist te willen gaan zitten. Dus ook je enchytreeenkweken zijn niet veilig voor fruitvliegen. De zaak goed met stevige nylonkous dichthouden en tijdens het ontnemen goed opletten. Sterkte! Bert Schaap

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kenny

Citaat van: Niels D op januari 07, 2013, 06:36:03 PM
Ze verzamelen zich ook onder een boterham.

Zo kweek ik ze, de gemakkelijkste methode by far. wijnkistje, potgrond zonder mest, natte boterham met daarop een glazen plaatje en op het kistje nog een plaat. Elke week/anderhalve week hebben ze een hele boterham verorbert.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Malle Sander

Bedankt iedereen!

Citaat van: Kenny op januari 07, 2013, 04:31:15 PM
Ik zie niet in waarom springstaarten nadelige gevolgen zouden hebben voor een enchytreeënkweek, springstaarten leven van dood organisch materiaal en schimmels.
Ze concurreren de Enchytreeen weg door voedsel en ruimte in te nemen.

Citaat van: Kenny op januari 07, 2013, 04:31:15 PM
op wat kweek je de enchytreeën als ik vragen mag?
Op verschillende soorten aarde en andere bakjes weer op Seramis (soort fijne hydrocultuur). Bevriezen ga ik doen, al zijn springstaarten inheems, dus vorstbestendig. Ik had zelf al gedacht aan steriliseren in de magnetron. Het zal dus allebei worden. Verder ga ik de deksels van de bakjes uitrusten met benzinegaas (van www.antstore.net). Dit heb ik ook bij mijn kweek voor grindaalwormen en die houd ik goed vrij van vliegjes inmiddels. Ik voer de Grindaals en Enchytreeen met geweekte Maria-biscuit. Vroeger gebruikte ik voor Enchytreeen witbrood en brachten de kweken meer op. Ik weet niet of dat komt door het voedsel, maar ga weer experimenteren met andere voedselsoorten. Ze lopen gewoon niet lekker. Normaal barsten ze na een tijdje uit hun voegen door overbevolking, maar nu zitten er gewoon minder Enchytreeen in.

De temperatuur hield ik op 15 graden in een wijnkoeler, maar heb de indruk dat kouder beter is. Ik ga dus een koelkast proberen op 8 - 10 graden.
En de kweken die ik buiten heb, leveren ook veel meer op. Die bevatten echter de grond van de startkweken waarin ik ze op de Limbeurs van een Duitse kweker kocht. Of het komt doordat die buiten staan (tuinkast) of door die grond is mij een raadsel.

joost.v.wijk

Inheems is niet hetzelfde als vorstbestendig hoor. Dieren die hier inheems zijn, kunnen goed tegen kou, maar vorst wordt ze toch echt teveel. Bij die temperaturen hebben ze zich al lang in diepere lagen genesteld, waar het vorstvrij blijft.

Steriliseren van aarde doe ik ook bij de kweek van springstaartjes. Gewoon elk bakje een minuutje in de magnetron is meer dan voldoende.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Malle Sander

Ja, da's een feit. Wormen kruipen ook diep in de grond tenslotte. Of al het andere kruipend gespuis dat ook doet weet ik niet.

Citaat van: Kenny op januari 08, 2013, 01:54:00 PMZo kweek ik ze, de gemakkelijkste methode by far. wijnkistje, potgrond zonder mest.
Da's trouwens ook een hele leuke. Het klopt zeker en staat in alle teeltbeschrijvingen. Hoe je aan potgrond zonder mest komt wordt dan even in het midden gelaten. De 7 tuincentra waar ik was hadden het niet. Zelfs bouwmarktpotgrond is bemest.

Maxim M.


MartinS

Hier verkopen ze het bij de meeste tuincentra zoals Intratuin en Verkoop. Heb het ook al eens bij een growshop gehaald omdat die naast de dierenwinkel zat die mij vertelde dat ze het daar zeker hadden  :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Kenny

Citaat van: Nymphaea op maart 24, 2013, 02:05:38 PM
Dus hoe of waar raak je dan aan onbemeste potgrond?

De betere zaai-en stekpotgrond is onbemest of heel minimaal (organisch) bemest om jonge zaailingen hun worteltjes niet te verbranden.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.