Cynops biotoop

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin92

Hallo,

Na ongeveer een jaar twijfelen of ik nu een Salamandra salamandra T. of cynops orientalis zou nemen, heb ik uiteindelijk besloten voor de cynops. Later kan ik eventueel nog altijd die andere pracht diertjes in huis nemen! :)
Wat ik zeer graag zou maken is een biotoop waar de cynopsen zich zelf eingelijk bijna in kunnen onderhouden. Dus, ik doe er watervlooien in, deze worden opgegeten door de zoetwater garnalen en deze op zijn beurt weer door de cynopsen. Natuurlijk kan er nog bijgevoerd worden.
Is dit een goed idee en heeft iemand van jullie hier reeds ervaringen mee?
Ik zou er 6 nemen waarvan 4 vrouwen en 2 mannen, ik heb in verscheiden bronnen gelezen dat dit de beste combinatie zou zijn voor een kweekgroep (dat is uiteindelijk ook deels de bedoeling).
Hoeveel garnalen zou ik er dan moeten in doen, voor die 6? Sowieso zal ik wel genoeg schuilplaatsen moeten maken zodat de garnalen niet allen in 1x weg zijn :D . Is het mogelijk dat ze zich overeten, of passen ze zelf hun behoefte aan?
Enkele slakken voor de ruiten proper te houden zou ik er ook bij doen, welke soort neem ik dan het beste?

Ik ga mijn terrarium voor hen gebruiken denk ik, aangezien ik bij meerdere bronnen al gelezen heb dat deze soort maar 10cm water nodig heeft. Ik heb wel grotere aquaria staan ook.

Alvast bedankt dat jullie jouw expertise willen delen.
Groeten, Kevin!

Niels D

Ik ben bang dat de zoetwatergarnalen zich niet in het aquarium zullen voortplanten gezien de lage temperaturen die de H.orientalis (Cynops is Hypselotriton geworden) nodig heeft. Tevens zullen de salamanders de watervlooien zelf ook eten.

Ik heb een aantal larven opgekweekt door er "vuil" poelwater in te gooien dat vol zat met cyclops, diopsis, mosselkreeften en watervlooien. Deze vermenigvuldigden zich snel genoeg, maar met de koudere wintertemperaturen zul je niet genoeg hebben voor 6 volwassen dieren. Ook niet als je het voor elkaar krijgt om gammarus (vlokreeften) in het aquarium te kweken, wat ik zelf al heb geprobeerd.

Wel een mooi idee, wat misschien uitvoerbaar is als je een hele grote bak hebt waarin je de populatie van diverse voedseldieren op peil kan houden. Posthoornslakken en poelslakken zijn overigens ideaal voor het kuisen van de bak.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kevin92

#2
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb wat opgezocht en voor de vuurgarnaal is de temperatuur 16-27°C (bron: http://www.robertsaquariumsite.be/navigatierechts/vuurgarnaalkw.php), dus 15°C (of koeler nu het winter is) zal waarschijnlijk te koud zijn voor de vuurgarnalen inderdaad.
Hoeveel keer moet je de cynopsen eigenlijk eten geven? Dit heb ik nergens gevonden, natuurlijk hangt dit ook af van hoeveel je geeft per keer.

Is het zelfs aangeraden eigenlijk om garnalen erbij doen met het oog op kweken van de salamander?

edit:
Ik heb ook nog enkele pompen liggen (die een waterval kan creeëren en ook luchtpompen), wordt het aangeraden om 1 van deze te gebruiken?

joost.v.wijk

Snel lid worden van de vereniging! In het eerstvolgende blad staat een leuk artikel over H. orientalis ;D.
Komt ook binnenkort op de homepage te staan bij de caresheets. ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Nagenoeg alle Caridina sp en Neocaridina sp kunnen de koude temperaturen verdragen, maar ze zullen zich dan niet voortplanten. Vuurgarnalen kunnen dus in je bak. Hier hebben ze meestal genoeg te verteren, zodat ze de eieren met rust laten. Vlokreeften (gammarus) zijn naar mijn mening een betere optie, daar deze zich wel in de bak voortplanten en wat kleiner blijven. Ik voer de H.orientalis 1 à 2 maal in de week.

H.orientalis houdt naar mijn ervaring niet van stroming. Ik laat pompjes uitkomen tegen de achterwand, zodat de uitstroom wordt verspreid of ik laat deze in een drijvend bakje tubifex belanden. Zo kun je de tubifex langer goed houden. Dit is een tip van Harry. Een waterval met beperkte kracht is dus mogelijk. Als de stroming te sterk is tref je de beesten uit het water aan.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kevin92

Bedankt voor de antwoorden!

Wat vinden jullie van diepte van 10cm water om te kweken? Liever wat meer of is het goed zo?

joost.v.wijk

Deze salamanders komen nagenoeg nooit aan land, je mag ze dus best wat meer water geven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kevin92

Ok, dan zal ik eerder voor 15-20cm opteren.

Kennen jullie nog een winkel of kweker die deze soort verkoopt?
Ik woon in belgië (oost-vlaanderen, oudenaarde) dus het liefst in de buurt, in frankrijk net over de grens lukt ook wel nog.
Ik beschik vandaag nog over een auto, maar anders zal dit X aantal maanden moeten wachten nog :( .

Niels D

Uit de winkel zou ik ze niet snel halen. Meestal houden die het niet zo lang vol, hoewel Kimmy vorig jaar er een aantal heeft gekregen die in een erbarmelijke toestand verkeerde en toch goed zijn gaan doen. Je moet dan geluk hebben. Overigens zie ik de laatste tijd bijna maar P.labiatus (of hoe die tegenwoordig ook heet) als vuurbuiksalamander verkocht worden.

Ik ken wel een aantal mensen die ze kweken, waaronder Kimmy en ik, maar die wonen niet in de buurt van Oudenaarde. Misschien dat een ander forumlid hier meer over kan vertellen. Jonge dieren moet je overigens eerst anders huisvesten dan volwassen dieren, daar juvenielen een landfase hebben. Lees meer hierover op de caresheet. Volwassen dieren is makkelijker, hoewel ik het persoonlijk het leukst vind als je een dier van ei af aan hebt. Eitjes kunnen dan weer verstuurd worden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kevin92

Ja, ik had de caresheet reeds gelezen, maar ik vind de informatie in de praktijk (die ik van jullie verkrijg, minstens even belangrijk).
Ik weet dat je juvenielen inderdaad anders moet verzorgen dan de oudere.
Waar wonen jij en kimmy dan? 1 uur rijden zie ik nog zitten.

Ik zou net vanaf een volwassen dier willen starten en zo het proces zien (paren, eitjes, larven..).
In 1 dierwinkel had ik er gevonden en die zei dat het nakweek was en aan de info die hij me gaf, leek het dat hij de dieren op een correcte manier daar hield (niet te warm etc). De stock die ze daar hebben is momenteel echter uitgeput..

joost.v.wijk

Je zou de zoveelste zijn die erin trapt, dat een winkel volwas dieren aanbied als zijnde nakweek.

Als je het gehele proces wilt volgen, begin je met jonge dieren, die je zelf opkweekt tot volwas, en er dan mee kweekt.

Overigens is de caresheet die nu op het forum staat, wel wat verouderd.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kevin92

Ik wil maar al te graag C.O. van dit forum maar het moet wel haalbaar zijn, als ik er 4 uren moet voor rijden gaan men ouders er ook niet echt blij mee zijn..