N. crocatus met wondje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

013

Een van mijn crocatussen heeft een wondje op zijn flank. Toen ik er met een wattenstaafje langs streek (om te kijken of het echt een wondje was) rook het op het wattenstaafje erg scherp, knoflookachtig. zou dit uit de wond komen of is het een afscheiding van het dier?
Het dier lijkt er weinig last van te hebben, is actief, alert en redelijk doorvoed, maar ik wil wel het zekere voor het onzekere nemen. In het verleden heb ik weleens een wondje behandeld met betadine jodium, maar dit was een boomkikker. Hoe werkt het bij watersalamanders?

013


joost.v.wijk

Enig idee hoe dit wondje is gekomen? Een simpel wondje geneest over het algemeen zelf wel weer, eventueel 3-4 gram zout per liter waster toevoegen om schimmel te voorkomen. Als het wondje komt door een bacteriële infectie wordt het al een stuk lastiger.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

013

#3
Geen idee. Het kan zijn van het schuren tegen de stenen, maar ik heb dus niks gezien. Sinds ik het met een wattenstaafje schoon heb gemaakt, zit er geen bloed meer, maar alleen een gaatje.


EDIT: Ik heb nog even gekeken en het dier ziet er helemaal niet goed uit. Niet alleen lijken er meer wondjes/ rode bobbeltjes te zitten, ook is het dier onrustig en heeft het zijn bek open.

****, hoe kan dit? Iedere week het water ververst, schoon gewerkt, geen gekke temperaturen, ik snap er niks van  :-[


EDIT#2: Ik heb het dier apart gezet op vochtige keukenrol. Is er iets wat ik nog kan doen?
De rest lijkt nergens last van te hebben, bij hen heb ik geen rode plekjes kunnen vinden. Kan ik iets in het water doen, om verdere infecties te voorkomen?

Harry

je kan de goede dieren eventueel overzetten in een aquaterrarium met een volwaardig landdeel en op het land krekeltjes voeren. Het zzieke dier zou ik dan apart op keukenrol zetten. Het lijkt op een huidprobleem, dat onstaat wanneer de dieren misschien te vochtig zitten terwijl ze droger willen.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

013

Ik bied de anderen al een aquaterra, maar ze zitten alleen maar in het water en vertonen geen enkele behoefte aan land te gaan.

Vallen die plekjes te behandelen? Is het niet beter het dier tijdelijk in een zoutbad te houden?

013

#6
Helaas, het dier is overleden. Bah, ruim 10 centimeter, een van mijn grotere dieren... :( Nu maar hopen dat de anderen niet aangestoken zijn. Voorlopig lijkt het er niet op...

Hein

 Niet iedere week het water verversen, geef het de gelegenheid, natuurlijker te worden (levend water).
Dit kan eventeel de slijmlaag aantasten, vermindering weerstand. ::)
Bij  zout, natuurlijk gewonnen zeezout, daar zitten dan nog e .v. mineralen in.

Wel eens nagedacht over een badje van honing met water?, bij gifkikkerjes, schijnt het soms te werken.

sterkte



joost.v.wijk

Hou de rest voorlopig ook maar goed in de gaten dan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

013

Ongelofelijk hoe snel het is gegaan. Gisteren een rood plekje, een dag later dood.

stijnzeger

Ik lees altijd dat mensen zovaak hun water ververssen, maar ik ververs het eigenlijk nooit.

Eens in het jaar 50% of helemaal voor de soorten die eennwinterperiode houden.
Ik heb uiteraard wel gewoon een klein pompje die iets meer als wekelijks schoon word gemaakt.

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Sergé Bogaerts

Ik ververs ook slechts 2x per jaar het water bij volwassen Neurergus crocatus...ik check gewoon regelmatig nitraat en nitriet, en pH en als dat okee is ververs ik niks. De dieren zitten overigens wel een flink deel vand e tijd op het land. Overtollig verversen is echt nergens voor nodig.

De planten en bacterien bufferen de waterkwaliteit.
Verder is de geur die je rook een typische geur van Neurergus als afscheiding ter verdediging.

stijnzeger

Bij mij is het nitraa ( NO3 min ?)t vaak wel iets te hoog, net als het chloorgehalte ( als ik die stripjes moet geloven)
Een klein beetje maar. Is dat erg?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Er zit geen chloor in NL kraanwater, dus die stripjes kunnen dan ook niet kloppen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Oke, misschien maar is wat nieuwe stripjes kopen
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0