Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



B. orientalis ziek?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thibaut Vds

Het viel met net op bij het voederen dat ik 1 van de padden niet vond, en toen zag ik die in de aarde. Het is één van de 2 mannen en de actiefste van de hoop. Zijn huid is helemaal glad en geen ruwe meer zoals de andere padden. Ook zijn z'n poten precies veel verdund, hij toont wel nog reactie.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Hier een foto.



A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

joost.v.wijk

Dit soort verschijnselen zie je vaak bij nieuwe import padden. Slechte weerstand door stress etc. maakt ze vatbaar voor ziektes. Ze kunnen die soms best lang bij zich dragen zonder er ziek van te worden, totdat de weerstand erg laag word. Nagenoeg hetzelfde als bij wildvang salamanders eigenlijk. Grote kand s dat zulke dieren het niet overleven. Haal het in ieder geval weg bij de rest.
Hoe lang heb je de padjes al?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Thibaut Vds

Deze is 1 van m'n eerste 2 en die heb ik al een jaar of 2-3
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Thibaut Vds

Hij reageert al slechter,  als de kans dat hij er bovenop komt toch zo klein is. Kan ik hem dan niet beter invriezen zodat hij niet verder hoeft te lijden.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

joost.v.wijk

Ja, die keus is aan jou. Ik zelf ben er heel makkelijk in trouwens.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Willem Meilink

Het is niet echt humaan om een amfibie of wat voor dier dan ook gewoon in de vriezer te leggen.

http://www.caudata.org/cc/articles/euthanasia.shtml
Unacceptable Methods of Euthanasia for Amphibians

Freezing. Freezing is only acceptable if the amphibian is small (<40 grams), is already anesthetized, and the freezing is immediate (such as immersion into liquid nitrogen). However, refrigerator freezers are too slow and are considered unacceptable. Additionally many arctic, near arctic, and montane species can tolerate freezing for over 48 hours, making this especially ineffective for these species.

Trauma. Due to the ability of many amphibians and reptiles to tolerate severe traumatic injury, trauma is unacceptable as a method of euthanasia, unless the cranium and brain are destroyed on the first blow.

Carbon dioxide. CO2 is an accepted method for humane euthanasia for birds and mammals. However as reptiles and amphibians can survive under severe oxygen debt it is not acceptable for use in these animals.





En dan lijkt me alcohol het makkelijkst om het humaan te doen.





Ethyl alcohol. By sedation in a bath of 5% ethyl alcohol (ethanol) followed by immersion into a stronger bath after the amphibian has been anesthetized. A medium sized newt (12 cm; 5 in) may take 20 minutes or more to become unresponsive using this method. Bear in mind that the use of ethyl alcohol as an amphibian anaesthetic is not backed by primary literature, although some amphibian experts recommend it's use for euthanasia. The method is not sanctioned by AMVA.

Home recipe for 5% ethyl alcohol:
175 ml (3/4 Cup) water
25 ml (2 Tablespoons) of 80-proof (40%) vodka

joost.v.wijk

Al die methodes gaan langzaam, ook alcohol. De snelste manier is een flinke klap met een zwaar voorwerp, als het dan toch moet gebeuren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Willem Meilink

De dood treedt misschien langzamer in met het gebruik van verdovingsmiddelen, maar alcohol verdoofd snel resulterend in dat het dier waarschijnlijk geen of minder pijn voelt. Het is vrij makkelijk toe te passen en het dier heeft zeker geen vervelende lijdensweg ten aanzien van invriezen.

Als je erg zelfverzekerd bent en zeker weet dat het lukt in een klap dan kun je idd een zwaar voorwerp gebruiken, ook dat staat in de tekst:

"trauma is unacceptable as a method of euthanasia, unless the cranium and brain are destroyed on the first blow."



Jari B

Ik heb de vriezer methode gebruikt voor een van mijn doodzieke dieren. Het dier word heel langzaam en voelt er eigenlijk vrij weinig van, als je er maar voor zorgt dat hij lang genoeg in de vriezer ligt. Het is een persoonlijke voorkeur om een methode toe te passen, met de vriezer methode wist ik zeker dat het dier dood zou gaan de eerste keer. En door de kou reageert het lichaam veel langzamer (net als bij mensen) en daardoor is de pijnfactor vrij klein.

Thibaut Vds

De pad heeft de nacht niet overleeft, vanochtend was er geen enkel teken van leven. Nu vraag ik me wel af als het niet besmettelijk is voor de andere padden die het niet zouden hebben.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

stijnzeger

Het klinkt grof maar als je een dier snel uit zijn of haar lijden moet verlossen, dan ga ik toch voor joost zijn laatste methode. :s
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Thibaut Vds

Dat wel, maar proper zal het niet zijn. Ik vroeg het me gewoon af van de vriezer omdat ze dat altijd doen met geleedpotigen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Inwikkelen in keukenpapier en dan word je er zelf zo min mogelijk mee geconfronteerd. Ik kan als boerenzoon kippen en konijnen slachten, maar dit soort zaken gaan me slecht af. Toch ben ik er fel op tegen om dieren onnodig te laten lijden. Joost zijn manier vind ik persoonlijk ook het best.

Sommigen zullen komen met de optie dierenarts, maar hun methode is absoluut niet sneller met dit soort dieren. Hiervoor zou je naar mijn mening moeten kiezen als je het zelf niet kan. Dat topic over invriezen heb ik idd ook gelezen. Alcohol is zeker humaner dan invriezen, maar zeker niet sneller dan de methode die ik prefereer.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl