Schimmel bij neurergus nu met foto

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Ik ging mijn neurergus voeren en tot mijn schrik heeft een witte schimmelplekjes op buik en keel. Wat is beter om te starten esha 2000 of zout. En weet iemand de dosering van de ESHA 2000 want ik ben de gebruiksaanwijzing kwijt?
Baal onwijs, sinds mijn salliekamer er is gaat het helemaal niet goed. Ikzelf denk dat het komt omdat de temperatuur/omstandigheden  anders zijn en ik zie ze toch minder vaak dan toen ze beneden stonden.  Daar zag ik ze de hele dag en vallen dingen eerder op.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Tassili

Ja ik heb hier de gebruiksinformatie: standaard dosering 1e dag: 25 druppels per 100 liter; 2e dag 12 druppels per 100; 3e dag: 12 druppels. Bij hardnekkige gevallen mag nagedoseerd worden gedurende meerdere dagen. In "zacht water" standaard dosis verdubbelen. coupeer dosering: (voor snelle aanvangs onderdukking): 1e dag 50 druppels per 100 l; 2e dag: 25 druppels per 100 l; 3e dag: 12 druppels per 100 l. Bij hardnekkige gevallen mag nagedoseerd worden gedurende meerdere dagen. Flesje goed schudden en vloeistof mag niet te koud zijn.
Dit is overgenomen uit de gebruiksaanwijzing. Ik ben echter totaal niet op de hoogte van Neurergus en je moet echt aan experts vragen wat zij vinden dat de beste oplossing is. SNEL HANDELEN is bij schimmel wel heel erg belangrijk! Is het echter wel schimmel (?), soms zijn het huidrestjes achtergebleven na vervellen. groetjes Bert Schaap

Monique

Het is echt schimmel, helaas. Ik denk wel dat ik er vlot bij ben. Ben inmiddels begonnen met esha 2000
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Sergé Bogaerts

Hoi Monique,

check ook aub je hardbeid, pH en nitraat/nitriet regelmatig. Neurergus mag wel wat hard water hebben, niet te zacht. Verder pas op de temperaturen.

Succes, met de behandeling, anders gewoon een tijdje op het land gaan houden na de behandeling.

Groet, sergé

Monique

Dank je wel Sergé, ga ik doen! Ze zitten tamelijk koel in een onverwarmde kamer met een balkondeur op een kier. Is het een idee om water te verversen nu? De bak heeft wat weinig planten, ik denk dat dit meespeelt en er geen goed evenwicht is.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Sergé Bogaerts

ja, zou ik zeker doen water verversen en wat planten toevoegen. Dat buffert de verontreinigingen.

Monique

Tot nu toe gaat het goed. Het diertje schijnt er weinig hinder van te hebben en is levendig. Water ververst en meer planten toegevoegd.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Aaargh sterker nog volgens mij begint de Neurergus geslachtsrijp te worden. Ik zie duidelijk een bobbel met de bekende stekeltjes. Ik denk dat de ander een vrouwtje is. Dus ik hoop nu dubbel zo hard dat het diertje het haalt. Dat zou toch wel erg zuur zijn dan heb ik geen koppel meer!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Dit is het diertje

Ik heb het onder de lamp bekeken maar kan nou toch niet bepalen of het nu wel of geen schimmel is. Het lijkt ook wel pigmentverlies. Het is niet wollig.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Volgens mij heb je gewoon een man in je handen die in stemming komt  ;D

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Monique

Sjonge jonge, dan gaan ze dus wit verkleuren? Dat wist ik niet! Nou gelukkig heb ik na het water verversen geen esha 2000 meer in het water gedaan omdat het niet goed voelde. De andere is hoogstwaarschijnlijk een vrouwtje. Jeee wat dom van mij. Nu maar hopen dat het kereltje er geen nadelige gevolgen van heeft overgehouden :o :o :o :o :'(
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

stijnzeger

Dat wist ik ook niet, de verkleuring op de staart hebben ze wel heel duidelijk, maar op de buik was me nog niet opgevallen. :)
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Harry

ja!! kijk gewoon even naar de staart. Als deze licht blauw kleurt is de man in paarstemming en dan moet je dus vaak water verversen door kouder water.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Monique

Er was nog geen verkleuring op de staart. Begint op de buik! Maar ik zag ineens een bolle cloaca.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu