Aquariumverlichting zonder warmte

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dominick

Ik vind dat mijn verlichting (die standaard in mijn aquarium zit) echt te veel warmte afgeeft, en daarom zou ik liever verlichting hebben die weinig tot geen warmte afgeeft.

Aangezien ik axolotls heb, is er niet echt een behoefte aan licht, enkel voor mijn plantjes.

Mijn aquarium is een Juwel Monolux 80 en heeft één TL-buis (denk ik)... Kan iemand mij op weg helpen? Bestaan er uberhaupt wel verlichtingen (die in mijn aquarium passen), die geen warmte afgeven?

bouffonne

TL buis eruit en er een ledstrip (waterbestendig) voor in de plaats plakken
Ik heb die altijd van http://www.kitelight.nl/categorie/aquarium-verlichting-179.html?
Hebben nu ook warm/wit
Je kunt er ook eventueel een demper tussen zetten
Ik gebruik nu ook voor alle bakken led lampen

Dominick


bouffonne


Jeroen.H

Interessant!

Wat zijn je ervaringen met de plantengroei? Klopt de uitleg die ze geven? :p


bouffonne

De planten doen het uitstekend met dat licht.
Ik heb overdag de warmwit met de rood kleur en voor de avond de blauwe met de rode em de laatste 2 uurtjes alleen de blauwe kleur
Zowel de achtegrond, midden als vooraan en zelfs de drijfplanten gaan echt super goed.
Zo goed dat ik zelfs vaak moet gaan uitdunnen.
Bij de kleinere bakken waar maar 1koppel inzit gebruik ik alleen de warm/witte en de blauwe lamp, omdat hier alleen waterpest en javamos inzit

Dominick

Ik ben nu al heel de tijd aan het rondkijken op die website, en ik geraak er maar niet wijs uit...

Bouffonne, je praat over bv. een warm witte is dat dan iets als deze? En heb je dan verschillende units hangen van 1 soort lamp?

bouffonne

Ik heb voor de grote showbak de volgende indeling.
Startunit warmwit 50cm
Extension unit rood en blauw 50cm
En eindunit weer een warmwit van 50cm
Bij de eerste warmwit heb ik een demper tussen geplaatst
je hebt mooi licht en geen warmte en super weinig energie verbruik ;D

Jeroen.H

Kun je wat foto's plaatsen van je bakken? (Kan het allemaal misschien wat duidelijker maken.  :) )

bouffonne

dat was ik al aan het proberen, maar krijg door het licht geen herkenbare details van wat ik bedoel

Warm wit 5H °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°                                                                                   
Blauw 5H      °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Warm wit 5H °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Rood 5H       °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Warm wit 5H °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Dit was het schema wast ik erbij had gekregen, hen alleen 1 warm wit er tussenuit gelaten en 1 demper er tussen geplaatst

pvspvs604

Bouffone, moet je dan 4 aparte licht 'sticks' kopen om die schakeling te maken die u heeft?
Dan ben je al gauw €150 kwijt, of zie ik dat verkeerd?
En die dimmer zorgt ervoor dat alle lampen minder fel branden, of alleen de lamp waar hij op aangesloten zit???
Heeft u trouwens ook nog een adapter moeten aanschaffen, of kan je de unit(s) gelijk in het stopcontact doen?

sorry voor al de vragen. Ik wil ook over gaan op led, maar wil wel weten of het zoveel geld waard is.
Gr

bouffonne

dat klopt ik was 149 euro kwijt voor deze stelling, maar als je uitrekent wat je aan stroom spaart heb je dat al zeer snel eruit.
Ik verbruik nu nog geen 12 watt in vergelijking met 2x40 watt ;D

joost.v.wijk

#12
Pfff!!! Waarom hang je er niet gewoon een spaarlampje boven? Verbruikt ook weinig energie, geeft veel licht, planten doen het er prima op, en kost een schijntje i.t.t. die led-strips.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Hoe zit het met de levensduur van ledlampen ivm andere lampen?
Ik heb de indruk dat die ook veel langer mee gaan gezien het mindere verbruik en warmte.