Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Te gek voor woorden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs Hollanders

Beste mensen,

Ik zet deze topic op dit forum en ook op die van RAVON. Ik ben gisteren naar een bekend geelbuikvuurpad plekje gegaan en ik heb daar iets erg storend gezien. Ik ben er nu achter gekomen dat het een bekend probleem is, maar blijkbaar niet bekend genoeg dat mensen er iets aan doen. Het probleem is als volgt: boomstammen en stenen zijn omgedraaid en niet terug gelegd. Ik heb dit probleem overigens ook op een stukje van de Veluwe gezien, dus ik vrees dat het in het hele land speelt.

Ik vind zelf dat er niks mis mee is om onder stenen/boomstammen/etc. te kijken op zoek naar herpetofauna. Ik vind wel dat er een probleem mee is als deze ojbecten of gewoon gekanteld zijn of op een totaal andere manier teruggelegd zijn. Ik ben nog niet heel lang terug in Nederland, maar in de VS is mij altijd geleerd om dingen terug te leggen precies (of zo goed mogelijk) zoals je ze hebt gevonden.

Ik wil niet iemand op deze fora de schuld geven van dit fenomeen. Ik weet niet eens of een van jullie het heeft gedaan. Ik geef deze mededeling meer om de situatie uit te leggen aan mensen die misschien niet weten dat het belangerijk is om objecten precies goed terug te leggen. Nog belangerijker, het is sowieso verboden in dit gebied, dus het mag uberhaupt niet. Als je het dan toch gaat doen, leg de objecten dan alstublieft weer precies goed terug. Trouwens, ik heb de geelbuikvuurpad en de vroedmeesterpad gister gevonden zonder ergens onder te kijken.

Ik zal even wat foto's plaatsen om de schade te laten zien. Het zag er overal zo uit. Genoeg om mij een pesthumeur te bezorgen.













Ik wil echt niemand hiervan de schuld geven, maar dit zijn de enige Nederlandse websites die ik ken waar deze topic enig effect zou kunnen hebben. Ik hoop dat het probleem zal verminderen.

Groet,

Matthijs Hollanders

joost.v.wijk

Goeie zaak, dat je dit zo duidelijk onder de aandacht hebt gebracht.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Ik heb al eerder over dit probleem gelezen en gehoord. Het is mij dus bekend en probeer altijd boomstronken/stenen zo goed mogelijk terug te plaatsen, zodat de dieren hun schuilplaats behouden. Het is inderdaad een goede zaak dat je dit onder de aandacht hebt gebracht, zodat mensen er rekening mee kunnen houden.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

MartinS

Ook in Nederland is het de gewoonte onder de mensen die serieus met hun hobby bezig zijn om stenen en stroken op de originele wijze terug te leggen. Helaas zijn er mensen die puur voor eigen belang gaan en daarbij de natuur vergeten. Maar goed dat je er via het forum de aandacht weer eens op vestigt want dit is inderdaad te gek voor woorden
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Matthijs Hollanders

Martin, het is goed om te horen dat het wel de gewoonte is in Nederland. Ik was al bang dat het gewoon niet bekend was. Zoals ik al zei, ik heb het ook op de heide op de Veluwe gezien. Echt iets om pissig om te worden.

Kenny

Citaat van: Matthijs Hollanders op september 16, 2012, 10:41:10 AM
Genoeg om mij een pesthumeur te bezorgen.

Terecht  ;)

Zet ze ook even op: euroherp.com en fieldherping.eu, ook hier zijn veel Nederlanders, Belgen en Duitsers actief.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Niels D

Slechte zaak. Dit zou volgens mij één van de eerste dingen moeten zijn, die je leert voordat je gaat monitoren. In ons gebied krijg je zelfs een kleine cursus voordat je actief mag zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Gerrit Krips

Het is zowel in onze als bij verwante verenigingen bekend dat je altijd stenen en stronken moet terug leggen, maar helaas zijn er ook veel niet georganiseerden. Die zijn dus moeilijk of niet bereikbaar en wellicht ook minder serieus (anders waren ze wel lid!).

Roy van Grunsven

Op een dergelijke plek moet je alles zelfs laten liggen. De kans is niet denkbeeldig datje met het kantelen van een steen een pad plet. Of je een pad over het hoofd ziet en doodt als je een steen terug legt.

Dus niet alleen terug leggen maar gewoon afblijven. Geelbuikvuurpad heeft het al moeilijk en de grote aantallen mensen die padden komen kijken helpen zeker niet.

Matthijs Hollanders

Op deze plek moet het flippen gewoon sowieso niet gebeuren. Op andere plekken is het heus niet zo schadelijk maar alles moet gewoon teruggelegd worden. Het is mij maar een keer gebeurt (ik deed het niet, trouwens) dat een beest werd geplet tijdens het flippen. Dat gebeurt vrijwel niet.

Kenny

De plek(jes) in NL (en Be) zijn veeeel te kwetsbaar, moet je in principe gewoon lekker afblijven. Doe zoals ik...ga naar Frankrijk als je ze wil zien, kan je meteen ook een hele zooi ander leuk spul bekijken  ;D

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Matthijs Hollanders

Als ik geen arme student zonder auto was zou ik dat ook doen.

Gerrit Krips

CiteerDoe zoals ik...ga naar Frankrijk als je ze wil zien
Va-t-en, vous êtes complètement fou mr. l'étranger.
Salut, Gérard  ;D

joep

de allergrootste moordenaars zijn de straatkolken en rioolputten hier
hoe te handele??

MartinS

Het is bekend dat rioolputten en fatale barrière vormen voor veel amfibieën en deze hier massaal in sterven.
Je had hier al een topic over gestart waarin je vraag beter past dan in de topic ;)

http://www.salamanders.nl/forum/off-topic/beschermde-diersoort/

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana