Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Ichthyosaura alpestris

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Het lijkt erop dat de Alpenwatersalamander, Mesotriton alpestris, nu Ichthyosaura alpestris gaat heten.

Bron: Euroherp (Schmidtler, J., 2007. Die Wurzeln einer bayrischen Herpetofaunistik im 18. und beginnenden 19. Jahrhundert. Festvortrag anlässlich der 25-Jahrfeier des LARS-Bayern am 11.11.2006 in München. Zeitschr. Feldherpetol. 14: 93-119, Jeroen Speybroeck 1-10-2007)

Bij de Mesotriton alpestris staat als uitleg: Taxonomic status not accepted.

Qwertu

Mijn hemel, dat beestje heet nog maar "net" Mesotriton en nu alweer anders  :D.

kevin

Volgens mij is dit nu de moeilijkste salamandernaam :P

rob

Ik was nog niet eens gewend aan de vorige benaming  ???

Het blijkt dat de eerste naam van de alpenwatersalamander Ichthyosaura alpestris was. De geleerden waren een paar jaar geleden van mening dat ze toch niet in de grote triturus familie hoorden, dus ze moesten een eigen geslacht krijgen. Dus werden ze Lissototriton genoemd.

maar het blijkt dat de afspraak is dat als de soort dan automatisch weer de oude benaming Ichthyosaura had moeten krijgen. Dus daarwom wordt het weer veranderd... Foutje bedankt!

Ik word helemaal gestoord van alle naamswijzigingen. de noodzaak tot deze naamswijzigingen is me nooit helemaal duidelijk geworden, maar ok, we moeten het er maar (alweer) mee doen.

Overigens. Niet iedereen is het met de naamswijzigingen eens. Op de site van Salamanderland (duitstalige versie) staat een heel artikel waarom hij de soorten gewoon allemaal triturus blijft noemen (en ik ben geneigd het met hem eens te zijn)