Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



T.blasii

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Ik ben al geruime tijd geïntrigeerd door het oude fenomeen Triturus blasii, een naam die werd gegeven aan een natuurlijke hybride tussen T.marmoratus en T.cristatus waarvan men dacht dat het een aparte soort was. Naar wat ik gelezen en gehoord heb van andere liefhebbers worden deze dieren groter dan de marmoratus en cristatus. Tevens zouden ze in staat zijn zich voort te planten, zij het met een lagere uitkomstratio, waarbij ze de gehele tijd aquatiel te houden zijn.

Daar velen weten dat ik voorstander ben van grote dieren zal het weinigen verbazen dat ik zo'n "blasii" wel in een aquarium zou willen hebben. Ik zit echter wel met de vraag of deze hybride in NL gehouden mag worden (ivm cristatus bloedlijn) en of er mensen zijn met ervaring. Klopt bijvoorbeeld hetgeen wat door mij in dit topic wordt aangehaald?

P.S.
Ik heb diverse afbeeldingen gezien en volgens mij is hij goed te onderscheiden van de andere soorten. Ik ben geen voorstander van hybriden binnen de hobby mits deze verwarring kunnen veroorzaken. Bij de "blasii" zijn misverstanden volgens mij goed te voorkomen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joey Immers

daar ben ik ook wel benieuwd naar!
maar ik vind dit zo verkloten van de hobby!!
2 salamanders die totaal niet voorkomen bij elkaar in het wild gaan kruisen!

zonde zonde zonde... :P
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Niels D

Ik neem aan dat je een grapje maakt. Voor degenen die daadwerkelijk denken dat T.marmoratus en T.cristatus elkaar niet in de natuur tegenkomen:

http://www.jstor.org/discover/10.2307/2409691?uid=3738736&uid=2&uid=4&sid=21101011707483

Er zijn diverse artikelen geschreven over de populatie T.marmoratus vs T.cristatus in Mayenne, Frankrijk. Men dacht dat in beginsel dat de hybride tussen deze twee soorten een aparte soort was, namelijk de Triturus blasii.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jari B

Ik ben ook zeer benieuwd hoe het zit als er hybride dieren zijn van een soort die in Nederland voorkomt. Zelf ben ik tegen hybridiseren door de mens, maar doordat T. blasii zelf is ontstaan ben ik zeer benieuwd naar hoe deze soort zich verder zal gaan ontwikkelen. Hopelijk komen er sterke dieren uit en zal de evolutie alles weer op zijn pootjes recht zetten :)

Joey Immers

dat ze bij elkaar voorkwamen wist ik niet! ik dacht dat de hybride ontstaan was door mensen! daar ben ik echt zwaar op tegen!

maar is de blasii dan wel vruchtbaar?
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Sergé Bogaerts

Ze zijn helemaal niet groter, ik heb ze zelf gezien in midden Frankrijk, dus als je daarvoor gaat is het zonde van je energie. Ze zijn vaak wat plomper dan een cristatus (door de marme genen) en in grootte vergelijkbaar met cristatus. Het zijn overigens geen algemene verschijningen, want beide soorten hebben een voorkeur voor hun eigen partners, maar soms zijn die er niet.

En er zijn zo ook experimentele kruisingen geweest tussen karelinii x marmoratus en carnifex x marmoratus al in de jaren 30/40 van de vorige eeuw. Daar zijn ook artikelen van met ook kleurenplaten en doorkruisingen in F2. Maar de vruchtbaarheid is zeer gering.

De dieren hebben kenmerken van beide ouders, soms dus mooi, maar vaak ook lelijk. Er zijn ook natuurlijke hybriden bekend van vulgaris x helveticus en van vulgaris x montandoni.

Ik vind het persoonlijk ethisch onverantwoord om te kruisen. Maar ja, ik ben ook geen fan van flavisten, albino's en andere ongelukjes van de natuur. 


Niels D

Ik heb zelf geen probleem met kruisingen als ze in de natuur ook voorkomen, hoe gering het aantal ook mag zijn. Waar ik wel problemen mee heb is de verwarring die door hybride dieren kan ontstaan. Als blasii's niet groter worden is het voor mij de moeite niet waard.  ::)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl