P. Waltl juvenielen op land

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

capra hircus

Hallo,

ik heb 2 bijna juveniele ribbensalamandertjes in een met water gevulde terrabox zitten van 40x23x23, als de kieuwen volledig verdwenen zijn wil ik ze volledig laten overgaan op land. Ik wil graag weten hoe de beestjes zich dan ontwikkellen.

Kan ik dit gewoon doen of heeft dit een negatief effect op de salamandertjes?

Zal het de groei bevorderen, afremmen of blijft dat gelijk?

Ik hoop dat iemand weet of dit kan of andere tips heeft met betrekking tot mijn vragen.

Alvast bedankt,
Jasper

Coen Deurloo

Caresheet P. waltl op homepage

Hier staat e.e.a. beschreven. Ik zou wel een makkelijk te bereiken landgedeelte in je bakje doen, of een stukje kurkschors o.i.d.

capra hircus

Sorry Coen, maar ik denk dat je mijn vregen niet helemaaal goed hebt gelezen.

Heeft het houden van juveniele Ribbensalamanders enkel op land een negatief effect op ze? Ook met betrekking tot hun groei, groeien ze beter, minder of gelijk?

Dit staat namelijk ook niet beschreven in de caresheet.

Coen Deurloo

Sorry Jasper, ik had het inderdaad niet goed begrepen, Wellicht kan iemand anders je beter helpen. Wel weet ik dat salamanders in het algemeen vaker en 'gulziger' eten in aquatiele fase, dus als dit ook voor de waltl geld, zou ik ze gewoon aquatiel blijven houden.

capra hircus

Bedankt voor je antwoord,

ik hoop dat iemand anders hier misschien al ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag.

kevin

Mijn ervaring met walt is ze aquatiel volwassen op te kweken want als je ze tussendoor op het land zetten groeien ze minder snel.

Mijn mening is hou ze aquatiel dat is toch het beste ;)

capra hircus

Ok, bedankt.

Ik ga het toch een weekje of 2 proberen, dan kijk ik hoe het ze vergaat en anders zet ik ze weer in het water. Maar het duurt denk ik toch nog een weekje of 2 voordat de kieuwen helemaal verdwenen zijn en ze het water uit kunnen.

Dit betekend overigens niet dat ik schijt heb aan jullei mening hoor. ;)

Maargoed, ik zal het ook wel even weten hoe ze het doen als ze op het land gaan.

kevin

Oke nee is goed hoor als je het toch doet geef ik hoe ik mijn volwassen dieren terrestiaal hield.

Als ondergrond oude tuinturf. Onder de Tuinturf Hydrokorrels voor drainage.
Veel stukken kurkschors. Of gewoon kurkenachterwanden bij elkaar stapelen veel plaatsen met mos en een waterschaaltje.
Ze kunnen een redelijk droge omgeving aan. En zou voldoende wormen in de bak loslaten.

Verder spreekt het voor zich lijkt mij. Als je nog vragen erover hebt stel ze maar.

capra hircus

Bedankt voor je tips,

maar is het ook gewooon mogelijk om aarde uit de tuin met daarboverop mos te gebruiken als ondergrond?

En moet de ondergrond af en toe nog ververst worden?

kevin

Aarde vanuit de tuin is mogelijk vaak als ik de meeste tuintjes ken is dit gevult met potgrond of tuinturf of een dergelijk substraat nu weet ik niet hoe het bij jouw zit. Maar ik zou het zoiezo niet gebruiken als het harde brokken zijn en als er slakkenkorrels of iets dergelijks overheen gestrooid is.

En als je hydrokorrels gebruikt slibt de grond niet dicht aangezien het water tussen de hydrokorrels gaat zitten. Waardoor je de grond niet hoeft te verversen. En als je bang bent dat er teveel water tussen de hydrokorrels zit kan je ergens onderin een klein gaatje prikken waar het water ook geleidelijk wegloopt.
En voor de overige vervuiling in de bak etensresten die er nog liggen ontlasting van de salamanders kan je eventueel een klimop plantje voor plaatsen zodat de plant deze stoffen opneemt.

capra hircus

Ok, bedankt.

ik zal dus een zakje hydrokorrels en tuinturf aanschaffen. Ik heb me ook nog even ingelezen over het houden van salamanders in terrarium. Maar i khad nog wel een paar vraagjes:

Hoeveel centimeters moeten beide lagen ongeveer zijn?

Waarvoor zijn de wormen die erin moeten? Zijn ze om de grond een beetje te huishouden of gewoon voor voer? En hoeveel wormen moeten in het terraboxje?

kevin

Ik zou 2,5 CM Hydrokorrels en 5 CM aarde aangezien het voor P. waltl is doen dan.

De wormen zijn dan gewoon in principe als voedsel daarbij houden ze de bodem ook wat luchtiger. MAar gewoon je dieren voeren zoals je normaal doet die wormen die niet gegeten worden verdwijnen in de grond.

capra hircus

Bedankt!

Ik denk dat ik alles nu wel weet.


capra hircus

Even een update:

Er komen geen P. Waltl juvenielen in de bak, maar eerst een stel C. Orientalis juvenielen met een klein watergedeelte. (Zie ander topic van mij bij Cynops discussies).

Maar ik heb nog wel een vraag over het terrarium:

Moet er nog iets tussen de hydrokorrels en de tuinturf? Of kan ik het tuinturf gewoon op de hydrokorrels storten?