Salamandra atra atra mobiel buitenterrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rayliberty

Ik heb van het weekend een buitenterrarium voor Salamandra atra ingericht. Ik heb een poliester bak genomen van 90 cm x 90 cm en gevuld met cocos gemengd met maaszand als basis substraat. Voor de rest spreken de beelden voor zich. Voor de drainage heb ik op een hoek een aantal gaten geboord en onder een deel van het substraat grind aangebracht waar dan het water uitdraineerd.

De buitenbak is mobiel en wordt bij vorst verplaatst naar een vorstvrije ruimte. In de zomer staat de bak in de schaduw. Wanneer de warmteperiode me te lang duurt verplaats ik de bak naar een koelcel die op ons bedrijf aanwezig is. Deze staat wel uit maar is veel koeler dan in de dan heersende warmte.

Ik ben van plan om hierin een 8 tal Salamandra atra atra te huisvesten.

Ik sta open voor opmerkingen en eventuele vragen!
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Niels D

Handige setup! Hopelijk gaat het met deze methode beter dan dat 't in huize Deijkers ging, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Hein


Raymond,
;D
Ziet er heel leuk uit. Misschien is het verstandig de grond,  afhankelijk van het aantal salamanders regelmatig te vervangen.(actieve periode ongeveer 3 maanden)
Je merkt pas als het vervuilt is, als de salamanders ziek worden of erger.

Rayliberty

@Niels, ik heb ook nog geen zekerheidje hoor. Maar ik heb nu al gezien dat ik de bak met deze temperaturen al in de koelruimte zet voor de zekerheid. Ik heb de twee juvenielen die ik heb ook in die ruimte staan en die zijn daar veel aktiever dan in een andere ruimte. Ik vond ze zelfs wat afgevallen en nu zijn ze weer lekkere dikkertjes, voor zover je van dik kan spreken bij atra.

@Hein, jazeker ben ik van plan de grond te vervangen ofschoon ik er deels van overtuigd ben dat wanneer de bak goed draaid de schadelijke stoffen wel worden afgebroken. En ik zal de grond ook voldoende mengen.

Ik heb er verder nog bosgrond en beukenblad in gegooid en de organismen en insekten zullen ook ertoe bijdragen dat de bak goed gaat draaien. In mijn T. marmoratuslandbak krioelt het van het leven en lijkt dit goed te gaan.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Sergé Bogaerts

Hoi Raymond,

denk dat Hein wel een punt heeft. Ook omdat je relatief weinig ventilatie in de bak hebt zal het relatief snel een 'bedompte' bak kunnen worden. Nu is een hoge luchtvochtigheid af en toe wel goed, maar een beetje luchtverversing krijg je niet. Het 'goed draaien' van een bak kan alleen als het echt een heel groot systeem is waarbij ook de enorme keutels snel en compleet worden afgebroken met veel planten en veel schimmels, etc. Dan heb je al een meer natuurlijkere bosgrond als bodem nodig.
Ik denk dat je met je koelkas als back up wel de ideale uitgangssituatie hebt.

In een bak van 90 x 90 vind ik dat te klein voor een 8 tal beesten, maar ja, ik ben nogal van de onnatuurlijke, erg onoverzichtelijke bakken (geen planten) die ik wekelijks kan controleren..panisch dat er eentje omvalt (geen atra's die heb ik niet)  :)

Zou je niet wat extra ventilatiegaas er in kunnen maken een paar cm boven de bodem zodat er wat luchtverplaatsing mogelijk is?
En is de bodem niet te zuur met alleen cocos/zand? Waarom geen leem op een drainage laag van fijn grind?  Komt de bak onder invloed van regen te staan of staat die altijd onder een afdak? Dat maakt ook nog wel wat verschil denk ik.

Waarom maak je niet twee van die bakken, stop in elk 4 dieren en richt ze anders in maar houdt ze verder gelijk...dan kom je er al snel achter in welke bak de dieren zich het best gedragen.

Wat waren de lessen van Niels? of heb ik een topic gemist?




naeff002

De les alleen van Niels heb ik ook gemist. Alleen staan zijn atra's niet meer in zijn onderschrift.

Niels ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd is. Aangezien ik nog 1 of 2 Salamandra soorten erbij wil als mijn schuur af is.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Wij zijn hier de atra's in een kort tijdsbestek verloren. Het kon niet aan de temperatuur liggen, daar ze in een soort kelder stonden (dijkhuis). De temperatuur werd maximaal 20 graden en dit alleen tijdens de extreem hete dagen. Tevens vernieuwde ik het substraat genoeg en was er voldoende ventilatie. Ben er echt goed ziek van, want het is lange tijd goed gegaan. De dieren waren niet mager, maar goed doorvoed. Ook vertoonden ze geen vreemd gedrag van tevoren. Kortom een raadsel voor mij. Ik wilde het na de vakantie op het forum zetten, maar ik ben het simpelweg vergeten. Ik wilde namelijk vragen of er vergelijkbare gevallen bekend zijn met atra/salamandra.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Kijk hier hebben we wat aan, een paar goede kritieken. Zowiezo ga ik denk ik niet alle dieren in die bak doen. Ik ben van plan met 5 dieren te beginnen en de andere drie houd ik achter in een meer gecontroleerde omgevening. Ik heb ook geen idee hoeveel je de dieren gaat zien. Ik heb nu twee juvenielen in een kleine bak op grind en die kruipen de hele dag bijna rond in de koele ruimte waar de bak staat. Als je ze een worm aanbied vallen ze die gelijk aan.

Wat ventilatie betreft kan het goed zijn om onderin nog wat gaas te maken. echter door meer ventilatie krijg je wel een mindere luchtvochtigheid. En ik heb de indruk dat deze dieren zich prettiger voelen bij een hogere luchtvochtigheid. Er gaat bijna geen dag voorbij dat het niet regend in de alpen. De bak is 50 hoog en 90cm bij 90 en bovenop komt alleen nog een rooster voor de vogels, tja is er dan te weinig ventilatie. :-\

Er zit een gedeelte met grind onder het substraat. Ik heb niet alles gedaan omdat het water zeer makkelijk door het substraat heen stroomt. Als ik een gieter water in de bak gooi zie je gelijk het water uit de gaatjes komen. De bak kan worden afgedekt met een afdak, dat is aankijken. Leem kan ik niet aan komen. Cocos heeft een PH van rond de 6.5 dus vrij neutraal. Om deze nog iets te verhogen heb ik er zand doorheen gemengd. Verder is de toplaag van ongeveer de helft van de bak met beukenbosgrond/blad afgedekt.

Ja al met al zeer goed in de gaten houden denk ik en bij warmte en droog weer zoals nu in de koele ruimte.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Sergé Bogaerts

Klinkt goed doordacht Raymond. Tja, de dieren van Niels, wel goed doorvoed, maar toch dood. Zijn ze bewaard? Kun je ze nog laten onderzoeken?

Bij mij vielen de afgelopen jaren vuursalamanders eigenlijk altijd en alleen dood bij slechte hygiëne en dat lag altijd aan nalatigheid (te laat de bak verschonen). Ze vertonen dan kleine zwarte vlekjes op de buik, soort wratjes, zie foto, ook al is het hier nog maar heel klein aanwezig, maar voldoende om in te grijpen. Als er maar een paar zijn kun je met de bodem vervangen de dieren wel redden en was het na een vervelling verdwenen. Als het flink aanwezig was en de vlekken groter, moest er behandeld worden met antibiotica (zie tweede foto).

Ik heb slechts eenmaal een andere dood geconstateerd, daarbij was de hele groep in het bakje dood in korte tijd. Dat kan achteraf gezien alleen maar een ziekte zijn geweest, mogelijk Chlamydia waar Frank wat over zal vertellen op de landdag, maar dat is pure speculatie. Het is wel een extra reden (naast de scheiding van geslachten zie het clubblad) waarom ik steeds minder dieren samen houd. En bij voorkeur niet meer dan twee in één bak. Als dan iets omvalt ben ik niet gelijk alles kwijt.

Sergé Bogaerts

en als het minder ernstig is ziet het er zo uit.

Sebas2000

Bedankt voor deze info met bijbehorende foto`s. Goed om te weten waar ik op moet letten. Ik verschoon mijn bak met Salamandra`s regelmatig, maar wist nooit echt waarop te letten....ik heb direct mijn dieren nagekeken en gelukkig zien ze er goed uit.

Niels D

Aan het verschonen ligt het niet. Het kost mij geen moeite om aan bosgrond te komen. Steven attendeerde mij erop dat ze een temperatuurdaling in de nacht nodig hebben. In de schuur van mijn vader bleef het echter constant zo'n 18 graden en daar stonden ze nog niet erg lang in. Mogelijk dat dit een reden kan zijn. Atra's gaan het niet meer worden, of ik moet ooit beginnen aan buitenbak. Dit was het pijnlijkste verlies gedurende de hobby.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Met die vervuiling heb ik laatst ook een schildpad verloren, echt stom van mij was dat. Ik wist dat die dieren gevoelig waren voor vervuiling maar heb toch te lang gewacht met verschonen. Nu ga ik de ondergrond vervangen met Terrarium mos wat makkelijk te vervangen is in de grote bakken. De dieren in de opkweek komen in een niet al te grote curver box met heel vochtig cocopeat, wat door de grote van de bak makkelijk te vervangen is.

Mijn salamanders die op het land zitten heb ik op keukenpapier zitten of op vrij grote kiezels, beide makkelijk te verwijderen en te vervangen of schoon te maken.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Rayliberty

Bedankt Sergé voor de duidelijke foto's van de "vervuilingsziekteverschijnselen". Ik wist eigenlijk niet dat je wat kon zien aan de huid wanneer er een vervuiling was behalve dan dat de dieren niet meer helder glommen. Eigenlijk kijk ik steeds naar de huid en als deze dof is zit ik in de gevarenzone. Overigens heb ik dat nog niet meegemaakt gelukkig.

Ik heb de infra's en de atra's nagekeken maar alles was gelukkig goed, zou ook moeten want ze worden geregeld schoon gemaakt.

Het wordt nu verder tropisch warm, zeker geen Salamandra (atra) weer! :-\

Maar ja voor je zelf wel als het niet te lang duurt  ;) ;D
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Sergé Bogaerts

Graag gedaan, foto's zeggen meer dan worden en de buik (na even schoonspoelen) is waar ik tegenwoordig het meeste op let. Dat beest met de ernstige puisten heeft het maar tenauwernood gered overigens.