Vraagje over de kamsalamander, alpenwatersalamander en kleine watersalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost1984

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier, en heb wat vraagjes... ik heb hier in een aquarium larven van de kamsalamander, kleine watersalamander en alpenwatersalamander. De laatste twee hou ik gescheiden van eerstgenoemde omdat de kamsalamanderlarven wel een larfje lusten. Ik hoopte eigenlijk dat wanneer ze volwassen zijn ik ze allemaal in m'n tuinvijver kon doen, maar kan dat wel? Vormen volwassen alpen- en kleine watersalamanders nog steeds een prooi voor de kamsalamander?

Sommige van de larven zijn al juveniel en deze doe ik dan in een andere bak die gevuld is met voornamelijk zand en mos. Ik weet alleen niet zo goed wat ik deze juvenieltjes te eten moet geven... vooral de alpen en kleine watersalamanders zijn nog zo klein. Ik heb wat mieren in de bak gedaan, maar daar doen ze helemaal niks mee. Maden zijn nog te groot. Wat kan ik ze nog meer voeren?

Alvast bedankt voor de antwoorden :-)

Joost1984

Oh er schiet me nog een vraag te binnen... wanneer kun je op z'n vroegst zien of de salamanders een mannetje of een vrouwtje worden? Ik weet dat bij bijvoorbeeld de kleine watersalamander het mannetje een kam krijgt, maar dat kan nog wel even duren voordat m'n salamanderlarfjes zo'n kam krijgen. Is er daarvoor al aan iets te zien?

kevin v dijk

Ten eerste is het illegaal om de alpenwatersalamander en de kleine watersalamander in Nederland te houden. Welk soort kamsalamander is het?
Ten tweede kan je nooit verschillende soorten bij elkaar houden.
Als je die kam salamander in het wild hebt gevangen is die ook illegaal.
Ik verzoek je daarom om ze vrij te laten waar je ze gevonden hebt.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

joost.v.wijk

Inderdaad. Als je wil dat ze goed te eten krijgen, moet je niet vragen wat, maar zet ze terug, en ze kunnen het zelf vinden.  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Joost1984

Als ik wist waar ze vandaag kwamen zou ik ze best willen vrijlaten... verder zou ik zo gauw niet weten welke sloot of poel hier in de buurt "salamander-proof" is. De kleine en alpenwatersalamander heb ik iig van de overburen (ja echt waar)... een zoon en z'n moeder. Vijver werd beheerd door de zoon, maar die is sinds kort het huis uit en moeder voelt zich te oud om de vijver te beheren, Zoon heeft z'n gouderlitsjes meegenomen, en daarna de vijver leeggepompt en dichtgegooid. Zat nog een heel klein kikkertje en salamanderlarven in, dus die kregen wij dan maar. Kikkers hadden we al, en af en toe zag ik ook wel een salamandertje, maar met deze larfjes erbij dacht ik, dan heeft die ook wat gezelschap.

De kamsalamander heb ik via Marktplaats gekocht, compleet met aquarium erbij. De adverteerdster zei dat ze wel in een tuinvijver kunnen overleven mits er geen vissen inzitten (en die zitten er niet in). Wist niet dat er verschillende kamsalamanders waren? Heb even ge-Google'd en ik denk dat dit een Italiaanse is omdat één van de larven, die al zo goed als juveniel is, zo'n gele streep heeft. Ok, die kan ik dan dus beter niet in de vijver doen.

Maar wat is er mis mee met twee soorten bij elkaar houden? Ik ken iemand die axolotls in z'n tuinvijver heeft, en daar zijn op een gegeven moment uit zichzelf ook kleine watersalamanders bijgekomen. Wat is daar mis mee? En volgens mij kom je in de natuur sowieso wel poeltjes of slootjes tegen waar meer dan één soort salamander in voorkomt.

kevin v dijk

Axolotls in een vijver? ???
Verder als je de italaanse kamsalamander hebt (ofwel triturus carnifex) mag hij niet zomaar in een vijver tenzij hij er niet uit kan vanwege fauna vervalsing.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

Niels D

Wat er mis mee is betreft het volgende:

Een aquarium heeft niet dezelfde afmetingen als een poel waarin van nature meerdere salamanders voorkomen. Te kleine poelen zullen worden gekoloniseerd door slechts één soort, wat ten koste gaat van de andere. Sommige soorten zijn nu éénmaal succesvoller in bepaalde omstandigheden. Soorten mixen in een klein habitat als een aquarium is vragen om problemen.

De dieren waar jij het over hebt (behalve als de kamsalamander T.carnifex is) mag je volgens de wet niet hebben, ondanks dat je ze gered hebt uit een inmiddels leeggepompte vijver. In je eigen vijver zetten lijkt me de beste optie, daar ze van oorsprong al bij jullie in vijvers voorkomen. Kans bestaat dat beide soorten het goed blijven doen. T.carnifex mag je overigens niet in de vijver zetten, daar deze soort nog steeds als exoot wordt beschouwd, ondanks het feit dat hij op de Veluwe voorkomt.

Plaats anders foto's van de kamsalamander, dan wordt hij hoogstwaarschijnlijk binnen een dag geïdentificeerd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joost1984

Citaat van: Niels D op augustus 09, 2012, 11:37:30 PM
Wat er mis mee is betreft het volgende:

Een aquarium heeft niet dezelfde afmetingen als een poel waarin van nature meerdere salamanders voorkomen. Te kleine poelen zullen worden gekoloniseerd door slechts één soort, wat ten koste gaat van de andere. Sommige soorten zijn nu éénmaal succesvoller in bepaalde omstandigheden. Soorten mixen in een klein habitat als een aquarium is vragen om problemen.

De dieren waar jij het over hebt (behalve als de kamsalamander T.carnifex is) mag je volgens de wet niet hebben, ondanks dat je ze gered hebt uit een inmiddels leeggepompte vijver. In je eigen vijver zetten lijkt me de beste optie, daar ze van oorsprong al bij jullie in vijvers voorkomen. Kans bestaat dat beide soorten het goed blijven doen. T.carnifex mag je overigens niet in de vijver zetten, daar deze soort nog steeds als exoot wordt beschouwd, ondanks het feit dat hij op de Veluwe voorkomt.

Plaats anders foto's van de kamsalamander, dan wordt hij hoogstwaarschijnlijk binnen een dag geïdentificeerd.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. De vijver is niet al te groot (maar 5000l), echter heb ik maar een paar larven (4 kleine watersalamanders en 6 alpenwatersalamanders) dus in het begin zou dit makkelijk moeten kunnen, maar na verloop van tijd zal er dan wel eens gekoloniseerd kunnen worden. Ik zou ook een soort aan m'n moeder kunnen geven, die buiten de stad woont in een natuurrijke omgeving en zelf ook twee vijvers heeft. Het leuk mij wel leuk om meerdere soorten in de vijver te hebben, maar als dat echt niet kan...

De kamsalamander zal ik dan maar niet in de vijver zetten ivm faunavervalsing en ben ook bang dat ze de andere salamanders opeten.

MartinS

Citaat van: Joost-84 op augustus 09, 2012, 11:59:59 PM
De kamsalamander zal ik dan maar niet in de vijver zetten ivm faunavervalsing en ben ook bang dat ze de andere salamanders opeten.

Goed besluit om de ongeïdentificeerde kamsalamander niet in de vijver te zetten wanneer je niet zeker bent dat ze niet kunnen ontsnappen en welke soort het betreft. De risico op fauna vervalsing moet ten alle tijde voorkomen worden.

Je zit nu eenmaal met de vulgaris en alpestris opgescheept en blijkbaar wist je niet van de wetgeving af. Voor nu zou ik de larven gewoon in de vijver zetten en dan afwachten wat er vervolgens gebeurd, ze trekken vanzelf hun plan! Ze zaten blijkbaar ook bij elkaar en worden dan voor nu alleen overgezet vanuit een vijver die dicht gegooid is. Voor de salamanders alles beter dan bedolven worden onder een lading zand niet  ;)



F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Joost1984

Citaat van: MartinS op augustus 10, 2012, 06:42:02 AM
Goed besluit om de ongeïdentificeerde kamsalamander niet in de vijver te zetten wanneer je niet zeker bent dat ze niet kunnen ontsnappen en welke soort het betreft. De risico op fauna vervalsing moet ten alle tijde voorkomen worden.

M'n vijver is zo ingericht dat ze er juist heel makkelijk uit kunnen. Ik zal straks proberen een foto te maken... Ik heb intussen wat gelezen over de Italiaanse Kamsalamander.. namelijk dat ie kan paren met een inheemse Kamsalamander. Da's wel jammer als dat gebeurd.

Citaat van: MartinS op augustus 10, 2012, 06:42:02 AM
Je zit nu eenmaal met de vulgaris en alpestris opgescheept en blijkbaar wist je niet van de wetgeving af. Voor nu zou ik de larven gewoon in de vijver zetten en dan afwachten wat er vervolgens gebeurd, ze trekken vanzelf hun plan! Ze zaten blijkbaar ook bij elkaar en worden dan voor nu alleen overgezet vanuit een vijver die dicht gegooid is. Voor de salamanders alles beter dan bedolven worden onder een lading zand niet  ;)

Nouja, "opgescheept", ze zien er wel leuk uit! Ik wist wel dat je ze niet mocht vangen, maar van buurman naar buurman, omdat de één de vijver dichtgooit... ik dacht dat dat wel ok zou zijn. Maar ik heb nog wel een vraag... want de vulgaris en alpestris zijn dus nog juveniel... ik zou ze graag eerst nog een beetje willen laten groeien voordat ik ze in de vijver doe, maar wat kan ik ze te eten geven? Maden zijn nog iets te groot en mieren eten ze niet...

joost.v.wijk

Je kan ze beter wel direct bij de vijver zetten. Daar redden ze zich wel. Hoe langer je ze in gevangenschap houd, des te slechter. Ze bouwen zo een waardeloze resistentie op tegen virussen etc. die in de natuur voorkomen.
Maden en mieren schiet niks op als voedsel. Ik hoop ook niet dat je hier op doorvraagt, want er zullen maar weinig zijn die je hier een antwoord op willen geven, omdat je juist daarom de beestjes langer in gevangenschap kan houden (wat dus niet legaal is).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Joost1984

Ok, ook goed, als jij zegt dat ze overleven dan zet ik ze gelijk uit in de vijver.

kevin v dijk

Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

joost.v.wijk

Citaat van: Joost-84 op augustus 10, 2012, 10:54:38 AM
Ok, ook goed, als jij zegt dat ze overleven dan zet ik ze gelijk uit in de vijver.

Bij de vijver ;). De komende 3 jaar komen ze niet meer in het water. En als jouw vijver optimaal is voor salamanders, heb je met een paar jaar een leuke populatie zitten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Joost1984

Citaat van: kevin v dijk op augustus 10, 2012, 11:54:28 AM
Heb jij je kamsalamanders toevallig bij Alex Kenter gekocht?

Nee.

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 10, 2012, 12:11:50 PM
Citaat van: Joost-84 op augustus 10, 2012, 10:54:38 AM
Ok, ook goed, als jij zegt dat ze overleven dan zet ik ze gelijk uit in de vijver.

Bij de vijver ;). De komende 3 jaar komen ze niet meer in het water. En als jouw vijver optimaal is voor salamanders, heb je met een paar jaar een leuke populatie zitten.

Zo lang? En paren dan? Of worden ze na drie jaar pas man of vrouw?