Salamander habitats Italie (& Zwitserland)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Vanaf 13 Augustus vertrek ik voor 2 weken naar Italie, met als tussenstop 2 of 3 dagen Zwitserland (Lucerne).

Ik zal voornamelijk in Noord-Italie zijn (Ligurie en Toscane).

Ondanks dat het salamanderseizoen afgelopen is, wil ik toch vragen of iemand van jullie wat interessante salamanderhabitats kennen in die omgeving? Zelf ga ik voor het eerst naar Italie, dus iedere tip is welkom. (hoeft niet per se salamander gerelateerd te zijn, tips voor mooie omgevingen zijn ook zeker welkom!)

Edit: even wat onderzoek naar de omgeving gedaan, 10 punten voor wie raad welke soort hier voorkomt: http://goo.gl/maps/5ApYG ;)

Willem Meilink


Coen Deurloo


Niels D

Ik ben zo'n 4 weken geleden voor 2.5 weken in Ligurië geweest (bloemenrivièra), waarbij ik op zoek ben gegaan naar Hydromantissoorten. Uiteindelijk heb ik hier niet zoveel tijd aan kunnen besteden als dat ik wilde en heb ik maar één vindplaats kunnen bezoeken. Niets gevonden helaas. Er zou een tweede "grot" nabij deze locatie moeten zijn, maar volgens GPS was dat op een zeer onherbergzaam terrein. Volgend jaar ga ik deze locatie proberen aan te doen. Ik ga je een PM sturen.  ;)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Coen Deurloo

Thanks Niels! Het blijkt (voor zover ik kan beoordelen) dat we in een hotspot voor Hydromantes gaan verblijven, namelijk La Spezia. We gaan daar voornamelijk de 'Cinque Terre' bewandelen, wat bestaat uit 5 schitterende dorpjes, verbonden door wandelpaden. Daarna gaan we waarschijnlijk zuidelijker richting Toscane, maar dat is nog helemaal onduidelijk. Mocht iemand nog een leuk dorpje of plaatsje weten, hoor ik het graag :)

Robert Jan

Vlak onder La Spezia ligt Viareggio. Hier vind je een uitgestrekt kustbos/moeras boordevol beesten waaronder Italiaanse kamsalamander, Europese moerasschildpad, ringslang/dobbelsteenslang, everzwijnen en schorpioenen...
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
WC/F1  Cynops pyrrhogaster Tohoku
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius quelpartensis
CB  Hynobius retardatus
CB  Salamandrella keyserlingii

Coen Deurloo

Thanks Robert! Vooral de everzwijnen klinken verleidelijk ;)

Roy van Grunsven

Voor Cinque terra ligt ook een marien reservaat. Daar kun je erg leuk snorkelen/duiken.

Het grootste deel van de middelandse zee is zo goed als leeg maar hier mag niet gevist worden dus zijn er veel vissen en zo te zien onder water.

Steven DC

Citaat van: Coen Deurloo op augustus 01, 2012, 05:55:53 PM
Thanks Robert! Vooral de everzwijnen klinken verleidelijk ;)

Voor everzwijnen hoef je zo ver niet te rijden hoor... Saint-Hubert in de ardennen zitten er vol van :)

Coen Deurloo

Citaat van: Roy van Grunsven op augustus 02, 2012, 09:00:15 AM
Voor Cinque terra ligt ook een marien reservaat. Daar kun je erg leuk snorkelen/duiken.

Het grootste deel van de middelandse zee is zo goed als leeg maar hier mag niet gevist worden dus zijn er veel vissen en zo te zien onder water.

Bedankt Roy, het zal vast wel voor zich spreken wanneer we daar gearriveerd zijn, maar waar precies is dat marien reservaat?

Roy van Grunsven

Waarschijn lijk ben je al weg maar het is gewoon het stuk zee voor Cinque Terra.