bak schoonmaken na ziekte?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elsie

Alle 3 men cynopsjes zijn helaas overleden aan salamanderpest en schimmel.
Nu wil ik graag opnieuw beginnen met enkele niet-geïmporteerde beestjes maar men bakje zal nu ook schoongemaakt moeten worden..
Hoe moet ik dat doen? Men vader raadt bleekwater aan maar dat lijkt me niet echt een goed idee :p

naeff002

ik gebruik zelf altijd Dettol als ik een bak moet ontsmetten. De bak moet daarna wel een paar keer goed uitgespoeld worden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Gewoon heet water is voldoende hoor. Laat de bak daarna een tijdje droog staan voor de zekerheid. Schoonmaakmiddelen etc. zijn niet nodig.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Elsie

Bedankt!
En hoe zit het met het grind?

joost.v.wijk

Ook opnieuw schoonspoelen met heet water.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Elsie

Oke, ik heb men bak leeggehaald en met handzeep (we hadden geen dettol :p) schoongemaakt en onder de douche goed afgespoeld

de stenen die erin lagen heb ik in een badje met heet water uit de waterkoker gedaan
het grind zit nu nog gewoon in een emmer en ga ik morgen uitspoelen met heet water

de filter.. die heb ik met medicijn behandeld :/ een medicijn voor vissen dat helpt tegen de meest voorkomende ziekten (sera omnipur)
die zit nu te draaien in een emmer met dat spul en ga ik daarna laten draaien over actieve kool in een emmer met zuiver water om het medicijn er terug uit te halen

hopelijk helpt dit allemaal!

Jef Janssens

Het beste "ontsmettingsmiddel" vind ik, net zoals je vader al zei bleekwater (javel, in de volksmond).
Als ik een aquarium en inhoud ontsmet na een sterfgeval gebruik ik het steevast,daarna goed uitspoelen
en het allerbelangrijkste is om het aquarium + inhoud te laten uitdrogen.
Veel ziektekiemen en weet ik wat nog allemaal hebben vocht nodig om te overleven,deze overleven de droogte niet.Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken over waterkwaliteit, aktieve kool filters etc...
De meeste van mijn bakken hebben enkel een zuurstofblokje om het water wat in beweging te houden,
en als filter gebruik ik planten.Het belangrijkste is dat je met gezonde dieren start.
Je kan altijd eens een keertje hier komen kijken, mocht je nog vragen hebben.

Gr.
Jef

Niels D

Nakweek dieren zijn hier iig makkelijk te verkrijgen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl