T carnifex larfjes: was niet echt voorbereid

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold

Hi allen,

Laat ik me eerst even voorstellen: Arnold uit Katwijk, beginneling.

Een paar weken geleden heb ik zeven T carnifex gekocht. Ze zitten in een bak van 100cm breed met land en watergedeelte. De dieren zijn ca 1,5 jaar oud.

Tot mijn verbazing er vorige week ineens een vrouwtje eitjes aan het afzetten. Die heb ik apart gezet in een ondiepe bak met waterpest e.d. en een bruissteentje. Nu zijn de eerste larfjes 'uitgevlogen'.

Ik heb van dat vloeibare voedsel voor heel kleine jonge visjes. Is dat goed? Watervlooien kan ik wel kopen als ze wat groter zijn. Ik zal proberen regelmatig wat water te verversen. Nu lees ik dat je ook de plantjes moet afspoelen, maar die durf ik er niet echt uit te halen met die miniscule larfjes die er tussen zitten.

Alle tips zijn welkom!

joost.v.wijk

Welkom op het forum!

De larven die in de ouderbak zitten, kun je er met een slangetje uitzuigen.
Je kan ze gewoon opkweken met watervlooien. Als je ervoor zorgt dat je er grote watervlooien bij hebt zitten, heb je binnenkort ook erg veel jonge watervlooien, die wel gegeten kunnen worden.
Ik merk de laatste tijd dat gekochte watervlooien regelmatig van goede kwaliteit is, en dat er in zo'n zakje al vaak miniscule watervlooien in zitten.
Waarom moet je de plantjes afspoelen?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Arnold

Ja waarom je die plantjes zou moeten afspoelen weet ik niet meer. Ik kan die post ook niet meer vinden :-)
Ik geloof ivm met iets schadelijks dat zich op de plantjes zou vestigen.

De eitjes heb ik vorige week met plantjes en al in een andere bak gedaan.

Arnold

De larfjes (stuk of 12) doen het erg goed. De eerste heeft al voorpootjes  ;D