Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



salamanders in huurcontract

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxim M.

Ik heb vanaf 1 augustus een nieuwe woning.
Nu kreeg ik net mijn huurcontract doorgestuurd om eens door te nemen.
Hierin staat vermeld dat huisdieren schriftelijk goedgekeurd moeten worden door de huisbaas,
onder geen enkele reden worden honden, amfibieën of reptielen goedgekeurd.

Wij zoeken al jaren naar een woning en vonden die nu eindelijk,
we hebben wel verschillende amfibieën en reptielen en mits de verhuis naar een grote woning
zouden er nog bij komen.
We hadden beide ook altijd een hond tot we op dit klein appartement komen wonen zijn
en zouden dus doodgraag terug een hond aanschaffen.

In hoeverre kunnen er gevolgen zijn hiervoor, moesten we beslissen onze huisdieren niet te vermelden aan de huisbaas?
Een hond mischien nog als uitzondering gezien, die valt wat meer op.

Na jaren zoeken zou het pijn doen de woning af te slaan, maar onze dieren doen we niet weg.

Niet direct een vraag omtrend salamander-wetgeving,
maar gezien de ervaring van velen hier, krijg ik hier mischien een duidelijk (en begrijpend) antwoord.

groeten

joost.v.wijk

Aan de ene kant zullen ze een bakje met salamanders niet gauw ontdekken, maar de ervaring leert in onze hobby, dat het nooit bij 1 blijft  ;D. Er zal eens een tijd komen dat er iemand van de huurvereniging eens binnenkomt, voor een reparatie o.i.d. of wat dan ook.
Wat de gevolgen zijn moet ik een antwoord op schuldig blijven, maar je word vast niet per direct op straat gezet. Ze kunnen natuurlijk wel eisen dat je je moet ontdoen van deze dieren. Je hebt tenslotte een huurovereenkomst getekend waar instaat dat je bepaalde dieren niet mag houden in die woning. Mocht je je hier niet aan houden, kunnen ze uiteindelijk beslissen om het contract te beeindigen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Maxim M.

#2
Ben vooral verbaasd dat zoiets in een huurcontract staat.
Van een hond kom je dat wel vaker tegen of zelfs een kat, schade aan de muren en dergerlijke.
Moet bijna vermoeden dat de huisbaas ooit een slechte ervaring heeft gehad met huurders met reptielen of amfibieën.
Alhoewel ik dat bij reptielen sneller zie voorkomen dan bij amfibieën.

Als dit het geval is, zal zijn mening hierover ook wel vrij sterk zijn. Of haar, heb de persoon nog niet ontmoet.
De huidige huurders hadden wel aquariums staan, ik heb niet gezien wat erin zat.
Dacht dat teveel interesse erin, vragen zou opwekken :p

En dat het niet bij één blijft, ben ik al lang geleden te weten gekomen.
Begon ooit met één Paradoxa, nu staan hier overal potjes en terrariums.
De exponentiele groei van materiaal voor alles alles die kruipt, zwemt en klimt is één van de redenen waarom we een aparte kamer willen.

petro pees

Ik zou het el aangeven dat je ze in bezit hebt,om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.
Een hond is alleen te brengen zoals het is,salamanders kan je "verkleinen".
Zo van;Ik heb (wel of wat) salamandertjes in een aquarium dat is toch geen probleem?
Petro
Tylototriton Shanjing

MartinS

Contracten worden vaak opgesteld door advocaten. Deze doen dit nu juist om een zo breed mogelijk risico voor de verhuurder te dekken. Grote kans dat dit contract dus een standaard is waarin dit artikel is opgenomen.
Ik zou de salamanders niet achterhouden voor de verhuurder. Kom je ooit in conflict of iets dergelijks dan heeft hij gelijk een stok om mee te slaan. Daarbij is er een grote kans dat hij er geen moeit mee heeft maar hij dit heeft laten opnemen om in geval van klachten snel te kunnen handelen.
Wat je zou kunnen overwegen is om de verhuurder uit te nodigen en daarbij te laten zien hoe netjes jij je dieren huisvest en dat daarbij geen schade of overlast kan ontstaan. Speel altijd open kaart daar kom je het verst mee in deze maatschappij  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Gerrit Krips

Je zou kunnen voorstellen om in het huurcontract te laten opnemen dat eventuele schade of ander ongemak, veroorzaakt door jouw hobby, geheel voor jouw rekening komt.

Roy van Grunsven

Ik geloof er helemaal niks van dat dit rechtsgeldig is (maar zoek het na op juridischloket).

Je kunt in een huurcontract relevante eisen stellen. Een hond kan ik me voorstellen omdat die de woning kunnen beschadigen en overlast kunnen veroorzaken voor de buren. Bij salamanders is dit natuurlijk onzin. Volgens mij heeft de verhuurder daar dan ook niks over te zeggen.

Je kunt in een huurcontract ook niet zeggen dat de huurder geen hagelslag mag eten of geen spijkerbroeken mag dragen. Of beter gezegd je kunt dat wel opnemen in het contract maar je hoeft je er natuurlijk niet aan te houden.

MartinS

Zoals ik ook al aangaf worden contracten vaak opgesteld om zoveel mogelijk af te dekken. Natuurlijk zal de verhuurden niet alles in het werk stellen bij het zien van een paar salamanders. Het gaat er nu juist om dat wanneer er bijvoorbeeld schade ontstaat hij wel een poot heeft om op te staan.  Daarbij komt in mijn optiek dat het misschien wettelijk gezien niet helemaal klopt, maar dat de verhuurder wel de eigenaar van het pand is en deze (eventueel inclusief boedel) dus zo netjes mogelijk wil houden met het oog op verdere verhuring. Het is ook dikwijls de realiteit dat verhuurder te maken krijgen met plots vertrekken huurders zonder contactadres daarbij veel schade of vuil achterlatend. Logisch dan dat ze zich indekken.

Iemand die een contract tekent zet zijn handtekening onder iets wat je samen afspreekt, maak het dus gewoon bespreekbaar en laat desnoods net als Gerrit aangeeft een uitzondering opnemen in het contract. Natuurlijk ben je als huurder behoorlijk beschermt en zijn dit ook eisen die breed gezien kunnen worden, Bekijk deze link eens;
http://huis-tuin-en-wonen.infoyo.nl/huren-en-kopen/16904-huurcontract-verbod-op-het-houden-van-huisdieren.html

Maar ik blijf erbij. Overleg het gewoon, nee heb je ja kun je krijgen  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

naeff002

Als de vorige huurders al aquaria hadden staan dan zou het voor jouw ook geen probleem moeten zijn. Lijkt mij dat ze niet moeilijk gaan lopen doen of er in die bak nou vissen of salamanders zitten.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Maxim M.

Ik snap jullie punt heel goed en het zou wel leuk zijn moest dat gewoon los lopen zo.
Zou er geen probleem mee hebben eventuele schade op mij te nemen.
Zo vernielers zijn mijn salamanders niet :p

Maar ik vrees ervoor dat eens ik dat vermeld, ik geen contract ga mogen tekenen.
Dan zou ik al moeten beweren dat ik mijn dieren ga weg doen
en vrij logisch dat die huisbaas dat dan wel zal willen controleren.

Dat artikel is wel handig MartinS bedankt,
maar natuurlijk zou ik ook graag overeen komen met mijn huisbaas.

Roy van Grunsven

Als er door jouw schuld schade ontstaat ben jij daar voor verantwoordelijk. Daarbij maakt het niks uit of dat een lekkende wasmachine of een ("verboden") salamanderbak is.

Deze zin in het contract zou ik gewoon negeren (net als in het stukje van MartinS). Een rechter zal je nooit uit je huis zetten omdat je een paar beestjes in een bakje hebt.
Dit soort dingen worden opgenomen omdat de verhuurder liever heeft dat je het niet doet (bang voor slangen en weet het verschil tussen amfibieën en reptielen niet?) en misschien werkt het. Maar wettelijk slaat het volgens mij helemaal nergens op.

Het kan natuurlijk wel je relatie met je huisbaas beïnvloeden en dan maakt het nogal uit of dat een grote anonieme organisatie is of je buurman die een appartement over had.

MartinS

Toevallig kreeg ik deze ochtend mensen van mijn verhuurder over de vloer die het gas en elektriciteit in het hele huis kwamen meten en controleren. Ook in de ruimtes waar zich salamanders bevinden. Ik zou me toch ongemakkelijk gevoeld hebben mocht ik een dergelijke regel in mijn contract hebben staan. Nu is het natuurlijk wel zo dat ik niet maar één bak heb staan  ::) In dit geval waren de mannen juist heel geïnteresseerd en hebben we een half uur bij dieren staan kijken.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana