Het houden van Cynops orientalis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen_th

Dag iedereen,

Ik heb een aquarium van 2m op 50 cm breed de hoogte weet ik niet zo direct.
Nu heb ik wel interesse in het houden van salamanders ik heb al een beetje op het forum gelezen en ik zie de Cynops orientalis wel zitten.
Ik wil een salamander houden die het meesten in het water zit maar ook op het land actief is.
Deze soort houd ook van een dicht beplante leefomgeving, dus kan ik er veel plantjes in zetten wat mooi staat
Ik dacht zo een 6 tal Cynops orientalis te houden 4 vrouwen en 2 man is dit een goede verhouding?
Ook wou ik een leefomgeving creĆ«ren in het water dat zijn eigen in stand houd ik wil er wel een kleine filter op zetten, de aquarium heeft ingebouwde filter kamers ik denk wel dat dit volstaat, aan gezien veel vissen houders  een aquarium vol met vis doormiddel van dit type filteren.
Ik ga een grote hoeveelheid planten er in zetten en ik heb ook gelezen dat hoornslakken de bodem een beetje proper houden maar dat deze een plaag kunnen worden,maar voor de plaag te voorkomen heb ik dan gedacht om er ook anatome helene slakken er bij te zetten.
Voor het overtollig voedsel dat er achter blijft had ik dan gedacht om er vuur garnaaltjes bij te zetten,ook denk ik dat de salamanders er af en eentje op eten en zo de populatie van de garnaaltjes ook in stand houden.
Ten slotte had ik gedacht ook om er appelslakken bij te zetten om de algen een beetje op te ruimen aan gezien dit grote slakken worden kunnen ze een grote oppervlakte van het glas kuisen.
maar gaan al deze dieren goed samen ik heb wel over al deze dieren een beetje opgezocht maar jullie hebben hier toch al ervaringen mee.
De populatie van de dieren zou ik als volgt willen.
6 slamanders
4 anatome helene slakken
5 appel slakken
100 toren slakken
10 vuur garnaaltjes
Ik hoop dat de verhoudingen een beetje kloppen met elkaar om de populaties in stand te houden en te voorkomen dat er een plaag komt.
Zou ik de slakken en garnalen moeten bij voederen of zullen ze genoeg voedsel vinden om in leven te blijven?
Ook zou ik willen kweken met de salamanders maar ik heb ergens gelezen dat de slakken ook vissen eitjes opeten, dus denk ik dat ze dit ook doen met salamander eitjes,iemand hier al ervaringen bij?
Wat de inrichting betreft vind  ik veel water planten terug maar nergens de planten die op de land gedeeltes staan, ik kan wel echter een paar water planten op het land zetten maar ik vraag me af welke planten hebben jullie zoal in het water en op het land?

Al vast bedankt voor jullie reacties
Sorry van de vele vragen maar ik weet liever genoeg eer ik aan iets begin

Gr jeroen

Thibaut Vds

In een aquarium van 2m op 50cm moet zeker groot tgenoeg zijn voor dat lijstje.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

 Ik zou alleen geen  anatome helene slakken erin doen, dan heb je binnen een mum van tijd geen andere slakken meer.
Met zo'n  grote bak zou ik wel wat meer garnaaltjes erin doen.
Met genoeg schuilmogelijkheden is dan mogelijk
Hou er alleen ook rekening dat de Cynopsen ook een klein landgedelelte moeten hebben ;D

joost.v.wijk

Citaat van: bouffonne op juli 14, 2012, 02:44:44 PM
Hou er alleen ook rekening dat de Cynopsen ook een klein landgedelelte moeten hebben ;D

Ai, die van mij hebben helemaal geen landgedeelte  :o


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

jeroen_th

Ik zal er dan een 20 tal garnaaltjes in doen maar vinden ze dan nog wel genoeg eten? Want het liefst van al zou ik alleen de salamanders willen voeren.
Kweken die toren slakjes dan niet snel ? ik zou niet willen dat ik er een plaag van heb en deze niet meer weg krijg.
Deze morgen had ik gelezen dat de anatome helena slak 1 andere slak per dag eet maar als zo een torenslakje eitjes legt zijn dat er toch 4 en 100 x 4 is al 400 is dit dan niet snel een plaag? hoe houden jullie je slakjes onder controle?
Ik weet dat ze land gedeelte moeten hebben ik wil aan de kant van de filter een land gedeelte met aquarium grind met daar een watervalletje aan in het midden rotsen en een groot stuk wortelhout een deel in het water en boven het water met ook planten en mos op en aa de hele andere kant een land met aarde en beplanting, zou dit genoeg zijn? ik denk dat het dan ongeveer 25 % land is en ik dacht een water diepte 25 cm.
dank u voor jullie reactie al vast ik hoop op meer reacties

bouffonne

Citaat van: joost.v.wijk op juli 14, 2012, 03:21:58 PM
Citaat van: bouffonne op juli 14, 2012, 02:44:44 PM
Hou er alleen ook rekening dat de Cynopsen ook een klein landgedelelte moeten hebben ;D

Ai, die van mij hebben helemaal geen landgedeelte  :o
Misschien verkeerd omschreven, maar ik bedoel hiermee een plekje waar ze op kunnen rusten boven het waterspiegel
Ik heb hiervoor een stuk platte steen, die op 2 omgekeerde bloempotten rust dat boven het water uitkomst.

joost.v.wijk

Citaat van: bouffonne op juli 14, 2012, 03:58:24 PM
Citaat van: joost.v.wijk op juli 14, 2012, 03:21:58 PM
Citaat van: bouffonne op juli 14, 2012, 02:44:44 PM
Hou er alleen ook rekening dat de Cynopsen ook een klein landgedelelte moeten hebben ;D

Ai, die van mij hebben helemaal geen landgedeelte  :o
Misschien verkeerd omschreven, maar ik bedoel hiermee een plekje waar ze op kunnen rusten boven het waterspiegel
Ik heb hiervoor een stuk platte steen, die op 2 omgekeerde bloempotten rust dat boven het water uitkomst.


Hebben ze ook niet..... ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Dan hebben die van mij wat meer luxe ;D
Maar hoe dan ook ze maken er wel veel gebruik van ;D

MartinS

Aan de slakken en garnalen hoef je niks te doen. Deze zullen voldoende voedsel vinden in de bak waardoor je ze niet hoeft bij te voeren. Ze zijn er juist er goed om in de bak het afval op te ruimen. Als je voor bijvoorbeeld de rode posthoornslak kiest hoef je niet zo snel bang te zijn voor een plaag. Ik doe er hier niks aan en ze houden zicht prima in stand zonder dat er een plaag ontstaat.
25% land gedeelde zou ik niet doen in z'n bak. Dat is zonde van de ruimte en Cynops Orientalis heeft het niet nodig. Ik bied ze hier een heel klein stuk je schors aan en niks meer.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

jeroen_th

dus paar rotsen en drijf platen zullen dan voldoende land zijn.Aan gezien Joost zelfs geen land heeft hebben ze dit duidelijk niet nodig maar ik neem aan dat ze wel af en toe eens willen rusten op het drogen.
Maar Joost heb je dan drijf planten of een stuk hout dat als land dient ?
Als ik het goed versta komen deze in volwassen stadion normaal niet uit het water ?
Hebben ze alleen land nodig in na de morf ?
is 25 cm water te diep om goed te kweken?
en de slakken en garnaaltjes eten die de eieren van de salamanders niet op ?
Van welke leeftijd kun je het geslacht bepalen van deze beestjes want ik zou toch graag met een beetje zekerheid het geslacht weten als ik er koop. Toevallig iemand nk te koop waar het geslacht van geweten is ?

joost.v.wijk

Die van mij hebben helemaal niks. Ik heb enkele van mijn dieren (ook andere soorten) in een bak totaal zonder landgedeelte. Natuurlijk zal ik dit eenieder niet aanraden. Maar bij mij gaat het al jaren goed. Een stukje schors is al meer dan voldoende.
Onder normale omstandigheden (in de hobby) komen volwassen dieren nagenoeg niet op land. Als dit wel gebeurt, is daar vaak een reden voor (vervuiling/ slechte waterkwaltiteit, te hoge temperaturen, stress, ziekte etc).
Na de metamorfose kunnen ze in principe ook aquatiel blijven, maar om verdrinking te voorkomen (daar dit nog wel eens gebeurt) houd ik ze het eerste jaar in een 50/50 setup met 2 cm. water.
Ik houd meestal een waterdiepte van 15-20 cm. aan voor volwassen dieren.
Slakken en garnalen laten eieren met rust, maar de salamanders lusten die wel weer. Eieren zul je dus bij de ouderdieren moeten verwijderen.
Bepalen van geslacht is niet te zien bij jonge nakweek. De diertjes moeten al gauw een 2 jaar oud zijn, voor het enigzins te zien is.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Dat is inderdaad de setup van de cynops bak voor de 4 diertjes die ik het vorig jaar van een klein jongetje die ermee in de zandbak aan het spelen was heb af genomen.
Deze 4 waren toen nog heel klein en heb destijds deze setup voor hun gemaakt.(met klein land gedeelte)
Ze zijn inmiddels wat groter maar of ze nu al volwassen zijn???
Weet ook niet of het wildvang of nakweek was.
Als ik ze vergelijk met de cynopsen die in de winkel zijn, zijn die van mij een stuk kleiner.
Ook nog moeilijk te zien wat het geslacht is.
waterkwaliteit is goed.
Er zitten genoeg planten en schuilmogelijkheden in.
En als opruimers heb ik er slakken en garnalen in.

jeroen_th

Ben blij dat de bak die ik in gedachte had goed gaat zijn voor de beestjes , alleen ga ik ze dan minder land geven als gepland was.
Bedankt voor de goede duidelijke reacties nu ben ik toch zeker dat ze een beetje goed gaan zitten.
Zijn 6 salamanders genoeg om te kweken in een bak van 2 m of is deze bak dan te groot en vinden ze elkaar niet voor te paren? Ik dacht hoe meer plaats hoe beter,maar voor sommigen dieren moet je ze klein zetten om te kweken.
Ook was mijn idee voor ontsnapping te voorkomen glazen schuifjes op de aquarium te maken , en de lamp (waarschijnlijk word dit led tl buis voor de planten) boven het glas vast gemaakt in een soort lampen kap.
Ik weet salamanders houden zo niet van licht dus ga ik juist voldoende licht geven voor de planten.
Maar nu dacht ik aan de aanslag op de schuifraampjes als dit voorvalt kan er niet veel licht door.
Natuurlijk ga ik ook zorgen voor voldoende verluchting , maar als ik een manier kan vinden om het ontsnappen te voorkomen zonder die schuifraampjes is dit natuurlijk beter.
Ik heb hier op het forum af en toe al gelezen over een rand dat uitsteekt,kunnen jullie dit iets meer uitleggen ?
De bedoeling hier van is dat de salamander niet onderste boven kan lopen op het glas? of doen jullie nog iets extra aan deze rand zodat de salamander er niet langs kan ?
Ik heb ook een beetje staan kijken maar ik vind nergens salamanders die al ouder zijn dan een jaar,dus zal ik maar jongen dieren kopen met de hoop op het goede geslachts aantal.
Moet ik ergens op letten bij de koop van jongen dieren bij kwekers?

alvast bedankt

Jeroen

joost.v.wijk

HAH!!! In een 200 cm. bak durf ik wel 20 H. orientalis te houden! 6 Kan natuurlijk ook prima, maar dan zul je zelf maar weinig van het leven in de brouwerrij zien. Voor het kweken hoef je je niet druk te maken. Salamanders vinden elkaar wel.

Je gedachte over de uitstekende rand klopt. Meestal is 5 cm. breed wel voldoende voor kleinere soorten.

Koop alleen jonge dieren die niet zeer kort geleden zijn gemetamorfoseerd, maar die in ieder geval enkele weken op land zitten. Verder, als je nakweek kunt aanschaffen bij iemand hier op het forum, of van de vereniging, zit het meestal wel goed.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Citaat van: joost.v.wijk op juli 16, 2012, 09:26:08 PM
HAH!!! In een 200 cm. bak durf ik wel 20 H. orientalis te houden!

Ik zelfs wel 21  ;) dat kan een prachtige grote groep worden met heel veel activiteit en kijkplezier :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana