Zeven Jaar in de Verenigde Staten: Pt. I – Texas

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs Hollanders

Hallo allemaal,

Ik ben net terug verhuist uit Houston, Texas, waar ik zeven jaar lang heb gewoond. Ik ben nu terug om op de Universiteit van Wageningen biologie te studeren. Ik ben nu ongeveer vijf jaar bezig het zoeken naar reptielen en amfibieën, maar ik heb maar minder dan drie jaar ervaring met salamanders. Ze zijn nu wel m'n favoriete herps, dus daarom zal ik hier wat foto's laten zien van de dieren die ik de laatste paar jaar heb gezien.

Deze post zal over Texas gaan, en m'n tweede post zal over de rest van de VS gaan.

's Winters is de tijd voor de salamanders van het genus Ambystoma. Er is maar een soort die rond Houston aardig wat voorkomt, de Small-mouthed Salamander.

Ambystoma texanum







Juvenielen zien er wat mooier uit.









Deze was erg mooi voor een adult.



En de enige die ik dit jaar heb gezien, een foeilelijk juveniel erg laat in het jaar (April).



De andere soorten zijn wat lastiger te scoren, maar ik heb ze op twee verschillende trips naar het noordoosten gezien.

Van de Mole Salamander dacht men van dat hij ontzettend zeldzaam was, maar die was voor dat ze het longleaf pine ecosysteem doorzochten voor deze soort.

Ambystoma talpoideum





Een larve.



De Spotted Salamander is een ontzettend mooi beest dat in het goede habitat veel te vinden is in tijdelijke poelen. Na deze soort gezien te hebben heb ik erg veel zin om hier in Nederland Salamandra te vinden!

Ambystoma maculatum







We kwamen op een plek langs een stroompje waar we hoge verwachtingen hadden. Hier zaten er twee onder een boomstam.



Rond deze volgende poel vonden we er vier of vijf. Dit gebeurt in Texas niet veel.





De laatste van dit genus dat ik in Texas heb gezien is ook mijn favoriet: de Marbled Salamander. Hoewel hij veel voorkomt, vind ik hem nog steeds prachtig.

Ambystoma opacum







Ik ben in 2012 er maar een keer op uitgeweest voor deze soort en we hadden geluk met twee vondsten.

De eerste.





En de tweede, die wat mooier was.





Een andere soort die ik niet vaak zie is de Central Newt, maar waar ik ze wel heb gezien worden er meestal meerderen gevonden.

Notophthalmus viridescens louisianensis

Deze zes zaten onder een boomstam.



Een landsfase adult.





Een waterfase (?) adult.



Het genus Eurycea heeft erg veel soorten in Texas, vooral in de Hill Country waar ontzettend veel aquatische soorten zitten. Maar in Houston zit alleen de Dwarf Salamander.

Eurycea quadridigitata



Een mannetje met cirri.



Nu naar de Hill Country. Ik heb hier maar naar een handjevol soorten gezocht, maar ik heb vrijwel altijd succes gehad. Als je weet waar je moet zoeken is het niet zo lastig met deze soorten.

Eurycea troglodytes











Eurycea tonkawae





Deze volgende soort komt alleen voor in de eerste 200m van de San Marcos River. Sorry voor de vreselijke foto.

Eurycea nana



In de Hill Country kun je ook deze volgende soort aantreffen. Dit was een doel van mij en in een de juiste canyons kun je hier heel wat van vinden.

Plethodon albagula

Eerst een skelet dat onder een steen lag.











Weer terug in het oosten kun je een joekel van een salamander vinden. We waren op zoek naar een Amphiuma na een succesvolle dag met veel Ambystoma toen ik de poel overstak met m'n schepnet. Toen ik in het net kreeg lag er een halve meter lange Western Lesser Siren in zat.

Siren intermedia nettingi



Er is hier nog een aquatische salamander die vooral in de winter te vinden is. Tijdens het zoeken voor deze beeste wordt je ijs en ijskoud, maar ze zijn het dik waard.

Necturus beyeri








Necturus beyeri by Matthijs Hollanders, on Flickr

Ik denk toch dat de zeldzaamste/bijzonderste salamander die ik in Texas heb waargenomen de Southern Dusky Salamander is. Men dacht dat deze soort was uitgestorven in de staat sinds 1995, tot dat een nieuwe populatie was ontdekt in 2009. Sindsdien heeft een goede vriend van me twee nieuwe populaties gevonden die ik allebei heb bezocht. De grootste vondst hier was een vrouwtje die met eieren lag.

Desmognatus auriculatus







Een juveniel van ongeveer twee centimeter.





En het nest.



Oke, dit is alles voor Texas. Ik maak later nog wel een post voor de rest van het land waar ik salamanders heb gevonden (California [maar 1 soort], South Carolina, Georgia, Tennessee, North Carolina).

Al vast een voorproevertje...



Groet!

Matthijs Hollanders

Jeroen.S

Geweldig Matthijs, Ik heb genoten van de fotos. :)

kevin v dijk

Het valt me wel op dat de nog niet gemorphte salamanders wel erg groot zijn, heb je enig idee hoe groot ze waren.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

joost.v.wijk

WAAROM!!! ben je terug gekomen naar Nederland!? Welkom terug in ieder geval  :D
Wat een prachtige fotoreportage. Ik ben benieuwd naar de rest.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Wow!!!!!!!!!!
Super foto's.........super dieren ;D ;D ;D
Mooie reportage om te zien hoe ze in de natuurlijke habitat voorkomen ;D ;D ;D

Thibaut Vds

Prachtige foto's!! Op naar Texas dus als er zoveel Ambystoma's te zien zijn en natuurlijk ook de andere soorten  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Sergé Bogaerts

Matthijs, wil je dat niet op de landdag (2 september in Tilburg) komen vertellen en laten zien? Deze foto's mogen wel wat breder getoond worden, en je hebt er vast ook biotoop foto's bij. Meld je even bij Hugo Sengers of Joost van Wijk.

ANDRÉ-ARTHUR

Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

angie

coooooooool! is die laatste uberhaubt wel een salamander?

Thibaut Vds

Tuurlijk is dat een salamander, maar vraag me niet welke. Heb wel eerder al es die op foto tegengekomen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StijnH

Zo, prachtige dieren. Dat moet een mooie tijd zijn geweest.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

bouffonne

Vooral die Siren intermedia vind ik een prachtig mooi beest ;D ;D ;D

Peter Vliem

2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

DannyS