Muizen???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suus

Zoals net in mijn voorsteltopic al gemeld, ik ben nog erg onervaren in axolotlland  ;)

Op zich gaat t allemaal prima tot nu toe, ze laten zich geregeld zien en zijn gewoon onwijs fascinerend en prachtig om te zien  :D

Mijn vraag gaat over voeding. Ze krijgen al een afwisselend maal: wormen, guppy's en kleine goudvisjes, steurkorrels. Ze eten zowel van t pincet als vanaf de bodem. Maar ik kwam hier op t forum ook een paar keer muizen tegen. Hoe geef ik ze die muizen?

Ik heb enkele kweekmuizen voor mijn fretten. De fretten eten gerust een volwassen muis, maar de axo's niet neem ik aan. Tot welke leeftijd kan ik de axo's een lekkere sappige muis voeren? Ik neem aan voordat de tanden etc doorkomen ivm het verwonden van de axo's.

Ik heb in de vriezer nog enkele jongen van 3-4 dagen. Kan ik die ontdooien en voeren aan ze? Kunnen de axo's de jongen alleen na bevriezing eten, of ook 'zo uit t nest'?

De beide volwassen dieren (wildkleur, 3jaar, man&vrouw) zijn ca 18-20cm en het jonkie (albino, 3mnd, onbekend) is ca 8-10cm.

Alvast bedankt!
Groeten Susanne


bouffonne

Als je ze wilt geven, dan zou ik voor de diepvries muisjes gaan.
Axo's kauwen n.l niet ze zuigen de prooi naar binnen, en bij een levende muis zou die te veel schade veroorzaken.
Persoonlijk zou ik het liever bij wormen, krekels, guppy's steurkorrels en axo-pellets houden.

Suus

Ok, ijs-muisjes dus  ;D
Ik had hier al gelezen dat dit meer als een snack gezien moet worden omdat ze nogal dikmakend zijn. De McDonald's voor de axo's zeg maar  ;)

bouffonne

Kleine diepvries muisjes, ook wel pinkies genoemd is inderdaad een vorm van een snack en inderdaad ook een dikmaker.
het wordt dan wel eens aan geraden wanneer een axo een tijd niet heeft willen eten om dan zo';n pinkie te voeren.
Ik zelf voer dan liever een stukje runderhart om de axo te laten aan te sterken.

joost.v.wijk

Ik zou helemaal niet voor muizen gaan, dit is totaal geen natuurlijk voedsel, en het spijsverteringskanaal is hier ook helemaal niet op berekend. Dat axo's alles vreten (ja, je kan ze ook gehaktballen voeren) wil niet zeggen dat het goed voor ze is. Gewoon regenwormen als hoofdvoedsel houden, en als bijvoer zijn steurkorrels en/of forellenpellets (prima samenstelling voor carnivore aquaten) erg geschikt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis