temperatuur voor axolotls ?

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

barttuyaerts

Hallo,

Ik lees nergens exact op het forum hoeveel graden het in een aquarium voor een axo mag zijn ?
Volgend probleem doet zich voor.
Soms ben ik een dag niet in de klas waar mijn dieren staan, en loopt de temperatuur daar wel eens wat op. Deze avond was het 22,5 graden in de bak.
Er zit geen direct zonlicht op, maar die ruimtes krijgen we niet koel! Enkel met het open zetten van de vensters wordt het daar vlug wat koeler.
Maar voila, in het weekend zitten we dus met een probleem...
Wie geeft me het juiste advies ?
Groetjes

petro pees

Bart,
Kijk even bij de caresheet van de axelotl,Harry heeft o.a.
de temparaturen duidelijk aangegeven.  ;)
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Ik heb eerder al gerefereerd naar Axolotl.org, waar ook een goede uitleg staat over de temperatuur:

"The water should be kept between 14 and 20 °C (that's 57-68 °Fahrenheit). Anything below about 14 °C leads to more sluggish activity and a lower metabolism. At lower temperatures, axolotls will eat less frequently. They may even refuse food altogether. It should be noted though that axolotls don't seem to "hibernate" in the sense applied to most animals - they simply have reduced metabolism.

Above 24 °C, axolotls become stressed, and such warm conditions will usually result in disease if sustained for a several days. Temperature fluctuations of more than a few degrees Celsius in a 12 hour period (between night and day) can also be stressful. It's a good idea to keep the temperature stable on a day-to-day basis, even if it varies over the year with the seasons.

If you need heat, standard aquarium heaters used in fish aquariums are ideal for axolotl tanks. A heater set at 18 degrees Celsius is a good idea in a room that's very cool throughout the year."

barttuyaerts

hallo beste leden!

Zo zie je maar... in het onderwijs in België is het helemaal niet zoals het zijn moet.
Wij vragen al twee jaar zonneweringen voor onze klas, maar de baas heeft hier geen oren naar! Hij kan hier nochtans subsidie voor krijgen !
Nu geven wij in de zomer soms les bij een temperatuur van 28 graden!
Ik zal genoodzaakt zijn mijn dieren weg te halen uit de klas en de leerlingen hun plezier ontnemen.
Wij hebben als leerkracht hier NIETS te zeggen, zo gaat dat met die directeurs die het steeds beter weten en geen rekening kunnen houden met hun personeel!
Ik neem mijn verantwoordelijkheid op voor mijn dieren, dus ze gaan weg uit mijn klas, en wel nog vandaag !!!!

barttuyaerts

Ben net even gaan kijken in de klas (zondag 12u44) .
Het is een heel zonnige dag vandaag, geen wolkje aan de lucht.
In de klas is het 24 graden, alle zonnewering (aan de binnenkant van de dubbele ramen) is dicht, de deur van de klas staat open. In de bak is het nu 21,2 graden.
ik ga omstreeks 17 u nog eens de temperatuur opmeten en zo even een curve opmaken.
In ieder geval heb ik gezorgd voor overvloedig gebruik van waterplanten, zuurstofplanten en ook drijfplantjes..dus dat zit wel goed! De temperatuur zal zeker niet zakken beneden de 18 graden ,daarvoor zorgt het verwarmingselement wel.
Ik laat jullie via dit topic verder weten hoe de temperatuurscurve er uit ziet de komende dagen. zo kunnen jullie mij helpen met het nemen van de juiste beslissingen. In ieder geval verhuizen mijn dieren in de zomer naar hun buitenverblijf bij mij thuis in de tuin.daar heb ik een speciale axo-vijver gemaakt, waar ze zeker geen overweldigende temperaturen zullen hebben.
Ik hou jullie op de hoogte.

Salasander

Zit er een verwarmingselement in je bak? Dat is eigenlijk overbodig. Ik heb al enkele jaren axolotls en gebruik dit niet.
Bij mij staan ze in de veranda dus lekker fris. Ik denk dat het minste een 10 - 12 graden celcius is wat ik al heb gemeten(in de winter).
Ik denk dat ze kunnen overleven tot 4 graden celcius.
Dus een verwarmingselement is zeker niet nodig.
Ik denk dat je ze zelfs in vijver kan steken. Zeker nu met de opwarming van de aarde.
Want ik denk dat we hebben geleerd (op school) dat de onderste laag van een vijver ongeveer 4 C° is omdat dan de massadichtheid van het water het grootst is.
En als je nog een axolotl wilt mag je mijn kweek hebben voor een prijsje of ruilen.

Hoe groot is je aquarium?

barttuyaerts

Het verwarmingselement staat niet aan hoor ! Ik las op de info die ik via Coen kreeg en om te vermijden dat het in de klas lager dab 18 graden zou worden kan ik dat via dit element wel regelen.
Maar zoals ik al zei, het staat niet aan op dit moment.
Ik maak eerst even een temperatuurscuve op van een week en bespreken dan wat er moet gebeuren.
Mijn axo-aquarium is slechts 65cm lang, dus een beetje krap voor 2 axo's. Maar ze zijn nu nog maar 8 cm dus dat is nu nog geen probleem.

kevin

Axolotls kunnen temperaturen ommanabij de 5 graden Celcius bedragen dus een verwarmingselement is overbodig. Het is wel handig als je wilt kweken hierdoor word het iets makkelijker.

barttuyaerts

Die lage temperaturen zijn zo niet de reden van mijn bezorgdheid, wel de hogere temperaturen. Ik wil weten of het schadelijk is voor mijn axo's als het 23 graden wordt in het aquarium ! Dit zakt uiteraard wel weer naarmate de avond komt, maar als het zo'n mooi weer is zoals vandaag kan ik daar de temperatuur niet doen zakken, en dat stoort me!

kevin

Op de te hoge heeft Coen al goed antwoord op gegeven.
Dus 23 gaat net. Ik wilde je alleen erop attenderen dat een verwarmingselement niet nodig is ;)

Coen Deurloo

Heb je de daadwerkelijke watertemperatuur gemeten? Volgens mij kan 23 graden niet ontzettend veel kwaad, maar dan moet er wel de nachtelijke afkoeling zijn. Ook kun je denken aan 1 of 2 ventilatoren die je boven de bak plaatst, wat ook weer een paar graden kan schelen. Probeer ook de koelste plaats in de ruimte te vinden om de bak neer te zetten. Verder kun je overwegen om een externe filter te gebruiken, want een filter kan het water ook aanzienlijk verwarmen.

barttuyaerts

Dank je voor de vlugge reactie Kevin! Die beesten zijn nog maar net bij me en ik ben bezorgder dan voor een baby!  ???
Ik hou deze week de temperatuur extra in het oog (drie metingen per dag) en maak een curve. Is tevens ook een mooie oefening voor de kinderen in de klas.
Maar die dieren gaan voor mij voor op alles. Als het gevaarlijk wordt wil ik onmiddellijk kunnen ingrijpen en de dieren weghalen uit die warme klas.

barttuyaerts

Juist Coen, er hangt een digitaal metertje in de bak, dus ik weet het exact tot een cijfer na de komma.
(beroepsfoutje waarschijnlijk... probeer het echt wel goed te doen!) Het aquarium is dezelfde als die van in je PDF file waarin je beschrijft hoe je een axolotl bak het best gaat opbouwen (zeer duidelijk en goed uitgelegd trouwens!) Dus dan weet je dat er rechts achteraan zo een filtersysteem is ingebouwd.
Nog een vraagje, de lichtbak zelf, geeft dat ook warmte af als die enkele uren zou aanstaan ?
Coen, ik meen duidelijk te hebben begrepen dat jij de webmaster van deze prachtige site bent. Ik zie je dan ook een beetje als expert wat betreft salamanders... ik wil dan ook via deze weg zeer veel leren van je en van de andere leden. Neem het mij aub niet kwalijk als ik soms eens vragen stel die voor jullie voor de hand liggen... Ik ben leerkracht en heb bergen werk voor andere vakken dan natuureducatie alleen... en dus ontbreekt mij de tijd om moeilijkere sites als axolotl.org te lezen en te vertalen.
Ik ben vandaag de beestjes wormen van uit mijn compostvat gaan voeren. Het vrouwtje had niet echt veel eetlust, mannetje wel. Hopelijk morgen wel..

Coen Deurloo

Citaat van: barttuyaerts op oktober 14, 2007, 04:32:54 PM
Juist Coen, er hangt een digitaal metertje in de bak, dus ik weet het exact tot een cijfer na de komma.
(beroepsfoutje waarschijnlijk... probeer het echt wel goed te doen!) Het aquarium is dezelfde als die van in je PDF file waarin je beschrijft hoe je een axolotl bak het best gaat opbouwen (zeer duidelijk en goed uitgelegd trouwens!) Dus dan weet je dat er rechts achteraan zo een filtersysteem is ingebouwd.
Nog een vraagje, de lichtbak zelf, geeft dat ook warmte af als die enkele uren zou aanstaan ?
Coen, ik meen duidelijk te hebben begrepen dat jij de webmaster van deze prachtige site bent. Ik zie je dan ook een beetje als expert wat betreft salamanders... ik wil dan ook via deze weg zeer veel leren van je en van de andere leden. Neem het mij aub niet kwalijk als ik soms eens vragen stel die voor jullie voor de hand liggen... Ik ben leerkracht en heb bergen werk voor andere vakken dan natuureducatie alleen... en dus ontbreekt mij de tijd om moeilijkere sites als axolotl.org te lezen en te vertalen.
Ik ben vandaag de beestjes wormen van uit mijn compostvat gaan voeren. Het vrouwtje had niet echt veel eetlust, mannetje wel. Hopelijk morgen wel..


Nou Bart, ik moet je teleurstellen; ik ben absoluut geen expert op het gebied van salamanders. Ik ben pas anderhalf jaar weer echt bezig met het houden van salamanders, en heb eigenlijk alleen met de T. dobrogicus gekweekt. Dus de ervaring ontbreekt nog wel...

Ik heb trouwens nog een artikel over koelingsmethodes gevonden voor je: Aquarium Cooling Methods

Pamela

Citaat van: barttuyaerts op oktober 14, 2007, 04:18:08 PM
Dank je voor de vlugge reactie Kevin! Die beesten zijn nog maar net bij me en ik ben bezorgder dan voor een baby!  ???
Ik hou deze week de temperatuur extra in het oog (drie metingen per dag) en maak een curve. Is tevens ook een mooie oefening voor de kinderen in de klas.
Maar die dieren gaan voor mij voor op alles. Als het gevaarlijk wordt wil ik onmiddellijk kunnen ingrijpen en de dieren weghalen uit die warme klas.


Hallo Bart,

Ik denk niet dat je zo panisch hoeft te zijn over de temperatuur. Wij hebben toch echt wel een paar duizend axolotls gekweekt en de volwassenen in verschillende ruimtes gehad. Ze hebben een paar jaar in onze woonkamer gestaan. En natuurlijk staat daar 's winters de verwarming aan, 's zomers stond het zonnetje er ook wel eens op. Heel erg belangrijk is bij hoge temperaturen dat de waterkwaliteit dit aankan. Als de bak voldoende planten heeft, goed gefilterd wordt, geen rottend eten in de bak ligt is er echt niets aan de hand. wij hadden wel altijd een buitenpomp op onze bakken. En de verlichting moet toch echt een aantal uren per dag aanstaan om de plantengroei te bevorderen. Hierdoor kan het natuurlijk wat warmer worden, maar 23 graden is echt geen probleem hoor. Laat wel de bak aan de bovenkant wat open 's nachts zodat het kan afkoelen.
Harry (ook leraar) heeft ze ook een poosje op school gehad. Ze stonden op een bovenverdieping in de gang. Ook niet echt heel erg koud. En dit ging ook heel goed. In de vakanties nam ie ze weer mee naar huis.
Vergeet niet van je dieren te genieten ;)
Pamela