Cynops orientalis - grijs?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daaf

Hallo, vandaag zag ik in de aquariumwinkel een bak met C. orientalis, allemaal donkergekleurd maar 2 zijn grijs met donkergrijze, ronde vlekjes. De buik is oranje met een paar ronde donkere vlekken.
Ze lijken nogal op de anderen maar is dit ook C. orientalis of toch iets anders wat is meegekomen?
De man van de winkel wist het ook niet en zei dat dit de 1e keer was dat hij deze grijzen binnenkreeg.

Groet, David

joost.v.wijk

Orientalis kan zwart, grijs of bruin zijn. Dit is volkomen normaal.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Daaf

Ah, ok, bedankt - ik vermoedde het wel want ze leken qua bouw wel erg hard op de zwarten. Ik vind die grijzen wel mooi en ga ze mischien aanschaffen, liefst een koppel. Maar is het wel goed om de grijzen met de donkeren te verparen of krijg je dan iets 'niet raszuiver'? Zitten soms ze beter in een klein groepje? En hoe bepaal je het geslacht?

kevin v dijk

Zijn het geen wildvang, van veel mensen lees ik dat snel doodgaan. Dat heb ik zelf ook een keer gehad.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

joost.v.wijk

Met 'niet raszuiver' heeft het niks te maken. Het zijn gewoon H. orientalis, en sommige hebben een iets afwijkende kleur.

Maar zoals Kevin als zei: Beesten uit de handel (wildvang) zijn vaak ziek (ook al zie je het niet op het eerste gezicht). Trap er a.u.b. ook niet in als een verkoper vertelt dat het nakweek is.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Daaf

Bedankt beiden: idd. het is vast wv dus toch maar niet doen - op dit forum vind ik vast veel beters!