Zie hier mijn nieuwe schatjes ! Koppeltje - Axolotl Wild

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

barttuyaerts

Hallo beste leden !
Vooreerst hartelijk dank voor alle uitleg en support die jullie mij gaven via het forum! Voor een beginner is het heus wel aangenaam om zo veel mogelijk tips en uitleg te krijgen voor je begint aan het houden van deze prachtige dieren!
De keuze ging naar de axolotl wild, en ik heb ze aangekocht via salamanderland in Oostenrijk.
De diertjes zijn 4 dagen onderweg geweest, maar kwamen gelukkig heelhuids en in goede gezondheid aan.
Mijn kinderen in de klas (ik ben leerkracht ) waren super enthousiast en hebben heel veel bijgeleerd.
Ik heb mijn aquarium compleet ingericht met de tips van Coen Deurloo, waarvoor dank !
Later meer foto's.

Groetjes uit Eernegem, West Vlaanderen, Belgiƫ

Coen Deurloo

Wat leuk Bart, ik ben blij dat je hier de informatie hebt kunnen vinden die je zocht. Een soort als de axolotl heeft inderdaad veel boeiende eigenschappen die je je leerlingen bij kunt brengen! Bedoel je met mijn tips het artikel over de opbouw van een axolotl bak?

Ik wens je veel succes en plezier met deze dieren!

Spider

Hallo Bart,

Mooie foto's en ze zien er goed uit. Gefeliciteerd met je aanwinst en veel plezier met ze.

Groetjes van Annette

Qwertu


Salasander

Prachtige dieren maar de inrichting vind ik veel te fel.
En mijn voorkeur voor bodembedekking in aquariums (zowel voor vissen als axolotls) gaat uit naar zand.
Het is mooier, natuurlijker en beter.

Hein

Bart,
Heel leuk, ben zelf ook begonnen met axelotten ongeveer 4 jaar geleden heb toen 5 larven en 5 walt (ribbensalamander) :D :D van Harry en Pamela uit Amersfoort gehad.
Sukses ermee en hoop dat de kinderen het ook leuk vinden
gr. hein.

barttuyaerts

Even reageren op wat Sander schreef...
De witte kiezels zijn misschien wat fel, maar ik las toch wel op heel wat sites en adviezen dat zand en fijn grind afgeraden wordt, daar ze dit mee opslokken en dat dit niet goed is voor de dieren ? Wat dat licht betreft, ik heb de bak nu verfraaid met zeer veel groen en er ligt een soort boomstronk (speciaal voor aquaria) waaronder ze een ruime verstopplaats vinden. Dus echt fel licht is er niet meer.

petro pees

Wat het licht betreft is er altijd wel een mogelijkheid
om dat te dimmen en op een lichte standplaats is er ook
nog de mogelijkheid het licht maar enige uren te laten
branden(planten),je schreef zelf overigings al dat het al
veel minder ''fel'' is.
Zand en andere fijne bodembedekking is zeker af te ra-
den,inderdaad hebben o.a. Axo's de gewoonte het tot
zich te nemen!
Tylototriton Shanjing

kevin

Mijn ervaring en dacht ook bij aantal anderen op het forum. Is als je zand geeft ze dit tijdens het eten wel mee naar binnen zuigen alleen het zand uitspugen en het voedsel in de mond houden. Grind zou ik dan weer niet doen kan nog weleens scherp zijn.

petro pees

#9
Citaat van: Kevin Immers op oktober 14, 2007, 08:16:20 PM
Mijn ervaring en dacht ook bij aantal anderen op het forum. Is als je zand geeft ze dit tijdens het eten wel mee naar binnen zuigen alleen het zand uitspugen en het voedsel in de mond houden. Grind zou ik dan weer niet doen kan nog weleens scherp zijn.

Kevin
Niet om het 1 of ander hoor,maar ik heb al eerder verwezen naar de caresheet van de
axolotl!
Waarom zou je iemand het risico willen laten lopen dat er wel iets verkeerd gaat,omdat
het bij jouw of eventueel meerdere mensen,wel goed gaat?
En sowieso moet een ieder zich er toch voor hoeden bij wat voor dier dan ook scherpe
voorwerp(en)(jes) te plaatsen?

En Bart gefeliciteerd trouwens met je diertjes,ze zien er erg goed uit.  :)
Met jouw intensies zal het allemaal wel goed gaan!
Tylototriton Shanjing

Salasander

Kevin je hebt gelijk. Geen grind omdat het scherp en onatuurlijk is.
Maar zeker geen stenen. Ik had er ook eens steentjes in gedaan omdat ik las dat dat goed was. Maar toen ik stenen had zijn er 2 gestorven. 1 door tumor in de hersenen (dus niets met de stenen te maken) en de andere lag plots dood, hij had hoogtswaarschijnlijk een steen ingeslikt.
Nu met dat zand inslikken is niet erg want dat komt er gewoon weer uit. En het meeste spuwen ze er ook uit. In de natuur leven ze ook in grachten, deze bestaan dan ook volgens mij uit zand, klei en leem en niet uit steentjes.

Dus doe er toch maar zand in en geen steentjes. Ik vind het echt zever dat het beter is.

Wat ik nog als probleem had is dat het vuil en voedsel (wormen) er tussen kroop. Wat zeer ambetant was voor mij omdat ik mijn axolotls maar 1 keer in de week eten geef. En als je er niet op let dat ze alles opeten dan kruipen de wormen weg tussen de stenen en beginnen ze te rotten.

Je kan natuurlijk ook een voederboord maken. Ik persoonlijk was dit ook eerst van plan maar heb het dan niet gedaan omdat het te lelijk was eigenlijk.

Volgens mij gaat het bij het houden van dieren om hun leefomgeving zo goed mogenlijk na te bootsen en er geen of toch zo weinig mogenlijk menselijke elementen aan toe te voegen.

Als het dan weer gaat om schuilplaatsen dan gebruik ik ook een bloempot schaal. Omdat het goedkoop is en omdat de schaal anders toch voor het stort is. Maar stukken hout en dergelijke zijn natuurlijker en mooier maar wel meestal duurder, zeker als het kienhout of wortelhout is. Ik heb al prijzen gezien van 20 euro voor een blok van een 30 cm of zelfs minder.

Ik heb een eigen site die ik spijtig genoeg niet meer kan veranderen, waar veel informatie te vinden is over axolotls (ik heb het zelf geschreven). Sorry dus voor de schrijffouten. En somigge dingen zijn al verkocht of ondertussen niet meer te koop. http://www.freewebs.com/salasander/index.htm

Greetz.

barttuyaerts

Je hebt "stenen" en "steentjes" he! En in een meer of vijver liggen er op de bodem ook wel keitjes, dus zo onnatuurlijk is dat volgens mij helemaal niet. De stenen die er bij mij in liggen zijn wel grotere keien.Als ze die inslikken dan moeten ze wel reuze honger hebben... ???
En wat dat wegkruipen van de wormen betreft, ik voeder ze met een lang pincet van 30 cm, en wanneer er een worm ontglipt dan pak ik die onmiddellijk weg. Mijn axo's zijn nog maar een 8 cm, dus die zijn nog zo wild niet... en tegen dat ze 20 cm of meer zijn gaan ze naar een grotere aquarium met grotere stenen of lavastenen. Op axolotl.org staat duidelijk beschreven dat dit OK is.
Dus denk ik dat we niet moeten kibbelen over die stenen. Grint, dat is onnatuurlijk, want zo fijne scherpe steentjes worden door de mens gemalen. En dat is scherp. Dus daar kunnen die dieren zich aan verwonden wanneer er mee naar binnen gaan.
Gewoon logisch nadenken en je weet dat een axolotltje geen steen van 2 cm gaat opeten  >:(