Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Bonenkevers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Ik ben wat aan het experimenteren met bonenkevers. De meesten zullen weten, dat bonenkevers hun eitjes leggen op ongewelde peulvruchten, zoals zwarte oogbonen en erwten. Vanuit de eitjes boort de larve zich in de vrucht om zich vervolgens vol te vreten en te ontwikkelen tot een kever in het veilige binnenste. Hoe groter de boon, hoe groter de kever.

Tot nu toe werkte ik veel met zwarte oogbonen, omdat deze als grootste boon werden aangeprezen. Daar dit advies veelal op Amerikaans sites werd gegeven vroeg ik me af of ze ook gedacht hadden aan harde bruine bonen of kapucijners. Er zullen ongetwijfeld al mensen zijn die dit hebben geprobeerd, maar ik heb hier nooit iets van vernomen. Ik heb nu bonenkevers bij wat bruine bonen gedaan, die toch echt een stuk groter zijn dan zwarte oogbonen. Ze hebben er al eitjes opgelegd, dus ik ben benieuwd of het ook grotere kevers op gaat leveren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kenny

Ik heb ze op rode bonen, witte bonen , erwten gekweekt. Het beste ging toch wel op de zwarte oogbonen...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

dat wil ik ook gaan proberen ;D ;D ;D
Stomme vraag misschien maar wat zit eigenlijk in de z.g springbonen??

Jeroen.H

Kweek je ze als voedsel voor je salamanders? en welke soorten dan?

Kenny

Vooral de longloze soorten konden ze wel smaken hier... Verder vreet alles op land het wel waar het in de bek bij past...mits wat gewenning.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Niels D

Hier gaan ze echter naar de kikkers en padden.

@Kenny: Resulteerde de witte bonen in grotere kevers?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kenny

Citaat van: Niels D op mei 11, 2012, 05:05:33 PM
Hier gaan ze echter naar de kikkers en padden.

@Kenny: Resulteerde de witte bonen in grotere kevers?

Nee vooral in meer kevers :D de grootte was eerder te bepalen hoeveel boon ze nog overhadden...hoe meer gaten hoe kleiner de kevers werden...wat ook van pas kan komen natuurlijk. M'n padden waren er trouwens tuk op ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Niels D

Dat is niet erg, want kleintjes gaan naar de klappenbachi's. Als bij mij een cultuur bonenkevers uit is gekomen doe ik er op keukenpapier versuikerde honing bij. De kevers blijven dan een behoorlijke poos leven en ze kweken meestal een aantal keer erbij. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan met bruine bonen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Hier worden ze niet gespaard.
De jonge marmers zijn redelijk dol op de bonenkevers die ik van je kocht Niels.
Ze verkiezen ze precies zelfs boven fruitvliegen als ze beide krijgen.

013

Als je de bonen laat kiemen, dan kun je bonenluizen kweken. Die lusten juvenielen ook wel.

Niels D

Citaat van: Nymphaea op september 06, 2012, 05:45:54 PM
Hier worden ze niet gespaard.
De jonge marmers zijn redelijk dol op de bonenkevers die ik van je kocht Niels.
Ze verkiezen ze precies zelfs boven fruitvliegen als ze beide krijgen.

Je hebt ze toch niet allemaal opgevoerd? Dit waren namelijk startkweekjes  :D. Als je er nog een aantal hebt moet je ze eitjes laten leggen op de bonen en de bonen warm wegzetten (hoe warmer hoe beter/niet in de oven uiteraard) Na 6 tot 8 weken heb je een gigantische hoeveelheid. Dan kun je zelf nieuwe kweekjes opzetten. Vergeet ook niet dat je tubifex en rode muggenlarven op een opgevouwen stuk ongebleekt keukenpapier aan kan bieden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Nee ik heb er enkele gegeven, zodat de kweekjes nog doorgaan.
Fruitvliegen komen elk moment uit en tubifex/rode muggenlarven kan ik hier in de buurt niet vinden.
Was maar als afwisseling en om te zien of ze het zouden nemen.

Niels D

Ik heb nu diverse bonen geprobeerd. Helaas zonder goed resultaat. De beste bonen blijken toch echt de zwarte oogbonen te zijn. Op witte bonen kweekten ze zelfs helemaal niet. Jammer, want daar had ik nog wel goede resultaten bij verwacht.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Bij mij zijn ze een dag of twee geleden uitgekomen.
Ik kocht op de beurs wat groene bonen, die normaal ook goed zouden moeten zijn.

Niels D

Op groene bonen doen ze het ook erg goed, maar dan blijven ze ietwat kleiner.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl