Nieuwling met vragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melvin1234

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik zal beginnen met me kort even voor te stellen.
Mijn naam is Melvin en ik ben 16 jaar. Ik heb de laatste tijd erg veel gelezen over salamanders en ik heb er vroeger altijd al één (of meer) gewild. Ik heb het gevoel dat ik al een stuk wijzer ben op het gebied maar heb nog een paar vragen.

Ik ben uitgekomen bij de soort Cynops Orientalis. Dit komt omdat ik een soort wilde die veel/altijd in het water zit. Ik wil ook niet te moeilijk en niet te groot beginnen. Ik heb nu al een tijdje een 60x30x30 aquarium met vuurgarnaaltjes hier staan. Ik heb begrepen dat dit geen probleem is als ik vuurgarnalen houd met Cynops Orientalis en dat dit aquarium groot genoeg is.

Nu komen de vragen:
-Hoeveel Cynops Orientalis zouden er in dit bakje passen? Ik zelf zat te denken aan een koppeltje of 1 man 2 vrouwen. Kunnen mannen en vrouwen het hele jaar samen?
-Ik heb ondertussen een flinke kolonie vuurgarnalen , ik neem aan dat ik deze wat zal moeten uit dunnen of hebben de salamanders hier totaal geen last van?
-Ik dacht eraan om in de hoek lavastenen op te stapelen zodat dit boven water uitstak en er een soort eilandje ontstaat. Mijn vraag is of lavastenen wel een goede keus is aangezien deze best ruw is en het misschien het huidje van de salamander beschadigd. Ook vraag ik me af of dit wel de beste keus is aangezien ze (zoals ik gelezen heb) bijna nooit op het land zitten. Misschien is een stukje schors wel beter? Hierdoor hebben ze meer zwemruimte maar anders kunnen ze lekker op de stenen klimmen.
-Ik zie dat veel mensen wormen voeren maar waar halen jullie deze wormen? Ik denk niet dat jullie ze gewoon uit de tuin halen ivm ziektes en parasieten?
-Heeft misschien nog iemand nakweek van deze salamanders zitten?
Dit zijn even de vragen die ik zo kan bedenken maar er komen er nog vast meer te boven schieten.

Als ik ergens in dit bericht onzin vertel dan moet even iemand me verbeteren want dit is zoals ik het begrepen heb en zelf bedenk.

Alvast bedankt,

MVG,

Melvin

kevin v dijk

welkom op het forum.

3 kunnen er wel in hoor.
Ik zou gewoon schors uit het bos halen en dat laten drijven (wel even uitkoken).
Wormen kunnen uit de tuin mits je ze schoonmaakt, ik haal meelwormen uit de dierenwinkel voor mijn axo's.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het lukt ze te vinden.
Ik zou echt niet uit een winkel halen, die zijn bijna altijd wildvang en daarvan is de kans klein dat ze overleven.
Ik zou ook proberen volwassen beesten te krijgen, kleine c orientalissen vallen niet mee.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

Melvin1234

Bedankt,

Ik denk dat als ik er 3 in doe ik het best voor één man en twee vrouwen kan gaan of maakt dat niks uit?
Volwassen exemplaren lijken mij moeilijk te vinden (behalve wildvang maar dit wil ik niet).

Als ik me goed inlees over de opkweek van de soort denk je dat het me dan niet lukt of kan het dan misschien wel?


Hoe hoog moet het water niveau zijn voor deze soort?

kevin v dijk

Het opkweken lukt vaak beter met ervaring, maar ze hoeven ook niet perse volwassen maar als ze nog maar 2/3  cm zijn word het toch echt heel lastig.

over het water niveau, ik had het altijd 10 to 12 cm bij mij maar het hangt ook af van de grote van het beest.
En als je keus hebt zou ik voor 2 vrouwen en 1 man gaan maar als je 2 mannen en een vrouw ziet zou ik ze ook nemen.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

Niels D

Opkweken is meestal geen probleem, daar ze niet echt een winterkoeling nodig hebben. Mochten ze 's winters net wat koeler zitten dan 's zomers, dan gaat het echter makkelijker. Pieren/wormen kun je uit je tuin halen, als je niet zoveel dieren hebt. Ook kun je ze "steken". Dit doe je door een riek in een grasveldje te steken, om vervolgens zachtjes tegen de steel aan te tikken. De pieren schieten, mits de locatie een gunstige is, vervolgens uit de grond. Hou er echter rekening mee, dat niet alle orientalissen pieren accepteren (bij ons namelijk nagenoeg niet). Tubifex, watervlooien en rode muggenlarven zijn ook uitermate geschikt als voer. Zorg ervoor dat ze zoveel mogelijk onder of rond de 20 graden zitten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

@ Kevin: Ik zou voorlopig even wachten met advies geven aan derden voor je zelf flink wat ervaring hebt  ;) Ik merk vaker op dat je advies soms nergens op slaat. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar nieuwelingen weten niet dat jij zelf ook nog een nieuweling bent.

On-topic verder:

Welkom Melvin

In een 60x30x30 aquarium kunnen makkelijk 3 volwassen salamanders, eventueel kunnen er nog makkelijk 3 bij zelfs, als je zou willen. Mannen en vrouwen kunnen gewoon het hele jaar door bij elkaar.
Als je het bij 3 houdt, en je wilt er ook mee kweken op den duur, kun je beter voor 2 mannen gaan. Paringsdrift is dan veel actiever (ze moeten beter hun best doen om de aandacht van het vrouwtje te trekken).
Garnalen zijn geen probleem. Het kan zelfs wezen dat de salamanders die populatie zelf wat uitdunnen.
Lavastenen kun je prima gebruiken, juist doordat dit ruw is, helpt het een salamander makkelijker bij het vervellen. Overigens is het niet per sé nodig om een eilandje te maken. Een stuk schors kan idd, maar haal het niet uit het bos. Als je dit in het water legt, gaat het direct rotten. Kurkschors is een betere optie.
Als er aanbod Hypselotriton (nieuwe naam) orientalis is, is het meestal jonge nakweek. Volwassen dieren die worden aangeboden zijn in 99% van de gevallen wildvang. Jonge salamanders hebben wel de eerste tijd een andere huisvesting nodig.
Wormen kun je gewoon uit de grond steken. Die zijn vaak nog beter dan gekochte. Over ziektes en parasieten hoef je je niet druk te maken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

kevin v dijk

Citaat van: joost.v.wijk op mei 10, 2012, 05:30:24 PM
@ Kevin: Ik zou voorlopig even wachten met advies geven aan derden voor je zelf flink wat ervaring hebt  ;) Ik merk vaker op dat je advies soms nergens op slaat. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar nieuwelingen weten niet dat jij zelf ook nog een nieuweling bent.

Ik geef alleen door wat ook tegen mij is gezegd, het blijkt dus nu dat ik ook nog is verkeerd ben geïnformeerd waar ik ze gekocht heb (niet in een winkel maar wel wildvang).
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

joost.v.wijk

Citaat van: kevin v dijk op mei 10, 2012, 05:41:05 PM
Citaat van: joost.v.wijk op mei 10, 2012, 05:30:24 PM
@ Kevin: Ik zou voorlopig even wachten met advies geven aan derden voor je zelf flink wat ervaring hebt  ;) Ik merk vaker op dat je advies soms nergens op slaat. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar nieuwelingen weten niet dat jij zelf ook nog een nieuweling bent.

Ik geef alleen door wat ook tegen mij is gezegd, het blijkt dus nu dat ik ook nog is verkeerd ben geïnformeerd waar ik ze gekocht heb (niet in een winkel maar wel wildvang).

Als je meer ervaren was geweest/of meer had ingelezen, had je geweten dat je verkeerd was voorgelicht.  ;D Dan had je ook geen verkeerde info doorgespeeld. Geeft verder niks, maar daarom geef ik het even aan, zodat andere nieuwelingen geen verkeerde info aannemen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Misschien is het handig ( ik denk even hardop ) als er iemand van de site in de buurt woont, en die heeft succes met deze dieren, om daar is te gaan kijken. Dat is ( vind ik ) makkelijker omdat je het dan ziet en de informatie goed op kunt slaan.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Dat is een goeie! Ik wist ook pas wat ik moest doen, toen ik een aantal voorbeelden had gezien.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Dat kan zeker handig zijn. Omschrijven is altijd minder duidelijk dan het met eigen ogen zien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Citaat van: joost.v.wijk op mei 10, 2012, 06:17:55 PM
Dat kan zeker handig zijn. Omschrijven is altijd minder duidelijk dan het met eigen ogen zien.

Dat is zeker waar, al moet ik toch ook een waarschuwing afgeven. Het werkt nogal verslavend bij een andere liefhebber kijken. Voor je het weet ben je besmet met het salamandervirus en heb je een kamer vol met bakken  ;) :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Melvin1234

#12
Bedankt voor alle reacties,

Het lijkt me inderdaad fijn om de dieren een keer in het echt te zien.
Ik woon in Bakel, dit ligt in Brabant. Ik hoop dat dit bij iemand om de hoek is.

Als iemand mij kan vertellen hoe ik de salamanders kan opkweken wil ik dit soieso liever proberen dan wildvang dieren kopen. Het opkweken lijkt me leuk om te doen maar het is natuurlijk erg vervelend om te beginnen met een grote tegenvallrr vanwege te weinig ervaring.

Wat ik ook wil vragen is hoe jullie het gedrag omschrijven van deze soort. hiermee bedoel ik of de soort erg actief is ovrrdag of juist niet en of de soort schuw is of misschien zelfs nieuwschierig?

Als iemand denkt dat een andere soort misschien leuker is, hoor ik dat graag aangezien ik er nog niet zekrt van ben welke soort kk wil gaan houden.

Sorry voor de spelfouten krijg het niet voor elkaar om ze te verbeteren op mijn vriendins mobiel

joost.v.wijk

Op zich is H. orientalis niet erg lastig om op te kweken. Het is in ieder geval beter aan te raden dan aanschaf van wildvangdieren.
Opkweken kan in een kleine bak (zitten ze altijd vlakbij het voer), met wat grind dat naar 1 kant oploopt. Dan vul je er wat water bij, zodat je zo'n 25% van het oppervlak onder water hebt staan. Het hoger gelegen landdeel blijft dan droog. Waterdiepte van 2 cm is voldoende. Op land leg een een stukje kurkschors neer waar ze onder kunnen schuilen. Ik zal morgen even wat fotootjes plaatsen van de setups die ik gebruik voor m'n jonge dieren. Ik verhoog de waterstand geleidelijk als de salamandertjes zo'n 6 maand oud zijn.
Het is een leuke en actieve soort die zich veel laat zien. zijn niet schuw en reageren gauw op bewegingen (voedertijd etc).
Misschien dat Niels nog wat jonge orientalis heeft, hij woont ook in Brabant.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Triturus dobrogicus kan je ook overwegen, die zijn wat groter, kleurrijker en zijn verschrikkelijk snel groot + goed te krijgen op het forum.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.