Nieuwe mobiele buitenbak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sebas2000

Ik heb vorige maand een nieuw buitenterrarium gemaakt voor mijn salamandra's. Hiervoor heb ik een vijverbak van Ubbink gebruikt: QUADRA C3 met de afmetingen 118 x 78 x 78 cm.
De vijver hangt in een houten frame en staat los van de grond op wielen. Ik heb de bak afgetimmerd met stijgerhout. Om te voorkomen dat er poezen, reigers enz. in de bak komen, heb ik de deksel voorzien van kippengaas. Doordat de bak eenvoudig verplaatst kan worden, kan ik hem bij hevige regenval wegrijden en overdekt neerzetten. Dit om te voorkomen dat de bak te nat wordt.
Na circa 1,5 maand bevalt deze setup mij uitstekend. Eenvoudig in onderhoud en de Salamandra's doen het goed. Ik vervang de grond na circa 1,5 maand.


Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Heel mooi gedaan. Je zou ook gaten onderin kunnen boren voor de afwatering. Dat had ik toen der tijd ook gedaan bij het buitenverblijf van de tijgers.

MartinS

Heel netjes en overzichtelijke! Doet mij ook inspireren om weer eens een dergelijk project te starten  :P
Goed dat je de grond in het verblijf regelmatig vervangt, zo voorkom je nitrietvergiftiging wat vaak onderschat wordt in buitenbakken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Rayliberty

Leuk om te zien. Ik loop ook al een paar maanden rond met die gedachte. Zeker omdat ik vorst erg gevaarlijk vindt en erg gemeen kan zijn in een vast buiten terrarium. Bij milde winters zijn er vaak geen problemen maar als het streng vriest is het op zijn zachts gezegd niet ideaal. Ook kun je met een verrijdbare opstelling met warmte spelen door meer of minder zonuren te pakken.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Maxim M.


bouffonne

dat is inderdaad een super mooie maar ook handige bak ;D ;D ;D

Patrick dk

Hey Sebastiaan allereerst chapeau voor je bak , ziet er echt heel erg netjes uit . Ik ben zelf ook van plan zoiets te maken alleen ik wil er een waterbak van maken . Vandaar dat ik hier even post want nu komt mijn probleem , ik vind jouw afmetingen eigenlijk zeer mooi , maar ik zoek zoiets in het wit . In een zwarte waterbak zie je waarschijnlijk geen fluit van je salamanders  . En nou zijn er waarschijnlijk wel curvers van die afmetingen , maar die zijn lang niet zo stevig als die vijverbakken . Dus als iemand nog een suggestie heeft , ik hoor hem graag  :)
C orientalis

Jari B

#8
Het buitenterrarium ziet er heel goed uit, maar toch twijfel ik aan de praktische kant. Of dat het water er goed uit kan, je kunt namelijk niet elke keer met een bui je buitenterrarium naar binnen zitten en je krijgt dan al snel een ophoping van water. En of dat de gehele biotoop goed zal functioneren op een kleiner oppervlak. En ik ben benieuwd of dat de temperatuur niet te hoog kan oplopen omdat de wanden veel warmte van de zon op kunnen vangen.

Harry

met wat knutselwerk kan je er ook wel een afdakje boven maken.
Ik stapel altijd aan beide kanten een paar bakstenen en leg daar een stuk perspex overheen. Dan heb je en ventilatie en regenvrij.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Patrick dk

Citaat van: Harry Dresens op mei 08, 2012, 07:16:53 PM
met wat knutselwerk kan je er ook wel een afdakje boven maken.
Ik stapel altijd aan beide kanten een paar bakstenen en leg daar een stuk perspex overheen. Dan heb je en ventilatie en regenvrij.

Zoiets als Harry zegt had ik ook in gedachten , en een overloop is gemakkelijk gemaakt , gat net boven de waterlijn met gaas ertegen en klaar. Verder heb ik wel een plaats in m'n tuin waar de gehele dag geen zon schijnt. En mocht het dreigen te mislukken kunnen ze altijd in een bak en weer naar binnen .
C orientalis