Augurken axolotls

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

keliam

Hallo allemaal,

Dankzij Hugo heb ik 6 augurken axolotl's aan onze "dierentuin"  ;D toe mogen voegen.  In duitsland wordt er al vollop mee gekweekt. Augurken zijn axo's van een kruising tijgersalamder en axolotl's. Ze regeneren volgens de berichten wat moeizamer.  Ze zien eruit als axo's in de kleur augurk. Om het 'augurken soort in stand te houden moeten ze terug gekruist worden met gele axo's.
Foto's volgen.

Groeten,

Saskia

Qwertu

Dat is apart. De naam alleen al, augurken  ;)
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wat minder heb met allerlei soorten kruisingen die mensen maken.
Anderzijds ben ik wel benieuwd naar de foto. 

jennifer distelbrink

ja inderdaad, een foto zou ook wel willen zien. heb jij of iemand anders die misschien?
augurken.. hmm

Coen Deurloo

Citaat van: jennifer Distelbrink op oktober 22, 2007, 08:59:36 AM
ja inderdaad, een foto zou ook wel willen zien. heb jij of iemand anders die misschien?
augurken.. hmm

Als zwangere vrouw vind jij die augurken Axolotls ook wel wat zeker ;)

keliam

Hoi Coen,

Het is een fabeltje dat alle zwangere vrouwen voor augurken gaan. Ik ging voor grote hoeveelheden groente  ;D Suiker was vies om maar niet te spreken van koffie. Nu ben ik niet zwanger en gaat zo'n augurkje er best wel in hoor. Goed terug naar het onderwerp.
Het zijn geen echte augurken axo's naar onderzoek. De tweede generatie moet je mengen met gele axo's.Het lijkt erop dat zowel pa als ma augurk was want die kleur wordt niet overerft bij augurk X augurk. Foto's komen echt heel snel want ik vind ze wel typisch wat betreft kleur. De kop is een beetje gelig terwijl het lijf roze is. Maar goed er komt een beurs aan in Nijmegen en wie weet wat ik nog tegen het lijf (augurk) aan loop  ;)

Groeten,

Saskia

kevin

Moet ik hierbij denken aan de groene mutatie die ik 1 keer eerder bij iemand gezien heb. Of is het een andere soort.

jennifer distelbrink

** ik heb juist enorme trek in zure dingen voornamelijk augurken. word alleen weer erg misselijk van de geur een kwartier later.... dus tja.. :P maar klonk lekker in de oren haha...**

zonder gein, ik zie uit naar je foto's.. heeft iemand misschien een foto of link waar ik de 'augurk' axolotls kan zien?

keliam

Hallo,

Ja dat zwangeren is wat. Goed ik heb een link gevonden waarop ze te zien zijn.
http://axolotl.12see.de/aufzucht_1_13100423.html
Ik moet trouwens wel lachen. Ik zit op een duits forum en daar hebben alle axo's een naam.

Groeten,

Saskia

kevin

Aha die bedoelde ik niet. MAar ze zijn wel verschrikkelijk mooi :P

jennifer distelbrink

hebbe kevin?

maar als ik het dus goed begrijp krijg je dat als je een tijger kruist met een axo en dat weer terugkruist met een goude axo?

Hugo

Augurken zijn kruizingen tussen een leucistische axo met een tijgersalamander.
Als je wilt dat de jongen van deze kruizingen ongeveer dezelfde hoeveelheid pigment overerfen dan schijnt het dat je ze op een gouden axo moet zetten.

Want augurk x augurk levert jongen op met vrij weinig pigment.
Ze lijken niet zo sterk op de ouders die wel 100% augurk zijn!

Het zetten op gouden axolotls levert beter resultaat op omdat de gouden axolotl van oudsher ook is ontstaan uit het kruizen met tijgersalamanders en dus de tijgerpigment genen nog bij zich draagt. (schijnt :) )



kevin

En nee ik hoef ze niet te hebben. Ik zeg alleen dat ik ze mooi vind  ;)
Ik vind het onderhand mooi geweest voor een paar soorten na :P

joep

ik vind hybridisering helemaal geweldig,
dieren van totaal verschillende gebieden die nakomelingen hebben
ik heb jarenlange ervaring met dwerghamsterhybrieden,
je komt erg veel problemen tegen,maar uiteindelijk heb ik een populatie die groter ,sterker ,en met
goeie eigenschappen van beide voorouders.
zo zijn bij de eerste generaties de mannen steriel
zo als ik nu lees,bij de salamanders niet?????

rob

Ik ben het helemaal niet met je eens Joep. In de salamanderwereld vind ik puurheid belangrijk, zo heb ik het liefste zelfs dieren waarvan de plaats van afkomst bekend is.

Wat dat betreft ben ik blij dat totaal verschillende soorten salamanders waarschijnlijk niet met elkaar zullen paren omdat het paringsritueel zo van elkaar verschilt. Ze zouden mekaar niet herkennen als partner..


Roy van Grunsven

Dat kruisen gaat waarschijnlijk in gevangenschap wel vrij eenvoudig. Als vrouwtjes geen keuze hebben kiezen ze voor wat er is.
Zeker binnen Triturus kunnen soorten heel makkelijk kruisen.

Persoonlijk vind ik het ook niks al die kruisingen. Ookal doordat deze beesten gewoon axolotls genoemd worden (wat ze niet zijn!!!!) worden ze waarschijnlijk vaak gemengd met axolotl en weet je op een gegeven moment helemaal niet meer wat wat is en zijn zekere zuivere axolotls niet meer te vinden.