Vakantie Frankrijk: Camping Tigouleix

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Deze zomervakantie ben ik samen met mijn vriendin 3 weken in Frankrijk op vakantie geweest. We zijn met ons autootje dor frankrijk getrokken, en we hebben verschillende campings bezocht.

Het meest keek ik uit naar Tigouleix, een camping van 2 nederlanders in het departement de Creuse, ongeveer 40 km van Clermont Ferrand. Op de site staat: "Tigouleix is ook de naam van een kleinschalig project van Rob Veen en Carla Heisteeg die hier hun stek hebben gevonden, zoekende naar een mooiere omgeving en werk wat meer in harmonie is met henzelf zijn ze hier enkele jaren geleden neergestreken. Zij willen hier vormgeven aan de intense betrokkenheid die zij ervaren voor de biologie, ecologie en het behoud van de aarde."

De camping zelf en het omliggende gebied is een herpetologisch paradijs: "Zo komt er gewone adder(Vipera berus), zandhagedis(Lacerta agilis) en levendbarende hagedis(Lacerta vivipara) voor, maar op de iets warmere plaatsen ook smaragdhagedis(Lacerta billiniata), aesculaapslang(Elaphe longissima) en aspisadder(Vipera aspis). Amfibieën als marmersalamander(Triturus marmoratus), vuursalamander(Salamandra salamandra),springkikker(Rana dalmatina), rugstreeppad( Bufo calamita) en boomkikker (hyla arborea) zijn overal talrijk te vinden. Andere soorten als kamsalamader(Triturus cristatus), geelbuikvuurpad(Bombina variegata) en groengestipte pad(Pelodytes punctatus) hebben een beperkt verspreidingsgebied."

Het bezoek was erg interessant, en kan ik iedere salamanderliefhebber aanraden. We gaan aankomend voorjaar waarschijnlijk weer, alleen nemen we dan een Chambre d'hôte, waar ze aankomend jaar mee beginnen, ook omdat in het voorjaar het weer waarschijnlijk niet ideaal is om in een tentje te vertoeven. Rob en Carla zijn 2 warme, gezellige mensen die allebei erg veel te vertellen hebben. Ik vond het erg jammer om weer weg te gaan, maar we wilden nog meer zien van Frankrijk. Hieronder een fotoverslag van de vakantie.


Aankomst bij Tigouleix, na een reis van 8 uur.


Ons stekje, lekker in de schaduw


Het ging de volgende dag echter al regenen...


Het uitzicht op Clermont Ferrand vanaf een berg.


Ik had de eer om de eerste juveniele boomkikker (Hyla arborea) te ontdekken in de poel op de camping.


Dit knaapje liet zich rustig fotograferen, deze soort vertrouwt blindelings op zijn schutkleur.


Het groot hoefblad waar de boomkikker vaak op zit in deze poel, leek nog groter door dit kleine diertje.


Het toilet op de camping is een composttoilet. Dit was even wennen, maar viel reuze mee.


De wastafel en douche waren voorzien van biologisch afbreekbare middelen, en het water ging weer door een helofytenfilter (waterzuivering d.m.v. planten), wat weer goed was voor de tuin en omgeving.


Op en rond de camping heeft Rob allemaal kleine poeltjes aangelegd voor de schitterende Geelbuikvuurpad (Bombina variegata)


Rob doet ook buiten de camping veel aan het behoud van deze soort, en legt met andere vrijwilligers regelmatig poeltjes aan.


De geelbuikvuurpad houd van poeltjes met tijdelijke aard, zoals karresporen gevuld met regenwater. Dit omdat ze slecht tegen concurrentie kunnen.


De geelbuikvuurpad was nog veel aanwezig in de poeltjes. Ook konden we 's nachts de vroedmeesterpad horen fluiten, maar deze heb ik helaas niet gezien.


In de grotere poelen waren nog veel Kamsalamanderlarven (Triturus cristatus), en ook 's nachts waren er langs de rand nog enkele vrouwtjes te zien met een zaklamp . Ik heb geen Marmersalamanderlarven (Triturus marmoratus) of volwassenen kunnen ontdekken, zelf niet 's nachts met een zaklamp. Al wist Rob me te vertellen dat er nog wel enkele in het water zaten.


Boomkikker en rupsje genieten samen van het uitzicht.


De moestuin, waar op warmere dagen veel hagedissen te vinden zijn.


Een poel in de moestuin.


Op de camping waren alleen Nederlanders aanwezig, en allemaal via mond tot mond reclame komen ze uit op Tigouleix. Een aantal Ravon leden had een ingenieuze (diervriendelijke!) val gemaakt voor de schitterende eikelmuis...die vaak in de bomen rondscharrelde en zelfs af en toe in het huis te zien is, waar hij door kleine kiertjes in de grote stenen naar binnen kan kruipen. Het dier werd na 2 minuutjes weer losgelaten.


Gezelligheid, wijn, bier en muziek rond het kampvuur.


De volgende dag zijn we naar Charron geweest, waar ik deze doodgereden en verdroogde Hazelworm (Anguis fragilis) vond.


Gelukkig zagen we kort daarna ook een levend exemplaar, dat in de berm van een paadje lag te zonnen.


Op zoek naar leven in een rustiger zijbeekje van een rivier.


Iets verderop, in een klein bergbeekje was het raak; in ieder rustig tussenstukje waren ongeveer 4 Vuursalamanderlarven (Salamandra salamandra) te vinden.


Veel hadden missende ledematen, dus het voedsel was schaars.


Dit was een van de rustige stukjes in het langzaam stromende bergbeekje.


Rob was een nieuw pad voor het huis aan het aanleggen, ik besloot hem even te helpen. Hier zijn we stenen aan het uitzoeken.


In het zand vonden we weer een primeur: De eerste Rugstreeppad (Bufo calamita) op het terrein van Tigouleix!


De Rugstreeppad rende na deze foto al snel weg. De loop doet denken aan die van een muis, erg snel voor een pad.


Al laatste foto voor ons vertrek van de camping, Rob en Carla voor hun mooie huis.

dennis

Leuke foto,s coen Ik neem aan dat je tijd en ogen tekort kwam op zo,n vakantie .

Qwertu

Wederom mooie foto's. Leuke poeltjes, mooie kikkers. Eikelmuisjes zijn langzaam in de minderheid aan het raken. En dan dat boomkikkertje, erg lief   :)

Saskia Etman

Hoi Coen,mooie foto's.
Het hele verhaal doet me herinneringen ophalen aan vakantie's in mijn jeugd.Mijn vader kwam dan met allerlei reptielen naar de camping.Zelfs 1 x een slang in de ehbo doos(de inhoud van de doos lag los in de auto wat mijn moeder niet zo leuk vond )De dieren werden dan bewondert en gefotograveerd en weer terug gebracht waar hij ze had gevonden.

Saskia

Coen Deurloo

Bedankt voor de leuke reacties iedereen! Dat ehbo doos verhaal is denk ik typisch iets wat mensen met passie voor herpetologie eigenlijk heel normaal vinden....kwestie van prioriteit ;)

Spider

Ik heb net even genoten van je mooie foto's en van de leuke stukjes tekst. Leuk zo'n vakantie!  ;)

Groetjes van Annette

fftzz

Hoi Coen,

Leuke foto's en een interessant verhaal, ziet er allemaal goed uit.
Je hebt dus een paar weken geleefd als "god in Frankrijk".  ;D
Groeten
Ronald

Salasander

Wow wat een prachtige dieren heb je daar gezien. Zo een vakantie zou ik ook veel eens willen doen.

Coen Deurloo

Deze natuur-bewuste camping is vooruitstrevender dan de meeste andere campings. maar ik neem aan dat ze hier het 'primitieve' composttoilet bedoeld. Persoonlijk had ik er echt geen moeite mee. Alles word dagelijks schoongemaakt, en je rook hoogstens eens een ammoniakgeur.

Ik heb hier geen volwassen vuursalamanders gevonden, ook omdat ik in augustus pas was gegaan, ondanks het slechte weer waren de meeste salamanders nergens meer te bekennen. Ondanks dat is de streek rond Clermont-ferrand enorm de moeite waard.

Coen Deurloo

Het was al ver buiten het boomkikker seizoen, dus heb ik helaas geen biotopen buiten Tigouleix kunnen vinden. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet echt naar op zoek ben geweest.