Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Mijn 2 axolotls en aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasmine

Mijn twee axies (Zelda en Annabel, allebei ongeveer 15cm) wonen hier sinds 4 maart en mijn aquarium draait al vanaf 31 januari  :)

Ik heb al heel erg lang last van bepaalde wormpjes in m'n bak en mijn axolotls ondervinden daar jammer genoeg de nodige stress van (ik heb zelfs al wormpjes op hen zien kruipen), ze krabben dan ook af en toe aan hun kieuwen... Ik heb deze week voor de tweede keer flubenol geprobeerd, maar dat lijkt jammer genoeg niet te werken. *zucht*

Anyway, hier een paar fotootjes van mijn lieve axies en één van de garnaaltjes in hun bak  :)


fa341009

Jammer van die wormpjes, ik hoop voor je salamanders dat je het opgelost krijgt.
In ieder geval een hele mooie bak! Het hout dat je hebt is prachtig, ook die holle boomstam (of wat het ook is) links vind ik mooi :)

Ga ik zeker als inspiratie gebruiken!

Hoeveel van die garnaaltjes heb je er zo inzitten? :)


Maxim M.

Inderdaad een prachtige bak. Die zullen gelukkige axo's zijn. De wormpjes niet meegerekent dan.

jasmine

Die holle boomstam is niet natuurlijk, ik ben even vergeten van welk materiaal het is...
Ik heb er 27 vuurgarnaaltjes in gedaan (geen idee of er nu ook nog daadwerkelijk 27 inzitten) en 9 bijgarnaaltjes (die heb ik niet op de foto)  :)

Bedankt voor de complimenten! M'n bak is 100l x 40b x 50h, dat stuk hout links zal ik wel moeten vervangen als ze wat groter worden, want het neemt gigantisch veel volume in...

MartinS

Mooie bak Jasmine! Je axo's zullen zeker een hoog "woongenot" hebben  :P
Jammer dat je nog steeds last van wormen hebt, wat heb je naar aanleiding van je topic (http://www.salamanders.nl/forum/axolotls-(ambystoma-mexicanum)/parasieten/15/) hierover al aan geprobeerd te doen?
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

jasmine

Citaat van: MartinS op april 24, 2012, 10:46:37 AM
Mooie bak Jasmine! Je axo's zullen zeker een hoog "woongenot" hebben  :P
Jammer dat je nog steeds last van wormen hebt, wat heb je naar aanleiding van je topic (http://www.salamanders.nl/forum/axolotls-(ambystoma-mexicanum)/parasieten/15/) hierover al aan geprobeerd te doen?

Wel, twee weken geleden heb ik flubenol in het water gedaan, maar dit hielp niet. Vorige week zondag heb ik er een nieuwe en iets hogere dosering in gedaan, maar ook zonder resultaat. Iedere keer ik thuiskom, zit het glas weer vol van deze kleine wormpjes (waar ik er met de hand zoveel mogelijk van dood probeer te doen), terwijl ik nog steeds geen idee heb wat het zijn! Gisteren zag ik Annabel letterlijk uit de bak proberen zwemmen en ze eten allebei erg moeilijk de laatste tijd. Gisteren kon ik Annabel nog één worm geven, Zelda niets en vandaag willen ze allebei niets eten... Echt frustrerend.

Voor de flubenol had ik ook nog even geprobeerd om het water 2x in de week te verversen in plaats van 1x, maar dat heeft dus niet veel geholpen. Bovendien geef ik m'n axolotls met de hand regenwormen, waardoor er zich geen voedselresten in de bak bevinden... Ik stap niet waarvan die wormen in leven blijven.

Hoe dan ook... Ik heb net Annabel uit de bak gehaald en in een emmer gedaan, die ga ik zo een zoutbadje geven. Als ik Zelda te pakken krijg, komt zij ook aan de beurt. Ik laat ze vannacht in die emmer denk ik, of ik gebruik een plastic lade van één van m'n boxen. Ik denk dat ik niets anders meer kan doen dan de bak volledig te poetsen met warm water.  :(

MartinS

#7
Vervelend allemaal Jasmine! Het was ook mijn gedachte de dieren te scheiden van elkaar en de bak. Ik las in je andere topic dat het gaat om Rhabdocoela. Deze platwormen zijn ongevoelig voor Flubenol en Panacur. Ik zou de bak daarom ook geheel opnieuw opbouwen. Spullen en bak schoonmaken (koken of halamid gebruiken) en vervolgens een tijdje laten draaien. Deze wormen komen vrij veel voor in aquariums en zijn bij geringe aantallen ook niet schadelijk. Normaal gezien zouden ze moeten verdwijnen of in aantal afnemen als er te weinig voedsel voor ze is. Dus schoonmaken gaat vast de oplossing zijn.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

jasmine

Bedankt voor de reactie!

Achter me staat m'n - inmiddels lege - bak met +/- 10cm warm water. Ik heb al m'n planten weggegeven (met waarschuwing van extra goed spoelen) behalve m'n Anubias, omdat ik dat toch een erg mooie plant vind. Is het goed genoeg om deze een zoutbad te geven en dan even te spoelen met warm water? Straks doe ik het warme water uit m'n bak, spoel ik nog even na en laat 'm dan een dag drogen. Morgen poets ik m'n filter eens grondig en dinsdag vul ik het opnieuw.

Tijdens het leeghalen van m'n bak zag ik trouwens dat een deel van m'n zand onder stukken hout zwart was geworden en het stonk vréselijk  :-X

M'n axies zitten nog steeds in hun aparte box, wat er nu zo uitziet:



MartinS

Als quarantaine bak voor je axo's is dat perfect.
De voornaamste reden van introductie van Rhabdocoela zijn planten en grind.
In bakken met vissen geen probleem daar deze de wormen wel opeten. Bij axolotls een ander verhaal daar deze de wormen natuurlijk niet eten en voor voedsel genoeg zorgen.
Wil je ze niet weer terug zien zou ik toch andere planten gebruiken. Uitspoelen of zout water geven geen 100% garantie dat je ze niet weer overbrengt, maar dat doen nieuwe planten ook niet. Bestrijding van deze soort blijft lastig.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana