Ongewenste bewoners

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen.H

Blijkbaar heb ik in men aquarium al enkele ongewenste bewoners.

Ik kan geen foto's van de organismen nemen.
Ik dacht 2 soorten te onderscheiden.

De 1ste: precies kleine witte rupsjes (hebben een typische samentrek beweging van het lichaam om vooruit te kruipen op het glas/ oppervlak. Ze bewegen zich heel anders door het water: net een ongecontroleerd spartelen. Zijn ong 5-7 mm lang een 1 mm dik.

Zouden dit muggelarven kunnen zijn

De 2de was veel platter en doorzichtiger. 7-10 mm lang. Dit zag er lang en smal uit en helemaal niet als een rupsje ofzo.

Kan iemand mij zeggen wat het zijn? en of ze kwaad kunnen?
Ik weet dat het moeilijk oordelen is zonder foto maar ik kan ze er niet vastleggen.


bouffonne

Leuk ;D ;D ;D
Jeroen..Jeroen

stijnzeger

Wat is nu eigenlijk zo erg aan hydra
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Jeroen.S

Kunnen gevaar opleveren voor pas geboren larfjes. Ik heb vorig jaar een mooi filmpje gemaakt. Staat ook in het topic die ik zojuist poste. Hydras gebruiken een soort harpoen waarmee ze de prooi verdoven en binnen halen. Ik heb ze al twee jaar in mijn aquariums. zolang je de eitjes uit de ouderbak haalt is er niks aan de hand.

stijnzeger

Oke ga ik opzoeken, klinkt wel grappig.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Jeroen.H

Het eerste lijken me witte muggelarven ofzo.
Ze hebben precies een klein haakje op het einde van hun lichaam.
Het lijkt erg op de witte vederlarven onderaan links op deze foto.




Planaria zou het 2de wel eens kunnen zijn.
Hoewel ik toch stek twijfel het zag er langer/ smaller uit dan de meeste foto's die ik vind op het internet.

Niels D

Ik gok dat het detrituswormen zijn. Check dat handige filmpje van Jeroen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Citaat van: Niels D op april 17, 2012, 08:05:50 PM
Ik gok dat het detrituswormen zijn. Check dat handige filmpje van Jeroen.

De worm die ik beschrijf als ditritus worm kan ook een ribbon worm (Nemertea) zijn. Ik werd er op aangesproken door iemand op youtube. Ik geloof wel van iemand met kennis. Detritus worm, Hydra and Planaria

Jeroen.H

#9
Ik heb het filmpje al verschillende keren bekeken.
Op het eerste zicht lijkt de detritus in het filmpje er ni zo hard op.

ik vind het wel redelijk goed lijken op de worm hier afgebeeld (de worm op de grote foto):

http://www.fish-as-pets.com/2007/11/planaria-detritus-internet-answers.html

Ik vind het echt moeilijk om te oordelen.
Maar ik gok dat het eerste dus die vedermuglarfjes zijn
En dat 2de die detritus dingen.

Jeroen.S

Ik denk dat iedere aquariumhouder wel ''last'' heeft van diertjes/organisme in zijn of haar aquarium. Ik maak me er verder niet meer druk om en zie het als een verrijking aan het ecosysteem.

Jeroen.H

Mja ik ben er niet zo gek op. :P

Als ze geen kwaad kunnen vind ik het best zolang ik er niet té veel van zie.

Jeroen.S

Er zijn natuurlijk ook organisme die je liever niet in je aquarium hebt, zoals ankerwormen of bloedzuigers. Vaak geeft het opserveren van de diertjes ook meer duidelijkheid of ze gevaarlijk kunnen zijn of niet.

Jeroen.H

Ik zal ze in het oog houden!  :)

Niels D

Zolang het geen libellenlarven vind ik het niet erg. Hydra moeten wel uit de larvenbakken blijven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl