Salamanders

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stijnzeger

@ martin, ja ik vond het altijd wel leuk maar ik ben nu helemaal verkocht

P waltl zijn inderdaad wel mooi omdat ze relatief groot zijn.
Is het makkelijk om aan verrucosus te komen?

Die carnifex zijn ind ook wel mooi! Maar ik heb nu ook 2 neurergussoorten en ikmvind het toch leuker om zoveel verschillende te hebben.  Heb vorrig jaar ook cynops ensicauda (?) weggedaan aan andre
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

stijnzeger

Cyanurus yunannensis***

Schrijf je dat zo?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Thibaut Vds

Vind zelf de Pachytriton labiatus ook mooi, maar erg agressief en heeft liefst een lekker grote bak.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

stijnzeger

Die hebben ze op school bij mij ook ( volgensmij)
En ben er niet echt gek van :s
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

stijnzeger

Is notophthalmus viridescens niet leuk? Of is dat af te raden? En wat is het verschil tussen de rode en de ander?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Ondanks wat er op internet staat, moeten ze toch echt 's winters het land op. Dit is overigens een lastige soort. De wildvangdieren zijn vaak zwak en ze zijn gevoelig voor schimmel. Ze zijn wel mooi.

De rode kleur hebben ze de eerste 2 à 3 jaar als ze als juveniel op het land leven. Als adult keren ze terug naar het water en worden ze groen. Er is dus geen sprake van twee soorten. Je hebt wel N.viridescens louisianensis, waarbij de juvenielen niet rood worden. Deze zie je het meest in de handel. Schijnt dat juvenielen sowieso veel caroteen binnen moeten krijgen om de rode kleur te krijgen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Dus als ik iemand benadr die nakweek hiermee heeft/kan krijgen, en ze swinters de hele winter op het land doe dan is het niet zon probleem denkt u?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Met wat ervaring moet dat goed gaan. Hier was het één van onze eerste soorten en dat ging aardig, maar niet zonder uitval. Dit was wildvang. We hebben vorig jaar gekweekt, maar in de tijd dat we op vakantie waren is er wat misgegaan met de verzorging. Van de 20 larven hebben we er nog 3 over, maar die doen het goed.

Dit jaar zit het er waarschijnlijk niet in, daar onze 2 goede mannen beiden schimmel kregen. De één is dood, de ander mist een stuk staart n.a.v. een amputatie. Deze laatste heeft nu niet zo'n zin, maar hij leeft iig nog. Erg jammer, daar de vrouwen vol eitjes zitten.

Ik weet echter niet, wie er nog meer nakweek heeft. Jef heeft altijd goed gekweekt met deze dieren. Van hem heb ik veel goede informatie gekregen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Oke, weet je al wat je "fout" hebt gedaan of beter gezegt hou het komt?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Kimmy en ik waren op vakantie. Degene die ze verzorgde had per ongeluk artemia eitjes bij de larven gegooid. Het is nog een wonder dat er overlevende larven waren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Haha, dat is ind knap.

En met de schimmel?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Schimmel kan allerlei oorzaken hebben. Als op het forum kijkt tref je veel gevallen van schimmel aan. Ik heb bij de eerste man enkel zout en eSHa2000 gebruikt, maar dit mocht niet baten. Bij de tweede man heb ik het beschimmelde deel, de punt van de staart, simpelweg afgeknipt om hem vervolgens met eSHa2000 te behandelen. Dit ging perfect.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Maar je kan het dus niet voorkomen?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Bij Noto's is het erg moeilijk te voorkomen. Ook andere doodsoorzaken zijn soms lastig te achterhalen. Het is gewoon een erg lastige soort om langdurig gezond te houden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Dan valt dat af ik wil wel wat ervarener ( klopt dat woord?) maar deze soort klinkt me nog wel iets te moeilijk.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0