waterdiepte voor de tijgersalamander in nieuw aqua-terarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Zo als jullie inmiddels weten ben ik ook bezig met een nieuw aqua-terarium voor de tijgersalamanders de Chicago variant.
Ik heb nu nog steeds mijn twijfels van hoe diep van het waterniveau nu moet/mag zijn.
Aangezien er in het verleden hier al verhalen zijn geweest dat er salamanders verdronken zijn.
De bak komt en blijft binnen, dus een kweekpoging zal waarschijnlijk dan niet gebeuren.
Het land/watergedeelte wordt gesplitst en wil het dan zo maken dat de salamanders makkelijk in en uit het water kan komen.
Ik zie op het internet verschillende waterniveau's wat er gebruikt wordt, maar wat is nu aan te raden.
De terrabak kan een water niveau van 15cm max hebben.
persoonlijk heb ik zoiets van niet meer als 10cm.



Niels D

Bij ons hebben ze in hun buitenbak een waterdiepte van meer dan 20 centimeter, maar wel voldoende klimmogelijkheden door stenen en takken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Dus tot aan de rand 15cm moet dan  eigenlijk kunnen zeg jij.
Mits natuurlijk met genoeg klim mogelijkheden.
Ik heb er op moment nog 3 die geheel aquatiel zijn, zitten nu in zo'n 20cm waterdiepte met genoeg hout om eruit te klimmen.(wat ik ze tot nu toe nog niet heb zien doen)
En er zijn 3 die volledig op land zitten en zelf amper gebruik maken van de waterbak die erin staat.
De aqua-terra wil ik dan zo gaan inrichten met zowel land (2/3) en water (1/3)

MartinS

15 centimeter is inderdaad een mooie hoogte. Ik zelf gebruik altijd oplopend grind met gestapelde flagstones. Dan weet je zeker dat ze er altijd uit kunnen. Je staat soms toch versteld hoe onhandig ze kunnen zijn en dan verdrinken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Dat is dus ook de rede waarom ik daar zo onzeker van ben.
Ik heb 3 waterratten en 3 landgangers.
Zal dan inderdaad het watergedeelte zo gaan inrichten dat ze er van alle kanten makkelijk uit kunnen klimmen.
Voor dat het zover is zal ik foto's van de bouw gaan plaatsen ;D

Niels D

Hier is het water zo diep i.v.m. de kweekpoging. Tot nu toe ziet het er niet rooskleurig uit, daar ze vooralsnog erg veel op het land zitten. Zitten ze in het water, dan duurt dat tot het koud wordt in de nachten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

kweekpoging tijgers binnenshuis zal zo wie zo niet gaan lukken i.v.m te hoge temperatuur.
Maar om dan toch een zo natuurlijke habitat te maken hoort er water dan toch eenmaal bij :D

Thibaut Vds

Stuur de landgangers op zwemles  ;D hier heb ik er ook 2 die niet veel van water moeten. Enige reden dat ze er in gaan is omdat ze klungelig door de bak kruipen als ze een worm + pincet zien  ;) Verder zitten ze altijd onder de grond, je zou ze haast vergelijken met opacums. Zie ze amper sinds ze in een curver zitten.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

dat klopt.
Bij mij zijn de aquatiele tijgers veel actiever en vaker te zien
De landgangers komen er alleen uit wanneer het voertijd is, alsof ze een klok daar ergens onderin hebben staan ;D
Het zijn ja ook molsalamanders,  dus de meeste tijd zitten ze onder de grond.
Maar ik vind ze zo'n geinige kopjes hebben, ze lachen altijd naar je ;D

Thibaut Vds

Jah altijd grappig als hun kopje boven aarde uitsteekt. Vind het enkel raar want voordoen zag ik wel altijd 1 of zelfs altijd alle 2 tegelijk. Kon amper de ruitjes van de bak open doen of ze sprongen er uit en nu zie ik ze nooit meer zelfs niet om eten te geven, na verloop van tijd moet ik ze gewoon weg uitgraven om ze te kunnen voeren.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Nu hier is het elke avondtraditie dat ze eruit komen
Voor het zekere gooi ik dan toch met regelmaat wat voedseldieren (pissebedden, wormen en eventueel een spin die in de kamer aan het wandelen is) in de bak
Maar tot heden nemen ze dan toch nog elke avond voer aan van de pincet.