Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Beginner vraagt hulp !

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

barttuyaerts

Hallo allemaal,
Reeds jaren ben ik gefascineerd door de wereld van salamanders en kikkers.
Enkele jaran geleden ben ik begonnen met de kweek van de groene en de bruine kikker (in een vijvertje achteraan in de tuin) Reeds enkele jaren zitten daar iedere zomer een aantal prachtexemplaren.

Onlangs bracht een leerling van me (ben leerkracht in het buitengewoon lager onderwijs) salamanderlarven mee uit de Ardennen.
OK, ja mag dit niet houden... maar wat moet je ermee gaan doen als lkr? Ik kan ze moeilijk zelf terug naar de Ardennen brengen... dus besloot ik om ze op te kweken.
Ze verblijven nu reeds 5 dagen in een bak van 6O cm lang met een deksel (zo'n speciale uit de handel) en staan in de klas.Ik heb er heel wat waterplanten in gezet (water kwam uit mijn vijver) en na heel wat te gaan lezen op deze site ben ik vandaag rode muggelarven gaan kopen en heb deze gevoederd... met succes voor die larven die in het water zaten. Ik heb er echter twee die nu zo een mini-salamandertje zijn van amper 2cm lang.Die zitten op de waterplantjes en op een groot stuk boomschors.Ik ben ook springstaartjes gaan vangen (onderaan in mijn compostvat krioelt het er van) en heb die op de schors los gelaten.
Is dit wat die dieren eten? Kan ik hen nog andere dingen aanbieden? Liefst zo eenvoudig mogelijk aub... rode muggelarven zijn hier uiterst moeilijk te verkrijgen (de winter komt er aan, aldus de verkoper?)
En wat nu ?
Hoe gaat het verder?
Moet ik dat water verversen? Hoe? Als ik ze vrij laat, wanneer doe ik dat best?
Kan ik ze laten overleven in de klas?
Graag zo veel mogelijk tips.



Coen Deurloo

Beste Bart,

Welke salamandersoort betreft het? Inheemse soorten mag je zoals je weet niet houden en kun je dus het beste direct uitzetten bij een vijver in je buurt. Omdat het hier waarschijnlijk een inheemse soort betreft kunnen we je ook geen tips geven over hoe je deze soorten kan houden. Als het een legale soort was geweest kon je bijvoorbeeld op de homepage kijken van deze site, waar je o.a. een onderdeel "voeding" en "huisvesting" hebt.

barttuyaerts

Ik kan deze diertjes morgen zelfs in mijn vijvertje loslaten. Alleen weet ik dat er daar enkele stekelbaarsjes zitten. Als ik het goed heb, zijn die vijanden van de salamander?
Is er dan geen kans dat de diertjes aangevallen worden door de stekelbaars?

Coen Deurloo


petro pees

#4
Ik had al eerder een bericht willen sturen,maar net op dat moment werd aan de site gesleuteld
en lukte het niet.
Maar ik wou even aangeven dat je ondanks dat je dit salamandersoort niet mag houden, ze
wel moeten eten.
Op het Forum kan je verscheidene Topics vinden over voeding van salamanders en je kan er
van uitgaan dat het voedsel van de kleine salamanders ook goed is voor het soort wat je
(TIJDELIJK) verzorgt.
Het feit dat je leraar bent en de dieren op school heb staan geeft alleen al aan dat het heel belangrijk
is,dat je voornaamste zorg het vinden van een goede plaats is om ze vrij te laten.
Het hebben van stekelbaarsjes in de vijver is zeker geen reden om er geen salamanders bij uit te zet-
en.In de vijver bij mij in de tuin leven stekeltjes, kikkers en salamanders(veel salamanders)
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Ik heb vaak het idee dat er niet eens op de homepage wordt gekeken, hier staat notabene een heel stuk over voeding.

barttuyaerts

#6
Bedankt voor de tips !
Morgen worden de dieren vrij gelaten, samen met de kinderen van mijn klas.
Dit is tevens een heel goede les voor hen.
Zo zien ze dat inheemse soorten niet horen in een bak, en dat ze veel beter af zijn in de natuur.
Het feit dat enkele stekeltjes in die vijver volgens jullie niet erg is, geeft mij het startsignaal om te starten met de uitzet.
Misschien dat die jongen uit mijn klas nu zal beseffen dat die dieren inderdaad beter af zijn in de natuur, en dat hij ze in de toekomst niet meer zal vangen en meenemen.
Weet u allen, dat is nu echt wel het probleem! Op heel wat campings waar veel plassen en vijvers zijn worden massaal veel larven gevangen door toeristen. Kinderen spelen er en hebben geen respect meer voor de natuur. Volgens mij wordt veel te weinig aandacht besteed in klasverband aan de concrete invulling van de term "beschermde" diersoort... Heel wat leraren weten zelfs niet hoe een salamanderlarve er uit ziet... laat staan dat ze er veel over kunnen vertellen in de klas !
Ik wil echter voor mijn kinderen in de klas een alternatief... en het zou fantastisch zijn moesten we een aquatiele soort kunnen houden in de klas, een soort die wel mag ! Het probleem is dat ik praktisch alle dierenwinkels in heel West-Vlaanderen ben afgereden en dat niemand er verkoopt?!
Dus wie kan mij een koppeltje bezorgen die we in de klas kunnen verzorgen met een minimum aan problemen wat betreft het vinden van de voeding die deze dieren nodig hebben?

Ik zweer je, mijn kinderen zullen u eeuwig dankbaar zijn!
Kinderen in het buitengewoon onderwijs hebben leer en concentratie moeilijkheden... maar nu zijn ze zonder het echt bewust te zijn bezig met opzoekingswerk voor wereldoriëntatie, zijn ze bezig met ICT (ze lezen mee op deze site, op dit forum etc...)

Hopelijk willen jullie ons verder helpen?
In ieder geval al bedankt voor de reacties tot op heden.
De uitzet van de gevangen "Ardennen-bewoners" worden morgen vrij gelaten. Ik probeer hier een foto-versalg van te maken... misschien leuk voor deze site.

Groetjes, Bart

Qwertu

#7
Citaat van: barttuyaerts op september 30, 2007, 07:53:09 AM
Bedankt voor de tips !
Morgen worden de dieren vrij gelaten, samen met de kinderen van mijn klas.
Dit is tevens een heel goede les voor hen.
Zo zien ze dat inheemse soorten niet horen in een bak, en dat ze veel beter af zijn in de natuur.

Goed dat je het samen met de kinderen doet!

Citeer
Kinderen spelen er en hebben geen respect meer voor de natuur. Volgens mij wordt veel te weinig aandacht besteed in klasverband aan de concrete invulling van de term "beschermde" diersoort... 


Kinderen hebben veel minder binding met natuur dan vroeger (oei nu klinkt het alsof ik heel oud ben ). Op het platteland is het wel iets anders dan in de grote steden. Daar weten kinderen tenminste nog dat melk van de koe komt en niet uit de supermarkt, maar ook daar vangen ze (om het maar even bij de salamanders te houden) veel larven en volwassen dieren uit de vennen. Ligt ook deels aan de ouders en hun opvattingen over natuur....



CiteerIk wil echter voor mijn kinderen in de klas een alternatief... en het zou fantastisch zijn moesten we een aquatiele soort kunnen houden in de klas, een soort die wel mag ! Het probleem is dat ik praktisch alle dierenwinkels in heel West-Vlaanderen ben afgereden en dat niemand er verkoopt?!
Dus wie kan mij een koppeltje bezorgen die we in de klas kunnen verzorgen met een minimum aan problemen wat betreft het vinden van de voeding die deze dieren nodig hebben?

Je kunt denken aan een axolotl, een cynops orientalis of bv een triturus dobrogicus. Ik zou ze wel bij een kweker kopen en niet in de winkel.

Citeer
Kinderen in het buitengewoon onderwijs hebben leer en concentratie moeilijkheden... maar nu zijn ze zonder het echt bewust te zijn bezig met opzoekingswerk voor wereldoriëntatie, zijn ze bezig met ICT (ze lezen mee op deze site, op dit forum etc...)

Leuk is dat. Dieren kunnen kinderen die wat extra zorg nodig hebben, vaak goed "helpen", direct of indirect.

Citeer
De uitzet van de gevangen "Ardennen-bewoners" worden morgen vrij gelaten. Ik probeer hier een foto-versalg van te maken... misschien leuk voor deze site.


Doen, lijkt me leuk om te zien. En een schouderklopje voor jou, voor wat je de kinderen bij wilt brengen over dieren en natuur in het algemeen.


barttuyaerts

Bedankt Femke,

Waar vind ik een kweker die me een koppeltje van één van de vernoemde soorten (een axolotl, een cynops orientalis of een triturus dobrogicus) wil of kan verkopen?
Ook rekening houdende met het feit dat ik in Eernegem woon (is vlakbij Oostende-België) ?

Qwertu

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in Belgie niet zo snel een adres weet......iemand anders misschien?






Coen Deurloo

Jef woont in Belgie, misschien heeft hij een van de soorten?

Qwertu

Citaat van: Coen Deurloo op september 30, 2007, 02:43:28 PM
Jef woont in Belgie, misschien heeft hij een van de soorten?

Ja, of misschien popei....die zijn ook vrij makkelijk....



Pamela

Heb je al wat? Anders kan ik je wel helpen. gr. Pamela

barttuyaerts

Hoi Pamela,

Ik heb twee axo's aangekocht (wild, dus van die donkergroene met zwarte stippen) via salamanderland!
Prachtige dieren en een uiterst interssante soort om in de klas te houden.

Heb je info, tips, nuttige weetjes over axo's ?
Die mag je me gerust doorgeven.


Groetjes

Coen Deurloo

Kijk ook eens op Axolotl.org, daar vind je vrijwel alle nuttige info over de Axolotl en hoe je deze moet houden.