Beoordelen: Topic of Persoon?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe kunnen we het beste beoordelen?

Per topic
Per persoon
Per topic en persoon
Geen beoordeling

Coen Deurloo

Er is wat discussie omtrent de beoordeling per persoon. Ik heb dit idee min of meer overgenomen van Caudata.org, waar het wel goed lijkt te werken, en een sterke indicatie kan geven over hoe ervaren iemand is en hoe waardevol zijn bijdragen aan het forum zijn geweest. Dit kan helpen bij de beslissing of je informatie van diegene aanneemt of niet.

Aan de andere kant, is het natuurlijk ook een leuk idee om een beoordeling per topic aan te geven. Het gebeurd wel eens dat er erg leuke topics zijn waar iemand veel moeite voor heeft gedaan, maar waar weinig reacties op zijn, omdat niet iedereen er iets over op te merken of toe te voegen heeft. Een positieve dan wel negatieve beoordeling kan dan erg handig zijn.

Voor de duidelijkheid: Dit systeem is niet bedoeld om mensen door het slijk te halen. Ga niet willekeurig positief danwel negatief stemmen, maar doe dit weloverwogen.

- Coen

Qwertu

Ik vind dat we de beoordelingen gewoon moeten laten. Het komt een beetje hetzelfde over als de sterren. Het hoort blijkbaar allemaal bij een forum en misschien ben ik wel te stug daarin  ;), maar ik vind het overbodig.

Kunde word meestal wel opgemerkt, ook zonder beoordeling.
Maar als er dan per se beoordeeld moet worden, dan doe het gewoon per topic.

alibombali

Dit heeft je meteen een positieve beoordeling opgeleverd.

Coen Deurloo

Citaat van: Femke op september 29, 2007, 04:37:56 PM
Ik vind dat we de beoordelingen gewoon moeten laten. Het komt een beetje hetzelfde over als de sterren. Het hoort blijkbaar allemaal bij een forum en misschien ben ik wel te stug daarin  ;), maar ik vind het overbodig.

Kunde word meestal wel opgemerkt, ook zonder beoordeling.
Maar als er dan per se beoordeeld moet worden, dan doe het gewoon per topic.

Het is in eerste instantie ook niet voor de ervaren salamanderhobbyist of mensen die al een aardig tijdje meedraaien op dit forum, maar voor de nieuwe gebruikers en bezoekers die hier misschien maar af en toe kijken om wat tips op te doen. Die mensen weten niet automatisch wie niet ervaren is en wie wel.

petro pees

Als ik het zo allemaal eens lees en wat van andere forums in me
opneem,begin ik het belang van het beoordelen steeds meer te
begrijpen en te waarderen.(let wel niet ver-oordelen!!)
Maar het versterkt wel mijn idee dat het over een topic moet
wezen en niet een persoon!
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Ik ben nog steeds van mening dat alleen een topic rating niet voldoende is, om een duidelijk zicht te krijgen op het forum en de gebruikers. Het klinkt misschien eng om 'beoordeeld' te worden, maar het kan erg nuttig zijn, als je je inleeft in hoe een beginnende salamanderhouder dit forum bekijkt. Het kan best zijn dat er een balletje opgegooid word in een op zich goed topic, maar dat iemand vervolgens met een waardeloos antwoord reageert, terwijl de beoordeling van het topic ondertussen al hoog was...verwarrend! Daarom is (denk ik!) het handig om een niveau dieper te gaan en ook de individuele gebruikers te beoordelen. Let wel: dit is niet bedoeld om bijvoorbeeld beginnersfouten af te straffen of ander onnodig kwaad te doen! Als ik merk dat dit gebeurd wordt de negatieve beoordeling ongedaan gemaakt.

Coen Deurloo

Ik ben trouwens op zoek naar een uitbreiding voor een topic beoordeling, dit is dus binnenkort te verwachten op het forum!

Qwertu

Citaat van: Alex Kenter op september 29, 2007, 05:42:09 PM
Dit heeft je meteen een positieve beoordeling opgeleverd.

Ironisch  ;)


Citaat van: Coen Deurloo op september 29, 2007, 07:07:46 PM
Het is in eerste instantie ook niet voor de ervaren salamanderhobbyist of mensen die al een aardig tijdje meedraaien op dit forum, maar voor de nieuwe gebruikers en bezoekers die hier misschien maar af en toe kijken om wat tips op te doen. Die mensen weten niet automatisch wie niet ervaren is en wie wel.

Ja, bekeken vanuit nieuwe mensen kan ik er een beetje inkomen, maar dan nog.
Nee, ik blijf erbij. Voor mij hoeft het niet zo. Maar ik ga gewoon mee met de stroom hoor. Meeste stemmen gelden!

s4l4m4nder

#8
Citaat van: Coen Deurloo op september 29, 2007, 11:47:15 AM
Er is wat discussie omtrent de beoordeling per persoon. Ik heb dit idee min of meer overgenomen van Caudata.org, waar het wel goed lijkt te werken, en een sterke indicatie kan geven over hoe ervaren iemand is en hoe waardevol zijn bijdragen aan het forum zijn geweest. Dit kan helpen bij de beslissing of je informatie van diegene aanneemt of niet.

Aan de andere kant, is het natuurlijk ook een leuk idee om een beoordeling per topic aan te geven. Het gebeurd wel eens dat er erg leuke topics zijn waar iemand veel moeite voor heeft gedaan, maar waar weinig reacties op zijn, omdat niet iedereen er iets over op te merken of toe te voegen heeft. Een positieve dan wel negatieve beoordeling kan dan erg handig zijn.

Voor de duidelijkheid: Dit systeem is niet bedoeld om mensen door het slijk te halen. Ga niet willekeurig positief danwel negatief stemmen, maar doe dit weloverwogen.

- Coen

Dankje Coen, dit verheldert een hoop. Maar ik denk dat stemmen met een ik-mag-je-gehalte er ook bijzitten. Verder zei je 'Ga niet willekeurig positief danwel negatief stemmen, maar doe dit weloverwogen' <--- hoe wil je dit eigenlijk echt goed controleren  ??? Ik vind de rest van de punten overigens wel goed. Maar goed, elk bericht kan beoordeeld worden dus ik denk dat je dan wel een wat serieuzere sfeer krijgt, wat natuurlijk ook positief kan zijn  ;) En daarbij nog één ding, wat als er 2 mensen een verschillende mening ergens over hebben en toch beide de kennis hebben ? Dan gaan hun elkaar negatief beoordelen waarschijnlijk, of is het daar ook o.a. voor bedoeld ?

Coen Deurloo

Negatieve beoordelingen worden alleen uitgegeven als iemand ook echt negatief bezig is, een meningsverschil valt hier dus niet onder. Als er om een niet geldige reden een negatieve beoordeling wordt gegeven kan dit aangegeven worden bij ons (Rob of ik) en beslissen wij over de relevantie. Deze kan dan eventueel ongedaan gemaakt worden. Wij kunnen beoordelingen controleren als de gebruiker dit aan ons vraagt, of als we zelf opmerken dat er iets niet in orde is.

Qwertu

Citaat van: s4l4m4nder op september 29, 2007, 09:49:41 PM

Maar ik denk dat stemmen met een ik-mag-je-gehalte er ook bijzitten.

Goed punt. Die zitten er altijd wel bij, maar daar valt ook niet zo op te controleren.

rob

ik ben geen voorstander van beide, hetzelfde geldt voor die sterren, maar ik denk dat het handig kan zijn voor nieuwe mensen om te zien welke posts en welke personen het meest nuttig voor ze kunnen zijn. Het is gewoon even wachten hoe het uitpakt hier..

Coen Deurloo

Zoals ik al zei, wij kunnen dit als administrators van de site wel controleren. Ik denk dat het gewoon even wennen is, zoals Rob zei, even wachten hoe het uitpakt, hopelijk positief, en anders is het zo weer weg.

Coen Deurloo

Topicbeoordeling staat aan (zie functies bovenaan een geopend topic), ik ben momenteel nog op zoek of het mogelijk is de sterretjes achter de topics te krijgen bij de index.