tip: afzetplantje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ik gebruik al enkele jaren het plantje op de foto om de eitjes in te laten afzetten. In het kweekseizoen ben ik elke keer zo door de valecineria heen. Onderstaand plantje: wie weet de naam? (ik denk uit de familie moerasvarens) Gebruik ik al enkele jaren als beter alternatief. Heb het ooit uit belgie meegenomen . Je vijver zit er zo helemaal vol mee. (Geeft constant afleggers), Het is winterhard en zit het hele jaar ruim in je vijver.
In mijn bakken wordt dit plantje het eerst gekozen.

Het groeit zowel boven als onder water. De stukken die bovenwater groeien knip ik af en leg ik los op t water. De eitjeis groeien niet boven het water uit.

Ik weet dat er heel veel andere alternatieven zijn, zoals strips, bamboe etc, maar na veel experimenteren is dit toch mijn plantje geworden waarin alle soorten graag leggen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

bouffonne

MaidenHair ;D ;D ;D

ik weet even niet meer de latijnse benoeming

bouffonne

Wordt ook vaak in paludariums gebruikt ;D

StijnH

Ik heb vorige week ook een paar stekjes van dit plantje gehad van Harry, groeit heel hard en het is een mooi decoratief plantje voor in de bak die ook boven het wateroppervlak uit groeit. Mijn dieren gebruiken het echter nog niet als afzetmateriaal.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

bouffonne

het is in ieder geval familie van de bekende adiantum, waarvan ook enkele bekend zijn als huiskamerplant

Maxim M.

Handig om te weten, eens zien of ik er wat tegenkom als ik een wandeling door het bos maak.

Niels D

Ik heb het ook van Harry. Salamanders die deze plant verkiezen leggen naar mijn ervaring ook veel in Hydrocotyl. Waarschijnlijk vanwege het feit dat ze op elkaar lijken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Citaat van: Niels D op maart 26, 2012, 10:11:33 PM
Ik heb het ook van Harry. Salamanders die deze plant verkiezen leggen naar mijn ervaring ook veel in Hydrocotyl. Waarschijnlijk vanwege het feit dat ze op elkaar lijken.

Ik heb een paar van die plantjes gekocht en in de bakken geplaatst en ja hoor mijn T.dobrogicus heeft er gelijk een ei in gelegd..Ik had er meer van die plantjes moeten kopen..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Voldoende licht geven en dan breiden beide plantjes zichzelf uit. Vooral de Hydrocotyl kan als het aanslaat explosief groeien.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Ik heb ook wat penningskruid gekocht ook voor de afzet en ik vind het een leuk plantje voor in de bakken..De waternavel heb ik in mijn bak van mijn ribben gedaan,al mijn planten die ik in die bak slinger goeien explosief (mede doordat het licht in die bak langer brand ;) )
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

kevin

Hier zou ik ook best wel keer wat stekjes van willen hebben als dat kan.

Zelf een andere alternatief die ik ze geef en zeer geliefd is als afzet materiaal.
Is gewoon hooi, lekker goedkoop en kan net als Vallisneria aangezien worden.

ANDRÉ-ARTHUR

@ Kevin..Gewoon hooi in je bakken..Daar wil ik wel een foto van zien ouwe,en ze leggen daar hun eitjes in?
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Harry

Kevin ik heb er genoeg en groeit als kool, dus zal wat voor je regelen.

Toch kies ik altijd zorgvukdig mijn afzetmateriaal uit. Ik heb veel geprobeerd.Te hard blad (bamboe) of kunstmateriaal geeft mij vaak minder larven omdat het afzetmateriaal verslijmt. Mjn voorkeur gaat uit naar gezond natuurlijk zacht afzetmateriaal en qua grootte aangepast aan de salamandereitjes. Zo gebruik ik voor italicus en opjhryticus potjes aquariumplantjes met zacht blad zoals onderstaande penningkruid

http://www.hobbykwekers.nl/planten/achtergrondplanten/867-lysimachia-nummularia-aurea-goud-penningkruid

of
hygrophyla polysperma . Zo'n potje zet ik in mijn bak en na een week haal ik het eruit en ik heb alle eieren. Dat potje doe ik in een plasticbak met water en heb gelijk een goed draaiende opkweekbak.


Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Zoals gevraagd hier een stukje waar een eitje opgelegd is.
Snap jouw reden ook wel Harry. Maar ik dacht aan hooi.
Eigenlijk om het feit het hier in de boerengreppels ook terechtkomt en als afzetmateriaal gebruikt word.
En het blijft aardig goed naar mijn mening.
Daarbij oogt het ook natuurlijk. Verkleurd het water ook iets.

Waar zou goud zijn als je er wat van heb Harry, kan ik me bakken nog natuurlijker laten ogen ;D

kevin

Hier zie je hoe ik het gebruikt heb met een marmoratus erbij.