verschil zien tussen karelinii, carnifex, cristatus, dobrogicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Op de huiskamerbijeenkomst, kreeg ik van Stijn een dier dat hij heeft aangeschaft binnen de vereniging als triturus karelinii.
Toen ik thuis het dier voor het eerst bekeek zag ik meteen, dat het geen karelinii was.
Ook vorig jaar toen ik zelf uit belgie dieren aanschafte als zijnde karelinii's waren er al twijfels omtrent de zuiverheid ervan en werd er meer aan cristatus of een hybride gedacht.

Om hybriden in de vereniging te voorkomen adviseer ik iedereen die karelinii heeft deze eens te controleren op onderstaand kenmerk:

Bij karelinii heeft de onderkant van de bek hetzelfde patroon als de buik. Dus oranje met zwarte stippen

zie:

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Ik ga hier even verder.

Bij carnifex, cristatus en dobrogicus is de onderkant van de bek meer zwart met witte spikkels zie:

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StijnH

Wat het dan wel is,..? Maar Harry kun je ook een foto posten van de onderkant van de karelinii die je van mij hebt. Van het dier op de foto te zien (hieronder) neig ik karelinii te zeggen. Maar als Harry zegt dat de onderkant van de bek bij karelinii hetzelfde patroon heeft als de buik tast ik in het duister want een ander soort Triturus kan ik er ook niet echt in vinden, afgezien dat carnifex,dobro,cristatus, karelinii iets van elkaar weg hebben.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

#3
Het dier dat ik van stijn heb is denk ik een hybride tussen carnifex en karelinii en is afkomstig van een belgisch lid.
Daarna heb ik gevraagd een foto van de 2 andere vrouwen hun bek te maken. die weer van alex afkomstig zijn.

Ook hier mis ik het patroon  (zie foto). Zijn mannen zijn wel duidelijke karelinii's
Bij de dieren die ik thuis hebben zowel de mannen als vrouwen als de juvenielen de oranje bek met zwarte stippen.

Gelukkig zijn er sinds kort karelinii's naar onze vereniging gekomen met vindplaats uit azerbeidjan. Lijkt me niet slecht om met deze dieren aan de slag te gaan en ze zeker niet te combineren met de karelinii's die nu in omloop zijn.

Laten we in ieder geval oppassen met al die verschillende kamsalamandersoorten!!!
en zeker geen nakweek wegdoen als we niet zeker ervan zijn dat de dieren zuiver zijn. We kunnen ons natuurlijk altijd vergissen, en ook kan er wel eens per ongeluk een ander dier in de bak terecht zijn gekomen.


Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Joey Immers

jaa vrouwen onderscheiden in de triturussen kan nog wel eens knap lastig zijn!
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Harry

#5
Hier een foto van de volwassen vrouw van stijn
je ziet wel een beetje oranje bij de bek. Je ziet iets van karelinnii en iets van carnifex.
ergens is er volgens mij toch iets foutgeggaan
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

CiteerGelukkig zijn er sinds kort karelinii's naar onze vereniging gekomen met vindplaats uit azerbeidjan. Lijkt me niet slecht om met deze dieren aan de slag te gaan en ze zeker niet te combineren met de karelinii's die nu in omloop zijn.

Laten we in ieder geval oppassen met al die verschillende kamsalamandersoorten!!!
en zeker geen nakweek wegdoen als we niet zeker ervan zijn dat de dieren zuiver zijn.

Het dier dat je laat zien lijkt me ook niet echt een karelinii. Toch zou ik niet meteen gaan roepen dat niemand nog nakweek mag aanbieden als er geen zekerheid is. 100% zekerheid is steeds moeilijk als de vindplaats niet meer te achterhalen is... Na x aantal generaties heb je ook geen zekerheid meer... Maar dit wil nog niet zeggen dat er geen zuivere dieren zijn. Neemt niet weg dat de karelinii MET vindplaats een goede zaak is en uiteraard apart moet blijven, al blijft het moeilijk te controleren of ook deze na x aantal generaties nog steeds zuiver zullen zijn. Er moet er maar eentje tussen zitten die z'n "verschillende" karelinii toch samenvoegt en de hele opzet is omzeep zonder dat iedereen daar van weet.

StijnH

ALS er ergens gekruist is dan moeten we verder terug in de tijd, ik wist niet beter dan dat het karelinii was (Al sluit ik karelinii nog steeds niet uit) Ik heb het dier van Jef en die heeft ze volgens mij bij alex weg?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Sergé Bogaerts

Let er wel op dat arntzeni's andere dieren zijn dan karelinii's! In de orginele beschrijving staat zelfs dat ze een dark-grey throat (donke grizje keel) hebben. Daarmee zijn ze dus echt wel anders dan typische 'echte' karelinii's. Omdat de diverse soorten kamsalamanders zo lastig uit elkaar te houden kunnen zijn, en er altijd individuen zijn die afijken, is het dus ZEER belangrijk om je dieren goed gescheiden te houden en niet alleen op basis van een naam te mixen.

Sergé Bogaerts

http://science.naturalis.nl/media/60625/contzool68b.pdf

In deze publicatie kun je buik- en keelpatronen van verschillende popualties zien (let wel, sommgie namen zijn verouderd).

Harry

#10
Dank je Sergé
Ik heb het bovenstaande geschreven, omdat ik zelf de karelinii's die nu in nederland in omloop zijn heb verspreid. Anderen hebben hiermee verder gekweekt. Ik niet meer. De eerste dieren hiervan kwamen uit duitsland van rainer westholt. De onderkant van de bek van de oorspronkelijke dieren zag eruit als egaal oranje met zwarte stippen en kwamen waarschijnlijk uit griekenland of bulgarije. De juvenielen hadden een lichte gele rugstreep, die op basis van fotomateriaal op:


http://www.herpetofauna.gr/index.php?module=cats&page=read&id=202&sid=191

aan arntzeni liet denken.  Of de dieren die nu in omloop zijn arntzeni is weten we niet omdat de vindplaats niet bekend is.
wel zie ik dat de dieren die nagekweekt zijn uit deze karelinii's door anderen niet meer dezelfde onderkant van de bek hebben als de dieren die ik een paar jaar geleden heb verspreid.

De kaukasusdieren uit het verleden zijn niet meer, en met de abantsee dieren uit het verleden waren veel liefhebbers ook  al gestopt, omdat ze aan de zuiverheid twijfelden.


Ben dus erg blij dat jij karelinii's met vindplaats hebt kunnen bemachtigen. dan weten we tenminste wat we hebben.
En nu alles goed apart houden. Handig is bij overdracht van deze dieren de vindplaats op de overdrachtspapieren te vermelden
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

#11
Bij mij hebben de karelinii's inderdaad verschillende keel patronen. Zal binnenkort ook wat foto's ervan maken, sommige hebben het zo als Harry beschrijft dat ze het moeten hebben en andere niet.
Maar zoals Sergé ook al zegt zit er toch nog veel verschil in binnen de karelinii. Een wat zwartere keel is niet voor mij een reden om te zeggen dat er carnifex in zou zitten
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op maart 29, 2012, 09:55:11 AM
Dank je Sergé
Ik heb het bovenstaande geschreven, omdat ik zelf de karelinii's die nu in nederland in omloop zijn heb verspreid. Anderen hebben hiermee verder gekweekt. Ik niet meer. De eerste dieren hiervan kwamen uit duitsland van rainer westholt. De onderkant van de bek van de oorspronkelijke dieren zag eruit als egaal oranje met zwarte stippen en kwamen waarschijnlijk uit griekenland of bulgarije. De juvenielen hadden een lichte gele rugstreep, die op basis van fotomateriaal op:


http://www.herpetofauna.gr/index.php?module=cats&page=read&id=202&sid=191

aan arntzeni liet denken.  Of de dieren die nu in omloop zijn arntzeni is weten we niet omdat de vindplaats niet bekend is.
wel zie ik dat de dieren die nagekweekt zijn uit deze karelinii's door anderen niet meer dezelfde onderkant van de bek hebben als de dieren die ik een paar jaar geleden heb verspreid.

De kaukasusdieren uit het verleden zijn niet meer, en met de abantsee dieren uit het verleden waren veel liefhebbers ook  al gestopt, omdat ze aan de zuiverheid twijfelden.


Ben dus erg blij dat jij karelinii's met vindplaats hebt kunnen bemachtigen. dan weten we tenminste wat we hebben.
En nu alles goed apart houden. Handig is bij overdracht van deze dieren de vindplaats op de overdrachtspapieren te vermelden

Ik heb de T. arntzeni (?) ook weg gedaan vanwege de onzekerheid over de soort. Ik weet dat er dieren in omloop zijn waarvan de vindplaats "bekend" is en toch niet juist is. Hoeveel zekerheid kan je dan hebben? Het betreft geen Triturus, maar als het gebeurt, is het niet uitgesloten dat dit met meerdere soorten het geval is. Je weet enkel wat de verkoper beweert...

MartinS

Door dit soort discussies wordt steeds meer duidelijk dat de registratie van vindplaats belangrijk is. Dit staat natuurlijk los van de waarde dat elke individueel dier heeft. Toch ben ik blij te zien dat steeds meer liefhebbers de vindplaats van hun dieren registeren en dieren met verschillende vindplaatsen ook gescheiden houden.
Dat verkopers dit gegeven misbruiken is helaas iets wat ook ik al mee gemaakt heb. Mij werden verschillende cynops soorten aangeboden met vindplaats. Bij navraag bleek het toch niet helemaal duidelijk was en het ging om het aantrekkelijker maken van dieren om voor een hoger bedrag te kunnen verkopen (Bijvoorbeeld Orientalis 30 euro stuk). gelukkig zijn er ook veel soorten met wel een zekere vindplaats.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Citaat van: MartinS op april 06, 2012, 01:36:00 PM
Dat verkopers dit gegeven misbruiken is helaas iets wat ook ik al mee gemaakt heb. Mij werden verschillende cynops soorten aangeboden met vindplaats. Bij navraag bleek het toch niet helemaal duidelijk was en het ging om het aantrekkelijker maken van dieren om voor een hoger bedrag te kunnen verkopen

Hou je mond joh!  ;D ;D ;D

Nee hoor, mijn dieren hebben wel een echte/juiste vindplaats. ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis