Boscai kweek 2012

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Heb vandaag de eerste 10 eitjes eruit gehaald. (vorig jaar had ik maar weinig eieren 20 dus dit is een goed begin) De 2e vrouw is inmiddels toch tevoorschijn gekomen. De eieren  zijn bevrucht, want eentje was al een beetje ontwikkeld. Vorig jaar heb ik ook 10 eieren afgestaan. Deze eieren zijn bij Hein binnen opgekweekt bij kamertemperatuur. Gebleken is dat ook deze soort in 1 jaar tot volwassenheid is te brengen, net als italicus. Mijn jonge dieren zijn buiten opgekweekt en hebben wel een landfase gehad. Ze zijn echter beduidend kleiner.

Dit jaar ga ik de boscainakweek ook binnen opkweken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Heb nu zo'n 30 larven en ook nog zo'n 30 eitjes afgestaan aan andere liefhebbers.Het blijft nodig steeds te controleren op nieuwe eitjes, omdat de ouders ze meteen opeten.Hoe gaat het bij de andere boscai kwekers? en bij de mensen die eieren hebben gehad? Lukt me nog steeds maar een beperkt aantal dieren te kweken. Mijn groep is aangevuld met een aantal nakweekdieren van vorig jaar die wel volwassen zijn maar nog geen eieren leggen. (boscai kan ook volledig aquatiel in 1 jaar tot volwassenheid worden gebracht in een curverbox met dichte deksel en kurkschors drijvend op het water)
Pas volgend jaar verwacht ik grote hoeveelheden te kweken.

moderators, misschien dit topic koppelen aan het KS boscai topic
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan