Plastic box ombouwen tot landsalamanderbak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

Tijd voor een inhoudelijk salamanderverhaal!

In de komende maanden krijg ik als het goed is enkele Jonge nakweek exemplaren van Tylototriton shanjing. Omdat deze dieren nog vrij jong zijn wil ik een bak voor ze maken die overzichtelijk is, zodat ik ze makkelijk kan vinden en monitoren.

Ik heb gekozen voor een plastic box om een paar redenen:

- Het is goedkoop
- de deksel is simpel aan te passen
- het is eventueel stapelbaar
- er zitten wielen onder, dus makkelijk te verplaatsen

In de komende paar posts laat ik zien welke materialen ik gebruikt heb, en welke stappen ik doorlopen heb.

R

Saskia Etman

slim plan :)
Heb ik ook gedaan met de cynops orientalis.

groetjes saskia

Jef Janssens


petro pees

Citaat van: Jef Janssens op september 27, 2007, 07:21:58 PM
komen deze toevallig uit oostenrijk?


Wie komen uit Oostenrijk Jef??????
De boxen,de Shanjings of de orientalis?  ;D
Tylototriton Shanjing

rob

de boxen komen uit China gok ik ;D

de shanjings komen uit Oostenrijk inderdaad. Ik was er op tijd bij een paar maanden geleden. Ik krijg er 5 of 6, weet het niet meer precies

petro pees

Zeg Rob even over die boxen;ik ben erg nieuwsgierig hoe
je die in mekaar flanst.  Heb bij Harry en Pamela gezien
hoe hun het hadden gedaan.
Tylototriton Shanjing

PeterZ

Ben ook nieuwschierig, als ik straks een paar maanden ervaring heb wil ik ook 1 of 2 van dergelijke bakken gaan maken.  ;D

Ben helemaal verknocht aand deze dieren. Zal dit topic nauwkeurigvolgen.

Peterz

Qwertu

Die plastic boxen zijn inderdaad handig, maarre fotoooo's  ;)

rob

#8
Ok... hier komt mijn verhaal..

Benodigdheden:

- plastic bak 80x60x35 (ikea of iets dergelijks)
- Hydrokorrels 10 liter (tuincentrum, boerenbond etc.)
-luchtslang en uitstroomsteentje (aquariumwinkel)
- aquariumkit *let op het type, moet geschikt zijn voor aquaria!!* (bouwmarkt of aquariumwinkel)
- boomschors +-15 liter (tuincentrum, boerenbond)
- kurkplaten (terrariumwinkel, bos, beurzen)
- schaal voor plantenbak (tuincentrum of boerenbond)
- synthetische lap stof


rob

#9
Ik heb mijn eerste foto's pas geschoten toen ik de luchtslang met steentje al had vastgelijmd op de bodem van de bak. Hierop heb ik de hydrokorrels in de bak gedaan. De laag hydrokorrels is bedoeld als buffer voor het water dat zich in de onderste laag van de bak ophoopt.

Hierna heb ik een lap stof ongeveer net zo groot als de bak geknipt en vastgekit. Dit om te zorgen dat de bovenlaag zich niet vermengt met de hydrokorrels en dat de voederdieren niet te diep kunnen wegkruipen.

Nadat de kit aangedroogd was heb ik een laag houtsnippers op de hydrokorrels en stof gedaan.  Op de ene foto zie je hoe de stof over de hydrokorrel is gekit. op de andere zie je een detail hoe ik de slangetjes heb afgewerkt met kit. De stof is trouwens een heel fijndradige sjaal voor carnaval (voor het geval jullie je afvragen waarom er zo'n spannende kleurtjes in zitten)

rob

Nadat ik dat allemaal heb gedaan is het een kwestie van aankleding.

Ik heb 2 onderzetters gekocht voor onder een plantenbak, die gebruik ik als waterbak. Ik zet 2 onderzetters op elkaar zodat de de houtsnippers niet telkens verschuiven als ik de waterbak schoonmaak. Op het moment dat ik de ene bak eruit pak blijft de onderste bak nog liggen.

Hierna heb ik nog wat kurkschors geplaatst en een vaste voerplek, en voila!

Een hoop tips heb ik van de presentatie die Jan Beukema gaf op de landdag. Hoe het uiteindelijk gaat uitwerken merk ik vanzelf, Zoals gewoonlijk hou ik jullie op de hoogte met een fotoverslagje.

Rob

PS op de foto's zie je:

1 de kale bak met alleen een drinkbak
2 Rob in actie (let niet op de zooi, ik was ook aan het opruimen, maar dat is een never ending story)
3 de dubbele drinkbak
4 de bak uiteindelijk

rob

Oh ja!

en de bak waar ik mijn voedseldieren in drop, als laatste een foto incl water en voedseldieren, even voor het idee. De wormen zullen snel uit de bak kruipen, maar dan hebben de salamanders wat te doen om ze op te sporen!

de laag houtsnippers is ongeveer een cm of 5

de luchtslang is op de laatste foto nog niet aangesloten.

Er komt nog een deksel op waar een stuk is uitgesneden met fijn gaas, maar dat is een actie voor morgen!

Coen Deurloo

Erg gaaf verslag! Ik ben benieuwd naar de afloop...

keliam

Hoi Rob,

Mooie foto's met een duidelijke uitleg. Ik heb nog een aantal vragen w.b.t. de verzorging. Hoe en hoevaak maak je die bak schoon? Wanneer komen de  Shanjings? Hou je ons op de hoogte? Ik zit er namelijk ook over te denken om ze ter zijner tijd aan te schaffen.

Groeten,

Saskia

rob

Hoe je het schoonmaakt? na verloop van tijd verwissel je de houtsnippers.
Je sleept de bak mee naar buiten en laat er met de tuinslang water door lopen zodat de hydrokorrels doorgespoeld worden.

Volgens de Jan Beukema heeft hij bakken die hij na 2 jaar nog niet verzuiverd heeft. Door de luchtcirculatie onderin ontstaat een rijk bacterieleven dat alle resten opruimt zonder geurtjes. Dit weet ik niet uit eigen ervaring, maar ik hou jullie zeker op de hoogte.

De Shanjings van Salamanderland komen in oktober, misschien krijg ik ook nog 4 juvenielen van een andere kweker, maar daar heb ik nog geen preciese datum voor.

Ik merkte wel in mijn zoektocht naar shanjing dat een beetje surfen en rondvragen al snel leidt tot een aantal kwekers.