Parasieten?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasmine

Hallo,

Ik heb nu sinds zondag mijn eerste twee axolotls en heb mijn aquarium hiervoor 4 weken laten draaien. Al vanaf de eerste dag dat ze hier waren, heb ik ze allebei zien krabben aan hun kieuwen, dit doen ze dan voor een paar minuten heel 'intensief'. Eerst heb ik het water gecontroleerd, maar de waterwaardes lijken allemaal in orde te zijn. Vandaag heb ik voor 't eerst kleine wit/gele dunne wormpjes aan het aquariumglas zien plakken  :-\ Ze zijn absoluut niet groot, en ik begrijp waarom ik ze over het hoofd heb gezien, ze zijn echt klein... Weet iemand wat dit is? Hoe schadelijk is dit voor m'n axolotls? Hoe raak ik er vanaf zonder m'n axolotls kwaad te doen?

Alvast bedankt!

Niels D

#1
Mogelijk planaria (Polycelis felina), maar er zijn nog andere opties, zoals kleine witte slakachtige diertjes (Acroloxus lacustris). Beiden zijn niet schadelijk voor je axolotl, maar mogelijk wel voor eventuele eitjes.

Planaria
http://glendale.directrouter.com/~onedersa/blog/wp-content/uploads/2009/02/planaria.jpg
Acroloxus
http://www.applesnail.net/content/photographs/non-apple/acroloxus_lacustris_r.jpg
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Hmm ik heb ooit zo'n planaria gezien in het watergedeelte van mijn verrucossusen.
Sindsdien nooit meer. Ze eten altijd op land dus voedselresten komen nooit in het water.

Als ik ze niet meer zie voorkomen, hoef ik dan toch het water te behandelen?
En indien het antwoord hierop ja is, met wat behandel ik best mijn water?
Er leven verschillende soorten slakjes in, dus liefst een product die deze slakken geen kwaad doet.
En nog liever iets niet chemisch natuurlijk.

Niels D

Planaria kunnen je slakken opvreten, maar ik weet niet of dit voor alle ondersoorten geldt. Ik dacht toen ik de hobby begon ook planaria te hebben, maar dit bleek dus Acroloxus te zijn. Dit zijn eigenlijk kleine ruimertjes, die verder geen kwaad kunnen. Lekker laten zitten dus.

Als je planaria wilt bestrijden, dan zul je toch het water gedeelte geheel leeg moeten halen en moeten kuisen. Planten en ornamenten kun je in water van rond de 40/50C dompelen, omdat de planaria deze temperaturen niet overleven, maar je planten wel.

Toch zou het kunnen, dat je detritus wormen in je bak hebt. Deze hebben ook wel wat weg van planaria, maar ze zijn wat dunner en minder afgeplat. Onze Jeroen S heeft hierover een mooi filmpje gemaakt:

Detritus worm, Hydra and Planaria
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

jasmine

Beide soorten wormpjes in m'n aquarium zijn érg klein... De een (waarvan ik denk dat't planaria is) beweegt wat sneller dat die andere soort, deze heb ik ook zien zitten op m'n planten. De andere soort is veel dunner en beweegt héél traag. Er zitten ook heel erg kleine beestjes in m'n water, waarvan ik denk dat't cycloben zijn, ze zijn erg snel.

Maar weet iemand wat ik zou kunnen doen tegen hun krabben van hun kieuwen? Ik zie ze ook allebei steeds aan de kant van de filteruitloop zitten, waar de stroming het hards is, dan proberen ze steeds weg te komen tegen de stroming in zeg maar, ze 'zwemmen dan tegen het glas'. Hun kieuwen staan ook nog naar voor en hun staart is soms gekruld...

Maxim M.

Effe nog een vraagje over die planaria, sry kwil uwe thread ni hijacken, wat domme vraag om nieuwe thread te openen.

Kan ik het water uit mijn terrarium halen en alles afkuisen met water van 50+ graden
en daarna mijn water nog gebruiken?
Of moet ik volledig nieuw water gebruiken?
In dat geval zal het weer een tijd moeten draaien voor het goed is, dus dat zou niet zo handig zijn.
Ik vind wel geen planaria meer nu, maar zit wel met wat dode slakjes (kan dus daardoor zijn, maar ben dit niet zeker.)

Als ik het water daarna opnieuw kan gebruiken, is het een kleine moeite om zeker te zijn.
Voor zover ik vond kleeft de planaria aan de ramen en dergerlijke, dus niet los in het water?

Maxim M.

Ik las op Caudata dat ik beter het water niet ververs.
Dat zou meer kwaad doen dan goed.
Ze manueel uithalen
niet overvoeden
wekelijks 10% water verversen
Alle afval verwijderen
En voor de rest geduld hebben.

Planaria zou ook teken zijn van een gezonde bak.
En geen kwaad kunnen voor salamanders.
Juist voor mijn slakken vrees ik wat. Die zijn immers ook deel van de cyclus.

Niels D

Je zou dan idd alles moeten uitkuisen en dat is veel werk. Planaria vormt voornamelijk een probleem als het een complete uitbraak betreft. Enkele dieren op de ruit zijn echter meestal geen probleem. Je kunt ze met een heveltje heel makkelijk verwijderen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

jasmine

Eén van mijn axolotls blijft krabben aan zijn kieuwen, het is zelfs nog erger geworden... Vlak voor ze zo'n "aanval" krijgt, wordt ze erg onrustig en en zwemt ze de aquarium door. Dan begint ze heeft hevig en wild met d'r hoofd te schudden en aan haar kieuwen te krabben. Ik maak me echt zorgen... Ik zou niet weten wat ik moet doen, momenteel heb ik twee opties: mijn aquarium behandelen tegen een zo groot mogelijk aantal soorten parasieten/wormen of tot tweemaal in de week mijn water voor (het gebruikelijke) 16% te verversen...

Iemand enig idee? Het ziet er niet zo best uit voor haar en ik heb dit een axolotl nog nooit eerder zien doen.

Maxim M.

Ik zou beginnen met meer waterverversingen.
mss dat een zoutbadje ook kan helpen of een ander product...
Best wachten op conformatie van iemand met meer kennis, ik ben maar aan het gokken.

MartinS

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kom je verschillende topic's tegen over Planaria.
Bijvoorbeeld deze; http://www.salamanders.nl/forum/algemene-verzorging/help!-na-bak-verschonen-ineens-gekke-wormpjes-op-het-glas/15/

Wanneer er het maar om enkele wormpjes gaat zou ik er niks aan doen. Bij een explosie van wormen zou ik wel actie ondernemen. Voor salamanders kan Planaria geen kwaad. Echter voor de eieren wel, deze worden aangetast en zullen niet uitkomen. Ook zul je in bakken met Planaria weinig slakken terugzien. Wil je er echt vanaf zul je je hele bak nieuw moeten starten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maxim M.

Denk niet dat jasmine het nog over planaria heeft.
Die zou ze moeten opmerken en zou niet op de kieuwen van de axo's zitten.

MartinS

Daar heb je gelijk in, ik reageerde op de berichten over Planaria.

Krabben de Axolotls aan hun kieuwen alleen en zitten hier ook wormen op?
Lees deze pagina eens door, er staat ook een stukje op over parasieten die zich aan de Axolotls hechten.
http://www.axolotl.org/health.htm
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

jasmine

Ikzelf zie geen wormen op de kieuwen van m'n axolotls, maar blijkbaar moet er toch iets zijn wat hun erg irriteert... Na veel opzoeken blijkt dat het krabben ook kan voorkomen bij een bepaalde soort platworm, maar ik weet niet welke soort en ik weet al helemaal niet welke er in m'n aquarium zit. Ik heb ze al proberen identificeren m.b.v. een microscoop, de ene ziet er uit als een borstelworm (wat natuurlijk niet kan) en van de anderen heb ik niet zo'n duidelijk beeld gekregen (een soort platworm in ieder geval). Een andere oorzaak van het krabben kan een slechte waterkwaliteit zijn, maar volgens mij zijn m'n waterparameters vrij goed; Nitriet > 0.3 mg/l, Ammonia 0 - 0.2 mg/l en Nitraat iets hoger met 12.2 - 25 mg/l. Ik heb wel erg hard water (GH 17) en een hoge pH ( 8 ). Vandaag m'n water voor een deeltje ververst, woensdag weer en als er zondag nog geen verschil is, wil ik proberen met het water te behandelen met Flubenol (is niet schadelijk voor axolotls of garnaaltjes en doodt verschillende soorten wormpjes). Dan zou ik voor mijn aquarium van 180 l een dosering moeten gebruiken van 0.36g of 0.576 ml... (toch?)

Oorspronkelijke dosering flubenol voor aquaria is: 0.2g/100l en 0.2g = 0.32ml

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu en toe en het meedenken! :)

@Martin: Er bestaan wel andere manieren om van wormpjes af te komen dan enkel je bak helemaal opnieuw te moeten opstarten. Ik ben hier redelijk nieuw in, maar je bak opnieuw opstarten is erg veel werk en je hebt een grote kans dat je daarna gewoon weer last hebt van die wormpjes...

MartinS

Er zijn inderdaad genoeg oplossingen, maar de meesten hebben nadelige gevolgen. Ik heb daarom altijd voor opnieuw opstarten gekozen. Ook dat bied geen garantie, maar de hoogst haalbare.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana