100x36x60 (lxbxh)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KevinV

Hallo allemaal,

Ik heb hier een terrarium staan van 100x36x60 (lxbxh).
Er kan een waterlaag in van maximaal 15 cm.
Maar ik weet niet wat voor soort ik hier in wil doen.
Wat voor soorten zouden hier in kunnen?
Ik wil graag ook gebruik maken van de hoogte van het terrarium, dus het liefst een die ook wel vaak op het land zit.

Ik wel enige ervaring met salamanders want heb vroeger vaak kleine watersalamanders gehouden (mag eigenlijk hiet, maar toen was ik 7 ofzo) heb ze natuurlijk wel altijd weer losgelaten.

Welke salamanders ik mooi vind zijn bijv Cynops orientalis of Tylototriton verrucosus.
Maar ik had begrepen dat de C.orientalis veel in het water zit?

Sorry als dit op de verkeerde plek staat.

Groeten,
Kevin

kevin v dijk

hoi kevin,
ik heb zelf ook c orientalis zitten en die zitten wel veel in het water ja, maar ze kunnen ook wel heel goed klimmen.
groeten kevin.  ;D
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

MartinS

Verrucosus zit ook veel in het water. Terraria's zijn nu eenmaal minder geschikt voor watersalamanders door het beperkte waterniveau. Daarbij is de verluchting vaak niet optimaal. Landsalamanders zoals Ambystoma mavortium zouden het er prima in doen mits je erop let dat de temperaturen niet te hoog op lopen door de lampen in het terrarium. Bij deze dieren moeten dan natuurlijk wel net je interesses liggen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Ik ga ook landsalamanders in zo'n soort terra zetten, alleen werk ik dan meer in de breedte (100x50x50)
Je zou ook kunnen kiezen voor boomkikkers, er zijn ook dwergvariante te krijgen, zoals de groene dwergboomkikker (Litoria-soorten),
Bombina's zijn ook leuk en zitten ook vaak op de hoogste plekjes.
Een collega heeft zo'n terra en heeft er een soort waterloop ingemaakt met brede plateau's, zodat er in elke plateau een beetje water in blijft staan.
En onder heeft hij een indeling van 2/3 land en 1/3 water
Maar dat ligt er helemaal aan wat je zelf leuk vind.

KevinV

Het hoeven ook niet persé watersalamanders te zijn van mij.

Ik zou trouwens het liefst iets willen dat ik droog/diepvries voor kan geven, aangezien ik hier niet zo heel makkelijk aan leven voer kan komen.
Ik kan het wel af en toe geven maar niet elke dag ofzo.

Maar landsalamanders en kikkers vind ik ook heel leuk.

bouffonne

Landsalamanders zijn makkelijke eters.
eten alles wat voor hun neus loopt
Flinke schep bosgrond, daar zit al veel in
In de zomer genoeg pieren zoeken en opkweken kom je ze hele winter mee door.
Kikker zijn zot op fruitvliegjes, wormen, tubifex ook in gevriesdroog, nemen ook vaak schildpadvoer aan zowel de pellets als de gamarus
Of voer online bestellen
Ik denk dat aan voer komen verder geen enkel probleem is.
Goedkoopste manier is zelf vangen en opkweken

kevin v dijk

tylototriton shanjing zijn wel leuke beesten.
ze worden rond de 17 cm.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

KevinV

@bouffonne,

Dus de kikkers zou je eventueel ook die gamarus van de schildpadden kunnen voeren?
Zou ik ze dan gewoon diepvries (bv tubifex) en gamarus kunnen geven. Met dan af en toe wat levend?
En welke kikkers bedoel je dan de boomkikkers of de bombinas? Of zou dat bij allebei kunnen?
En maken deze veel herrie? Want het terra staat op mijn kamer. Ben opzich niet zo'n heel onrustige slaper, zou best kunnen dat ik juist van kikkers slaperig wordt haha. :P

MartinS

Jeetje Kevin, welke dieren hebben nu eigenlijk je interesse? Ik begrijp dat je een bak hebt staan en daar graag een dieren in wil huisvesten. Maar het komt op mij over of het niet uitmaakt wat erin komt als het maar past en droogvoer eet. Ik wil je toch aanraden je goed in te lezen en te kijken welke dieren je interesse trekken. Veel kikkers en salamanders hebben verschillende leefwijzen. De één zie je weinig en de ander maakt weer veel lawaai. Dat hoeft niks uit te maken als het je interesse maar heeft, anders ben ik bang dat ze snel weer op marktplaats staan. Daarbij is combineren van dieren nooit verstandig!!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Kevin, het is inderdaad niet de bedoeling om meerdere soorten in een bak te doen.
En het is ook niet de bedoeling om bv bombina's alleen maar droogvoer of diepvriesvoer te geven.
Ik bedoel dat als overbrugging wanneer er geen levend voer, wormen, insecten, fruitvliegjes te krijgen zijn.
maar in wezen zijn deze online wel altijd te krijgen.
maar uitgeteld kun je 3/4 van het jaar het voer buiten vinden/zoeken.
En je kunt tegen de herfst al een kweek met bv wormen of pissebedden starten,
maar Martin heeft gelijk ga eerst eens goed nadenken en informatie hier op het forum lezen of google naar deze beestjes.
Met dit soort dieren moet je nauwkeurig gaan overleggen of ze inderdaad interessant voor jouw zijn.
En of je het er over voor hebt om een goede zorg te kunnen geven.
Er is een heel mooi spreekwoord hiervoor
bezint voordat ge begint ;D
Ik wil je echt helpen wanneer je voor een bepaalde salamander of kikker/padje hebt gekozen.
Maar ik zou eerst met de dieren waar je interesse naar toe gaat de voor en na-delen op een rijtje zetten.
Dan lijkt het mij makkelijker om een keuze te maken.
Wat het geluid aangaat van bepaalde kikkers,
Ik heb zelf hier bombina's zitten....ik  hoor de pomp meer als de padjes ;D

Niels D

Je kunt echt hele leuke dingen doen met een bak van een dergelijk formaat. Je moet dus echt goed weten wat je erin wilt gaan houden. Tropische dieren zijn wat duurder ivm met de verwarming die ze nodig hebben. Salamanders zijn wat dat betreft makkelijker, tenzij het op je kamer in de zomer veel warmer wordt dan 20C.

Als je zo'n grote bak op je slaapkamer hebt staan, dan is het misschien ook leuk om de bak te voorzien van bijvoorbeeld een zelfgemaakte achterwand of iig een mooie inrichting. Het oog wilt uiteraard ook wat. Denk daar goed over na, want als de dieren er één maal inzitten ben je voor een aantal opties te laat. Op internet valt heel veel te vinden hierover.

Bombina's zijn overigens sowieso een goede keuze. Ze hebben mooie kleuren, toch zeker als je wat variatie in je bak hebt zitten. Ze zijn lekker actief en maken niet teveel herrie als ze kwaken. Tevens kunnen ze wat warme temperaturen betreft wat meer hebben dan salamanders.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

KevinV

In tegendeel tot wat jullie denken, heb ik me zeer goed ingelezen.
De bak staat namelijk al sinds Oktober 2011.
Sindien ben ik bijna elke dag wel bezig met het orienteren voor dieren voor in mij terra/palu.

Verder heb ik werkelijk geen idee waar jullie uit opmaken dat ik dieren wil combineren. ???

Ik stel alleen maten over welke dieren ik niet wil.
Zoals dieren die te groot worden voor mijn terra of echt elke dag levend voer willen,
Die zou ik dan dus niet goed kunnen huisvesten.

Jullie moeten niet denken dat ik echt niks over dit onderwerp weet. Vind het jammer dat er gelijk zo negatief gedacht wordt.

bouffonne

Het is/was niet de bedoeling dat je onze antwoorden als negatief moet zien
Juist het tegendeel is/was de bedoeling
je kwam met een vraag en die hebben wij zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, niks negatiefs ermee bedoel hoor.
De keuze blijft geheel voor jouw ;D
En wat je bedoeld met dieren samen zetten kwam door dit antwoord

En welke kikkers bedoel je dan de boomkikkers of de bombinas? Of zou dat bij allebei kunnen?
Ik denk dat deze zin verkeerd overkwam :-[

Hoop dat het hiermee wat meer duidelijkheid geeft.
maar gewoon doorgaan met vragen stellen hoor ;D ;D ;D

Niels D

Als ik negatief overkwam, dan was dat niet mijn bedoeling. Ik wilde enkel attenderen op het feit dat je met zo'n grote bak heel veel mogelijkheden hebt wat inrichten betreft. Je kan er echt een mini-ecosysteempje van maken, maar dat gaat een stuk lastiger als er al dieren inzitten.

Als je bijvoorbeeld bombina's kiest, dan kun je een oeverpaludarium maken. Heel toevallig gaan Kimmy en ik dit ook doen, omdat we ze nu heel simplistisch houden. Het leuke is dat je zowel een land- als een waterdeel kan maken en dat biedt heel veel leuke mogelijkheden.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

 ;D ;D ;D
helemaal mee eens ;D