Onbekend probleem

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TheJippes

Hallo iedereen,

Ik ben er tot mijn grote schrik achter gekomen dat gister nacht een van mijn Triturus carnifex's was ontsnapt. :( Gelukkig maakte mijn kat mij wakker omdat ze erg onrustig was. Ik denk dat de salamander door een ventilatiekiertje in het aquarium is gekropen. Ik vond de salamander helemaal onder het stof en droog achter de kast aan de andere kant van mijn kamer. Ik heb enorm veel geluk gehad en voel me behoorlijk stom dat ik de kier niet eerder had opgemerkt. Ik heb nu alle randen dichtgeplakt zodat het onmogelijk is om er nog uit te klimmen. Ik heb de salamander die was ontsnapt op zijn rug gehouden en hij draaide zich meteen om, ik denk ook dat hij nog gezond is.

Maar het grootste probleem (of problemen) komt nog..

Beide salamanders zijn vanochtend allebei niet het water in geweest. Ik denk dus dat het iets met het water is geweest omdat ze normaal altijd in het water zitten en goed eten. Het kan komen door de 2 algeneters die ik net in de bak had gedaan maar ik denk eerder aan het stuk nephout dat ik in de bak heb gedaan. Misschien zat daar iets op waardoor de salamanders het water niet in wouden gaan? Ik heb vanochtend een paar uurtjes vrijgenomen van school zodat ik het water gelijk kon verversen en heb het nep-hout uit het aquarium gehaald. Nu zitten ze weer in het water maar ik maak mij er toch zorgen over :-\
Ook heeft de ontsnapte salamander een scheurtje in zijn staart, vermoedelijk door de kat. Daarom maak ik mij ook zorgen omdat het bekend is dat kattennagels slechte bacteriƫn bevatten waardoor het kan gaan infecteren.

Sorry voor de lap tekst maar ik zou het zeker op prijs stellen als iemand kan helpen... :)

Met vriendelijke groeten,

Jurre Luster

Jeroen.S

Allereerst zou ik de kat bedanken ;D. Zonder je kat had je hem misschien nooit levend terug gevonden.
Algeneters en salamanders gaan niet goed samen. Deze dieren zijn territoriaal en kunnen vaak erg groot worden. 2 van die beesten in een kleine salamanderbak is voor een salamander zeker een reden om het land op te gaan lijkt mij.

TheJippes

Goh bedankt!, ik dacht dat het probleem in de nep stronk zat. Ik zal de vissen er uit halen en voor een oplossing zoeken. Ik doe voor de zekerheid dan de stronk er toch maar niet in en kijk eerst of het probleem bij het verwijderen van de vissen is opgelost. :)

En mijn kat is zeker al bedankt ;)


TheJippes

De salamanders zitten weer in het water en het wondje op de staart is weer goed geheeld. Ik denk dus dat het idd door de vissen kwam. Zal ik nu de nep stronk er weer in doen of toch voor de zekerheid maar niet? :-\

p.s., de kat heeft een lekker stukje zalm gekregen ;D

TheJippes

Wat denken jullie?? Stronk er in of niet?? Heeft iemand het al eens meegemaakt?

Het scheertje in de staart is al bijna helemaal weg, het is gelukkig niet gaan infecteren. :D De vissjes zijn nu bij de buren, geruild voor een stekje van een mooie waterplant ;) En beide salamanders eten weer en zitten in het water.... Kan het nog beter! ;D Ik ben erg blij dat het goed is gegaan en heb zeker geluk gehad.

Wat foto's van de nep stronk:




Niels D

Daar kan het niet aan liggen, want dat is een decoratiestronk speciaal bestemd voor het aquarium. Even afspoelen en er terug in gooien zal geen probleem zij.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

TheJippes

at dacht ik dus ook.. :-\ Misschien is er op de een of andere manier schoonmaakmiddel in de winkel op gekomen ofzo.. Maar ik spoel hem even af en kijk dan hoe het gaat ;) Bedankt mensen! :D

joost.v.wijk

Ik heb al jaren van die dingen in m'n bakken. Daar ligt het echt niet aan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

TheJippes

 Het lag idd aan de vissen, de stronk zit in de bak en de salamanders gewoon in het water :)

Nogmaals bedankt ;)

MartinS

Aan die stronk kon het inderdaad niet liggen. Het is allang bekend dat vissen en salamanders samenhouden geen goed idee is. Het brengt onnodig veel stress met zich mee, dit is weer een mooi voorbeeld. Mooi dat het nu weer goed gaat met je dieren  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

TheJippes

Ja, ik moet ook eerlijk zeggen dat het een beetje ondoordacht was. Ik dacht dat ze niet terretoriaal waren, ik heb ze ook aangeschaft omdat ze mest eten. Het waren Corydoras punctatus. Ik zal voortaan niks meer bij de salamanders houden, alleen nog garnalen en slakjes, maar verder niets. ;)

joost.v.wijk

Corydoras eet voor zover ik weet geen mest. Het zijn misschien wel afvalopruimers, maar mest lijkt me wat ver gaan :-\


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

TheJippes

Dan ben ik weer in een verkoperspraatje gevallen, slechte gewoonte, ik moet stoppen met dat te doen :-\

bouffonne

Citaat van: joost.v.wijk op februari 04, 2012, 10:32:15 PM
Corydoras eet voor zover ik weet geen mest. Het zijn misschien wel afvalopruimers, maar mest lijkt me wat ver gaan :-\

daar heb je gelijk in Joost.
Corydora's worden voor namelijk in bakken gezet om de resten aan voer wat vissen laten liggen op te peuzelen.
het zij dus echt geen mesteters.
maar zo'n verhalen kom je inderdaad vaker tegen in de dierenzaken, maar dat is puur om maar te verkopen.
Ik raad altijd aan om voor je iets gaat aanschaffen het na te vragen op forums en zo of via google.
Dan kun je beter wat garnaaltjes erbij zetten.
Er kan en al dan wel eens een enkel gepakt worden door de salamander, maar met veel schuilmogelijkheden is dat dan toch gering.
Ik had ook zo'n 20-tal vuurtjes bij mijn axo's gedaan.
Op een bepaald moment zag ik er geen enkel meer, maar tijdens het uitdunnen van de planten kwamen ze weer van alle kante te voor schijn ;D

TheJippes

Ik heb al eens garnaaltjes in de bak gedaan alleen dreven ze na een paar uur allemaal verlamd op de bodem. :-\ En dat terwijl de temperatuur en waterwaardes klopte.