Ik hou mijn spreekbeurt over: Salamanders!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

angie

ik ga in mei mijn spreekbeurt houden over salamanders!! op internet staat vaak onzin dus dacht ik: laat ik maar informatie over salamanders vragen aan jullie! kunnen jullie mij helpen ???

Thibaut Vds

Je kan af en toe een Latijnse naam gebruiken, levert soms wat punten op. Dat heb ik gemerkt toen ik een bespreking deed over roofwantsen  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

DannyS

We kunnen/willen je best helpen, dat is geen probleem.
Als je specifieke vragen hebt kan je die uiteraard via de website zo veel mogelijk zelf opzoeken en als je iets niet snapt of onduidelijk vindt beantwoorden we dat graag.
Ik denk niet dat je iemand zo gek krijgt om de spreekbeurt voor je te schrijven :p

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Willem Meilink

#4
Tips wat je zou kunnen vertellen.

Hoeveel soorten er zijn. Ongeveer 550 zegt wikipedia.

Waar de soorten leven. Een kaart met alle salamander soorten en hun verspreiding
http://salamandersinniagara.comoj.com/800px-Distribution_caudata_1.png

Wist je dat op het zuidelijk halfrond bijna geen salamanders leven? Alleen de longloze salamander in zuid-amerika.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/DIstribution_of_Plethodontidae.png

Dat een salamander een amfibie is. Kun je uitleggen wat een amfibie is, dat zijn dieren die een gedeelte van hun leven in het water leven en op het land. Salamanders leggen namelijk net als kikkers eitjes in het water. Daar komen larven uit, met kieuwen. Krijgen pootjes, etc.

Dat er een hele grote groep salamanders, de longloze salamanders, (de naam zegt het al) geen longen hebben! Ze ademen volledig met hun huid. Deze moet wel nat zijn, daarom leven ze op vochtige plaatsen. De meeste van de longloze salamanders leven in noord en zuid amerika.

Je kunt ook vertellen wat het verschil is tussen een reptiel en amfibie en nog belangrijker wat het verschil is dus een hagedis en een salamander. Er zijn meer heel weinig mensen die dat verschil kennen.

Sommige hagedissen kunnen trouwens "alleen" maar hun staart terug laten groeien, terwijl salamanders zelfs armen, gedeelte van hun ogen, hersenen, hart, andere interne organen terug kunnen laten groeien!
Dit plaatje laat een verschillende foto's zien van een terug groeiende arm:
http://universe-review.ca/I10-75-regen.jpg

En misschien spectaculairder, maar ik weet niet of je een filmpje kan laten zien is een kort filmpje van een terug groeiende arm op youtube. Je moet wel even doorspoelen naar 3 minuten, maar ziet er cool uit!

Axolotl - the Mexican wonder healer

Ooh, en ik was bijna vergeten dat je inderdaad salamanders kunt houden als een hobby!

Kenny

Citaat van: Willem Meilink op januari 26, 2012, 10:05:50 AM
Salamanders leggen namelijk net als kikkers eitjes in het water. Daar komen larven uit, met kieuwen. Krijgen pootjes, etc.

Nou nou...een hele hoop soorten legt z'n eieren op land waaruit volledig ontwikkelde diertjes komen anderen dan weer op land dat overspoelt. Sommige soorten "baren" volledig ontwikkelde jongen en de meeste vuursalamandersoorten zetten sterk ontwikkelde larven af.  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Willem Meilink

Citaat van: Kenny op januari 26, 2012, 11:29:28 AM
Citaat van: Willem Meilink op januari 26, 2012, 10:05:50 AM
Salamanders leggen namelijk net als kikkers eitjes in het water. Daar komen larven uit, met kieuwen. Krijgen pootjes, etc.

Nou nou...een hele hoop soorten legt z'n eieren op land waaruit volledig ontwikkelde diertjes komen anderen dan weer op land dat overspoelt. Sommige soorten "baren" volledig ontwikkelde jongen en de meeste vuursalamandersoorten zetten sterk ontwikkelde larven af.  ;)

Wormsalamanders, kikkers en salamanders hebben heel vaak en veel andere vormen van ontwikkeling geëvolueerd. Directe ontwikkeling, eierlevendbarend, levendbarend, neotenen en nog meer varianten hierop.

Maar als we de totale groep amfibieën tot enkele karakters willen beschrijven, is de beste uitleg dat alle amfibieën afstammen van een voorouder die zowel een waterfase als larf had en een landfase als volwassen dier. Omdat dit een beetje ver gaat voor een spreekbeurt kun je het beste een beetje versimpelen en veralgemeniseren.

Voor je spreekbeurt:

Een amfibie is een dier met een dubbel leven. Ze leggen eitjes in het water waar ze eerst ontwikkelen tot larven. De larven groeien veel als ze eten en krijgen op ten duur pootjes. (Salamanderlarven eerst voorpootjes, kikkervisjes eerst achterpoten). En als ze nog groter zijn dan verliezen ze de kieuwen en kunnen ze zelfs het land op. Wanneer na enkele jaren de dieren volwassen zijn geworden op het land, keren ze terug om te paren en eitjes te leggen, waarop de cirkel weer opnieuw begint.

ANDRÉ-ARTHUR

Of we kunnen Angie de kans geven om een mooi werkstuk in elkaar te zetten..En als deze klaar is,dat ze die dan weer aan ons kan voorleggen.
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Misschien kan ze op de salamanderlanddag haar spreekbeurt nog een keer doen! (maar dat hoeft natuurlijk niet hoor Angie  ;))
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl


angie


angie

ik heb een vraagje, weet iemand iets over de geschiedenis van salamander?

bouffonne

Dan heb ik ook 1 vraagje :D
Over welke salamander wil je de spreekbeurt gaan houden??

bouffonne

heb hier een voorbeeld van salamanders in het algemeen.
het is natuurlijk niet de bedoeling om dit zo klakkeloos over te nemen
Foto's kun je wel gebruiken, maar de rest moet je met je eigen woorden vertellen :D

http://www.tenan.vuurwerk.nl/reports/wadden/0304groep8/mylenem/salamander.htm

angie

Citaat van: bouffonne op april 16, 2012, 02:51:20 PM
Dan heb ik ook 1 vraagje :D
Over welke salamander wil je de spreekbeurt gaan houden??

salamanders algemeen. het enige dat ik over de geschiedenis heb gevonden(en wat te begrijpen) is: Salamanders zijn bekend vanaf het Juratijdperk, zo'n 187 tot 144 miljoen jaar geleden. De Karauridae zijn een uitgestorven familie van salamanderachtige dieren.