Vragen m.b.t. beplanting

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Ik heb in de meeste bakken verschillende soorten lampen hangen. Ik heb TL-buizen in de kant en klare aquaria, maar ik merk al veel verschil met de verschillende types. Tevens gebruik ik de Philips tornado, die het ook naar behoren doen.

Er is echter één ding wat ik met al die verlichting niet voor elkaar krijg. Mosselplanten doen het gruwelijk slecht in mijn bakken. Veelal verwelken ze. In één bak doet hij het redelijk, maar hij breidt zich sporadisch uit. Zonde, want ik vind het fantastische planten, maar tot nu toe heb ik enkel succes met (indirect) zonlicht en dat heb ik niet zoveel...

Heeft iemand hier goede tips voor?

En weet iemand een goed adres voor flinke hoeveelheden javamos, want die online aquariashops zitten zonder en ik vind ze redelijk duur?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl


Niels D

Die had ik zien staan, maar ik moet een grotere hoeveelheid hebben dan hij kan leveren. Volgens mij hebben ze bij Houten nog wel mos, maar als ik ergens een zak kan bemachtigen ben ik erg blij!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Ik zal eens omhoren ;D
wat de groei betreft van de mosselplantjes.
water moet niet te koud zijn 20 graden
Ik zelf heb led licht.
3 lange stripen rood, blauw en wit
Aan de witte kleur zit een demper
de mosselplantjes en het watervorkje groeien hier als kool
heb al regelmatig uitgedund
heb jij soms een afdekplaat tussen tl en water
Door de condens willen de bladeren bruin worden en sterven af.(verbranden)
Ze raden ook aan om minimaal 8cm tussen plant en lamp.
Mosselplantjes zijn anders uitstekende zuiveraars van een aquarium.
Ze halen het nitraat uit het water

Harry

mosselplanten sterven in de winter af en moet je in het najaar eruit halen. Waterpest overwintert wel in je bakken. De mosselplantjes zijn meestal alleen maar voor dieren die aan de oppervlakte willen rusten en dat is bijna altijd bij hoge temp in de zomer en dan doen die plantjes het wel.  HET AFSTERVEN VAN DE MOSSELPLANTJES HEEFT DUS NIETS MET VERLICHTING TE MAKEN. Ook bronmos heeft relatief weinig verlichting nodig.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Bennie

Ik zelf heb gewone pl spaarlamp wel wit niet die warm wit  9w 840
Planten doen het goed
Hypselotriton orientalis
Lissotriton boscai Melo Portugal
Lissotriton italicus Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Triturus pygmaeus
Taricha granulosa

bouffonne


Niels D

Aah bedankt! Hier is het sowieso kouder dan 15 graden, dus dat verklaart een hoop. Hopelijk doen ze het dus van het voorjaar weer beter.

Ik zal eens kijken bij die man van gifkikkerportaal. Ben benieuwd.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl